2015-01-02, 22:30
Bannlyst
Tex om man lyckas räkna ut volymen av ett klot med rätt siffror men fel enhet.
I min vardag anser jag att elförbrukningen blir fel. Tex om jag förbrukar 48kwh på 24h får jag svaret 2 kw efter förkortning av h och det gillar jag ej. Om jag vill veta genomsnittsförbrukning alltså.
Har ni fler/bättre exempel? Lutning på väg är inte okej eftersom det går alldeles utmärkt att uttrycka den i %.
Citera
2015-01-02, 22:34
Medlem
evolutes avatar
Det är oklart vad du frågar men givetvis måste man svara med rätt enhet.

48 kWh är en energimängd. Om denna energimängd omsätts på 24 h så motsvarar det en medeleffekt på 2 kW.

Om du ska ange volymen av ett klot och svarar i kvadratmeter så är det förstås fel.
Citera
2015-01-02, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Det är oklart vad du frågar men givetvis måste man svara med rätt enhet.

48 kWh är en energimängd. Om denna energimängd omsätts på 24 h så motsvarar det en medeleffekt på 2 kW.

Om du ska ange volymen av ett klot och svarar i kvadratmeter så är det förstås fel.

Jag menar att om jag delar 48kwh med 24h för att få fram snittförbrukningen (kwh/h) så försvinner ju h.
Citera
2015-01-02, 22:40
Bannlyst
Samma med volymexemplet. Om det skulle gå att räkna ut volymen på något sätt som ger rätt siffror men helt fel enhet. Det vore kul.
Citera
2015-01-02, 22:41
Medlem
BNCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av APJD
Jag menar att om jag delar 48kwh med 24h för att få fram snittförbrukningen (kwh/h) så försvinner ju h.

Vad är problemet med att h försvinner? Det är ju väldigt naturligt, när man går ifrån energi till effekt.
Citera
2015-01-02, 22:42
Medlem
BNCs avatar
Citat:
Samma med volymexemplet. Om det skulle gå att räkna ut volymen på något sätt som ger rätt siffror men helt fel enhet. Det vore kul.

Om du gör rätt, så blir enheterna rätt. Om du får felaktiga enheter har du gjort fel.

Matematik är skottsäkert (så länge man gör rätt alltså), det är lite utav det fina med just matte.

Edit: Sen kan man såklart få fram "lustiga" enheter för allting, det är enkelt att uttrycka en viss enhet som kombinationer av andra enheter och sådär, men det är samma sak.
Senast redigerad av BNC 2015-01-02 kl. 22:45.
Citera
2015-01-02, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Om du gör rätt, så blir enheterna rätt. Om du får felaktiga enheter har du gjort fel.

Matematik är skottsäkert (så länge man gör rätt alltså), det är lite utav det fina med just matte.

Någonstans måste det väl finnas ett litet fel?
Citera
2015-01-02, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Vad är problemet med att h försvinner? Det är ju väldigt naturligt, när man går ifrån energi till effekt.

Jag tycker att det blir problem när jag vill berätta hur mycket energi jag gör av med per timma. Det kan väl vara intressant?
Citera
2015-01-02, 22:47
Medlem
Citat:
Tex om jag förbrukar 48kwh på 24h får jag svaret 2 kw efter förkortning av h och det gillar jag ej.
Det hela är mycket enkelt:

48kwh = 2kw
24h

Du stryker ju "h" eftersom det finns i både täljaren och nämnaren och delar sedan siffrorna. "kw" behåller du förstås eftersom det inte finns något "k" eller "w" i nämnaren.
Citera
2015-01-02, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Det hela är mycket enkelt:

48kwh = 2kw
24h

Du stryker ju "h" eftersom det finns i både täljaren och nämnaren och delar sedan siffrorna. "kw" behåller du förstås eftersom det inte finns något "k" eller "w" i nämnaren.

Ja, men svaret jag får är ju helt intetsägande. Jag vill inte stryka h:na; är jag tvungen?
Citera
2015-01-02, 23:01
Medlem
Citat:
Ja, men svaret jag får är ju helt intetsägande. Jag vill inte stryka h:na; är jag tvungen?

Klart du inte är tvungen, men du kan ju bara skita i det totalt och helt plötsligt säga att 48kWh/24h=6*10^5V. Men det är inte rätt enligt några räknelagar alls.
Citera
2015-01-02, 23:13
Medlem
Citat:
Nej, inte alls! Ett alternativt svar är förstås 2kwh/h

Ett annat är 2000wh/h

Ytterligare ett annat är 7200000ws/s
Senast redigerad av oddman84 2015-01-02 kl. 23:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in