• 1
  • 2
2015-01-02, 17:49
Medlem
ifconfigs avatar
Finns det någon där ute som har lite koll på vad som händer med ens aktier i en depå ex ISK om man flyttar utomlands men inom EU? Kan det vara så att Avanza tvingas likvidera depån, om man skriver sig utomlands?
Senast redigerad av ifconfig 2015-01-02 kl. 17:51.
Citera
2015-01-02, 18:20
Medlem
Varför ringer du inte bara Avanza och frågar?
Citera
2015-01-02, 18:44
Medlem
sasos avatar
intressant fråga!
Har några frågor till:

1.vad händer om man flyttar till en annan kontinent?
2.vad händer med kontot om man dör?
3.vad händer om man skriver ut sig från Sverige?

du får gärna återkomma med svaren
Citera
2015-01-02, 22:26
Medlem
AddeHs avatar
Jag hade kvar min svenska depå hos etrade i flera år efter att ha flyttat utomlands inom EU. Öppnade en ny depå i UK och likviderade sedan tillgångarna i den svenska depån under ett par års tid.

Jag vill minnas att skatteverket på något sätt fick tag på mig i utlandet, eller om de skickade brev till min tidigare adress i Sverige, och ville att jag skulle deklarera försäljningen av aktier, vilket jag gjorde online, men annars hörde jag inget från varken etrade eller staten.

Jag känner även personer som bott utomlands (EU) i flera år och fortfarande står skrivna hos sina föräldrar i Sverige, så skatteverket verkar inte ha någon större koll på var man bor.
Citera
2015-01-03, 16:19
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ifconfig
Finns det någon där ute som har lite koll på vad som händer med ens aktier i en depå ex ISK om man flyttar utomlands men inom EU? Kan det vara så att Avanza tvingas likvidera depån, om man skriver sig utomlands?

Ja, isk kommer att likvidation. KF går dock bra att ha utomlands
Citera
2015-01-04, 19:35
Medlem
fingeravtrycks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Ja, isk kommer att likvidation. KF går dock bra att ha utomlands

Fel.

Din ISK-depå fortsätter som vanligt men du måste deklarera dina aktievinster/utdelningar till skattekontoret i landet du flyttat till samt att Svenska staten tar lite från utdelningar i Svenska aktier. (I princip blir don ISK till en vanlig aktiedepå under tiden du är skriven utomlands).
Citera
2015-01-05, 15:58
Medlem
ifconfigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
intressant fråga!
Har några frågor till:

Det kan jag svara på direkt. Det blir ditt dödsbo som äger aktierna och därefter bestämmer dödsbodelägarna (arvtagare) hur dessa ska fördelas.
Citera
2015-01-05, 16:06
Medlem
Kapitalförsäkring som boendes i Hongkong så fick man inte äga Amerikanska aktier. Annars gick allt annat bra.
Citera
2015-01-07, 16:00
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:

Hej!

Ja, det går bra att vara kund hos oss som utlandsbosatt med undantag för boendes i USA. Som boendes i USA så har vi dessvärre inte möjlighet att behålla dig som kund då vi avtalat med amerikanska myndigheten IRS att inte ha kunder med koppling till USA.

Om du flyttar utomlands och för att vi ska dra korrekt skatt från ditt konto behöver du inkomma med följande efter din flytt.

1. Kopia på giltig legitimation/pass.

2. Kopia på officiellt dokument, utfärdat i skattelandet på engelska eller svenska, som bekräftar din folkbokföringsadress. Exempelvis elräkning, telefonräkning eller lönespecifikation där din adress finns utskriven. Vänligen markera denna adress på dokumentet.

3. TIN (Tax Identification Number, i vissa länder även kallat social insurance number). Vänligen markera detta nummer. Då vissa länder inte har något sådant går det i dessa fall lika bra med en kopia på ditt svenska pass.

4. Blanketten 'Kundkännedom Privatpersoner' måste också fyllas i och skickas tillsammans med övriga handlingar. Du hittar denna under 'Hem' -> 'Konton' -> 'Aktie- och fondkonto -> 'Villkor & Blanketter'.

