2015-01-02, 07:38
Medlem
Hej!

Utmaningen som jag har är att för att starta vissa system som används för simuleringar så behöver ett flertal olika program startas:

Matlab + Simulink samt ett antal program som behövs för att olika datorer skall kunna kommunicera med "moderdatorn" - även IP:n och aktiva portar måste ställas in, samt vilka modbus-register som används.

Detta är förstås något som inte uppskattas av egentligen någon utomstående som behöver använda systemet, då det är en hel del klickande hit och dit innan allt är i ordning och vissa av programmen måste startas i rätt ordning.

Jag undrar om det skulle finnas något program, eller om någon kan rekommendera ett sätt att sätta ihop detta så att man praktiskt taget skulle klara sig med ett klick på en desktop ikon och efter det skulle ett program starta de andra programmen, i tur och ordning, samt fylla i IP:n etc?
Citera
2015-01-02, 08:12
Medlem
Du kan väl skapa ett batchjobb som gör allt detta? Går i alla olika OS jag testat.
Citera
2015-01-02, 08:50
Medlem
Hej! Tackar, det låter lovande. Nytt för mig, men kan vara kul.

Finns det någon sida du kan rekommendera för att få commands för olika operationer? Snabbt googlande så verkar ju "Start 'Program name' " vara det vanliga, men var hittar jag just logik för hur programmet sedan skall öppna options, select register - där välja på en knapp vilken registertyp jag är ute efter och sedan ställa in intervallet? Samt i vissa fall OKa felmeddelanden som kan komma upp? (nej jag vill inte att du ger mig exakta lösningen, jag bara ger ett exempel på hur varierande de olika "operationerna" kan vara )
Citera
2015-01-02, 11:12
Medlem
fittPlusPluss avatar
eller använd powershell, tycker själv någon vanlig språk som c# ex verkar mycket enklare då det finns mycket bättre verktyg (vs studio tx) och mycket bättre dokumentation, har man lärt sig lite så kan göra en hel del roliga små grejer som kan vara till hjälp i dator världen
Citera
2015-01-02, 11:55
Medlem
DigGaNs avatar
Jag skulle sätta upp ett kluster med hjälp av Docker och Fig. Då blir det lätt för dig att ha ett litet skript som startar alla Docker containers med Fig i rätt ordning, med rätt addresser som körs som egna processer.

Detta förutsätter att du vet systemprogrammering/skriptning med något språk som kan hantera APIs i form av sockets (för att kunna kommunicera med Fig och Docker, till din one-click lösning).
Citera
2015-01-02, 12:34
Moderator
vhes avatar
Vilket OS arbetar du på?

Kan inte konfigurationen skrivas i en konfigurationsfil?
Citera
2015-01-02, 16:40
Medlem
Jag jobbar i Windows 7, planeringen är att systemet nog i övrigt skall kunna köras i olika moderna Windows OS.

Mitt område är huvudsakligen Matlab/Simulink, GAMS och Visual Basic (att skicka info över Modbus register var t.ex. helt nytt för mig när projektet började) så detta var en helt ny utmaning som kom upp nu när projektchefen anmälde att vi överhuvudtaget inte kan kräva att folk varje gång skall ha en expert på plats bara för att starta simulatorn, mao får jag nu hitta på en lösning.
Och då området är helt nytt för mig så kollar jag nu upp vad som ens är möjligt - i morse visste jag inte ens om vad jag frågade efter kunde fungera.

Just nu är jag rejät före deadlinen, så jag har tid att testa olika lösningar, men greppar just nu efter vad som ens är möjligt.
Citera
2015-01-02, 18:58
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voreem
Jag jobbar i Windows 7

Mina sympatier. Då skickar vi tråden till Windows-forumet.

Programvara - Övriga operativsystem --> Programvara - Windows
/Moderator
Citera
2015-01-12, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickf
Du kan väl skapa ett batchjobb som gör allt detta? Går i alla olika OS jag testat.

Av alternativen började jag nu pröva med Batch files för att få någon rätsida på detta.

Vad jag undrar nu är hur kommer jag "djupare" in på hur jag rår åt inställningar i program, eller hittar "paths" till att göra detta. I ett av programmen (Ananas) måste man gå via options -> ports -> change ports och sedan skriva in den nya porten.

För att formulera det enklare så kan jag exempelvis, i ett batchjobb, öppna en Word-process och ändra default fonten för den Word processen? Och hur hittar jag info om paths för att justera olika inställningar i program?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in