Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Wov! Han verkar ju sund vad gäller inrikespolitik. Dock så tror jag att proktionism är skadligt för alla.
Utrikespolitik togs dock inte alls upp i talet. Men är han en jude som skulle kunna sätta riktig press på Israel, ja rent av driva en "palsrael" lösning, så skulle det vara en utmärkt sak.
Dock måste han vara han vara tuff emot Ryssland och hålla koll på Kina.
Minns att jag såg en intervju för ett tag sen där han fick frågan om hur hans ställning gentemot Putin osv Där han svarade att han skulle köra samma linje som nu. När det kommer till ISIS så har han svarat att det är de muslimska ländernas fight att ta och att USA bara ska ge moraliskt stöd (träning och delvis drönarattacker fast de kan göras bättre än det görs nu). När det kommer till Israel/Palestina konflikten tror jag han är för en tvåstatslösning. Man kan säga utrikespolitiken är lite av hans svagare gren i jämförelse med Ron Paul som hade mycket mer tydligare budskap.
Sen är Sanders delvis protektionistisk men inte till dess extrema som Trump osv. Han har en väldigt tydlig ställning gentemot det kommande TPP som skulle innebära att massa jobb flyttas till låglöneländer.
http://www.sanders.senate.gov/download/the-trans-pacific-trade-tpp-agreement-must-be-defeated?inline=file
Citat:
The TPP follows in the footsteps of other unfettered free trade agreements like NAFTA, CAFTA and the
Permanent Normalized Trade Agreement with China (PNTR). These treaties have forced American workers to
compete against desperate and low-wage labor around the world. The result has been massive job losses in the
United States and the shutting down of tens of thousands of factories. These corporately backed trade
agreements have significantly contributed to the race to the bottom, the collapse of the American middle class
and increased wealth and income inequality. The TPP is more of the same, but even worse.
Citat:
Yadda yadda yadda. Det är fascinerande hur kandidater som t.om själva vet att de ställer upp endast för att knuffa den politiska dialogen i en viss riktning alltid lyckas locka ett gäng sorgliga idioter som på allvar tror att deras dvärg till kandidat har en chans.
Det enda sorgliga jag tycker är människor som röstar och stödjer med fötterna och inte hjärtat. Nej än så länge är chansen minimal för Sanders att vinna. Men om nu opinionsundersökningarna fortsätter i samma riktning kan Sanders ta hem det hela. Trots detta så är ju Sanders ett bevis på det Ondahamstern länkade att USA håller på att glida vänster i politiken mm. Om nu Sanders förlorar skulle det inte förvåna mig ifall en progressiv vinner 2024.
Edit: Hittade intervjun, var när han närvarade på the O'Reilly factor
https://www.youtube.com/watch?v=V1_6W0AwS-4