Observera att varje kopia skall vara äkthetsintygad (vidimerad) av två oberoende personer. Utöver namnteckning skall namnförtydligande, personnummer och telefonnummer anges för de som äkthetsintygar kopian. (Undantagsvis om personen som vidimerar inte har ett personnummer skall i stället både adress och telefonnummer anges.)

Skicka brevet till:

Avanza Bank
Att: Adressändring
Box 1399
111 93 Stockholm

Om du har ett ISK-konto och bosätter dig utomlands så ändras kontot till ett vanligt aktie-och fondkonto rent skattemässigt, vilket innebär att kontot inte längre kommer schablonbeskattas.

Citat:
Ursprungligen postat av saso
intressant fråga!
Har några frågor till:

1.vad händer om man flyttar till en annan kontinent?
3.vad händer om man skriver ut sig från Sverige?

Hej!

Jag svarar på dina frågor i punktform, för att hålla det enkelt.

1. Se ovan. Generellt kan man behålla sina konton, undantaget USA-flyttar. Eventuella ISK kommer däremot att skattemässigt betraktas som vanliga depåer.

2. Exakt vad som gäller vid ett dödsfall när kunden är utlandsbosatt är svårt att svara på och beror mycket på vilket land det gäller. Generellt sett behöver vi få in ett dödsintyg och en bouppteckning för att kunna betala ut pengarna till arvingarna. Gäller det pensionskonton med förmånstagare kontaktar vi dessa så fort vi har fått uppgifter om dödsfallet. Tveka inte att kontakta oss om du har specifika frågor som rör din situation!

3. Om jag inte missuppfattar din fråga gäller samma sak som vid punkt 1. Det är dock skatteverket som avgör om man faktiskt är skatteskyldig i Sverige eller inte.

Generellt sett hittar man svar på de flesta utlandsrelaterade frågorna här och man är alltid välkommen att lyfta på luren eller skicka ett meddelande om man har detaljfrågor om sin situation.

God fortsättning!

/Kristoffer, Avanza
Citera
2015-10-29, 19:49
Medlem
Lite gammal tråd som jag ruskar liv i, men jag tycker det är lite luddigt vad som gäller vid flytt utomlands.

När anses man ha flyttat utomlands? När man skriver sig i det andra landet? Jag kommer behålla lägenhet osv. i Sverige ett bra tag, så jag klipper ju inte banden helt, och man är ju fortfarande svensk medborgare med svenskt personnummer.

Om ett ISK konto förvandlas till en vanlig aktiedepå, måste jag då betala skatt på det jag gått plus på hittills på mina aktier när jag säljer? Som har växt i värde under tiden de varit i ISK, eller räknas allt från den dagen kontot omvandlas till en vanlig depå?

KF är som jag förstår det ganska likt ett ISK, bortsett från rösträtt på sina aktier. Kan man ha KF om man bort utomlands? Det är väl mest enkelheten vid skatt man vill åt och hellre schablonbeskattas än att hålla på och krångla med vinster och sånt. Samt när man bara är en litet plankton i aktiehavet så tar ju vanlig skatt vid försäljning bort allt det roliga och det mesta av eventuella vinster.

Skulle det finnas några problem med att be en familjemedlem som bor i Sverige att öppna ett ISK som man kan förfoga över? Risker med det?
Citera
2015-10-29, 21:24
Medlem
Citat:

Jag sköter mina svenska bank-affärer utan problem on-line, fast jag har inte Avanza.
Varför skulle de likvidera depån???
Citera
2015-10-29, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Jag sköter mina svenska bank-affärer utan problem on-line, fast jag har inte Avanza.
Varför skulle de likvidera depån???

De likviderar inte, de gör om den till en vanligt aktiedepå. Så det är väl inga problem att sköta sina affärer online, men man kan inte ha en ISK.

Men hoppas nån kan svara på mina andra frågor. Vill göra på bästa sätt om det nu blir en flytt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in