2016-11-17, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Intressant att se hur påhittade nyheter på en satirikers hemsida snabbt spreds av Trumpanhängare på nätet. Med hjälp av lögner kommer man långt hos vissa väljargrupper tydligen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23934075.ab

Mina sajter plockades upp av Trumpanhängare hela tiden. Jag tror att Trump är i Vita huset på grund av mig. Hans följare faktakollar ingenting - de delar vad som helst och tror på allt, säger han till Washington Post.
Artikeln om den välbetalda demonstranten delades bland annat av den nyvalde presidentens son Eric Trump.

Det är vä ingen fejknyhet att Clinton sålt vapen till IS. Finns bevis på det och Wikileaks har dessa mail.
Citera
2016-11-17, 19:46
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toni.bang
Det är vä ingen fejknyhet att Clinton sålt vapen till IS. Finns bevis på det och Wikileaks har dessa mail.

Vissa tror på lögnerna fortfarande tydligen..

Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Det är lite lustigt hur du uttrycker det. "Trump-anhängare". Han vann valet. 60 miljoner röster.

Han vann med 1,2 miljoner FÄRRE röster än Hillary Clinton..
Citera
2016-11-17, 19:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Möjligt ja, troligt nej. Det som utmärker en konspirationsteori är att man tar något som är möjligt och upphöjer det till troligt.

Konspirationsteori?

Följande är i alla fall fakta:

* En del röstmaskiner var "felkalibrerade", så att en röst på Trump blev en röst på Clinton
* Att Obama uppmanade illegala invandrare att rösta
* Att en journalist i burka kunde rösta genom att utge sig vara Huma Abedin (!)
* Att man inte behöver visa id när man röstar
Citera
2016-11-18, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Är väl inte det enklaste att ändra valsystemet, måste väl till en ändring i konstitutionen om jag inte fattat fel. Det är en process som tar väldigt långt tid antar jag.

Detta valsystem infördes av sydstaterna , de tillät sina slavar rösta för att få mer röstberättigade personer i staterna.

Systemet med elektorer infördes mycket riktigt av the founding Fathers.

Men inte p.g.a slavar utan mera på grund av att de i stort sett inte litade på folket.

Ett sista "stop-gap" så att säga.
Citera
2016-11-18, 09:27
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Bevis för att illegala immigranter i USA har påverkat valet i alla fall sedan 2008:

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0261379414000973
Citera
2016-11-18, 09:49
Medlem
Citat:
Han vann med 1,2 miljoner FÄRRE röster än Hillary Clinton.

Du måste dra bort en del på den siffran på grund av illegala invandrare och valfusk.
Citera
2016-11-18, 12:01
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Konspirationsteori?

Följande är i alla fall fakta:

Citat:
* En del röstmaskiner var "felkalibrerade", så att en röst på Trump blev en röst på Clinton

Har du några trovärdiga källor som pekar på att det endast förekom åt ena hållet? Hur utbrett var det är problemet?

Citat:
* Att Obama uppmanade illegala invandrare att rösta

Det där är ju helt enkelt inte sant. Antar att du syftar på intervjun med Gina Rodriguez? Alla människor med en gnutta intelligens förstår att Obama inte uppmanar till något sådant.

Citat:
* Att en journalist i burka kunde rösta genom att utge sig vara Huma Abedin (!)

Dålig säkerhet i valstugorna, men systematiskt valfusk!?

Citat:
* Att man inte behöver visa id när man röstar

Tyder ju inte heller på systematiskt valfusk......
Citera
2016-11-18, 12:01
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honungsgravling
Du måste dra bort en del på den siffran på grund av illegala invandrare och valfusk.

Hur mycket?
Citera
2016-11-18, 13:37
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Är det inte det som de vill göra, ändra till kommande val? Det är väl ingen(utbildad) person som tror att om de får igenom lagförslaget innan 20e januari så är det HC som svärs in?

Väldigt många Hillary supportrar som tycker att man skall ändra valresultatet med för att Hillary i deras mening skulle vunnit då hon fick mest popular vote (hittills iaf).

Så jo visst fan finns det personer på fullt allvar som tror att man kan ändra det i efterhand för just detta valet.

Sedan att jag tycker att dem är efterblivna sorkar är en annan sak :P

Citat:
Vissa tror på lögnerna fortfarande tydligen..

Han vann med 1,2 miljoner FÄRRE röster än Hillary Clinton..

OCH?

Jag ser dig, Xelious och några andra ständigt tjata om detta. Ja hon fick fler röster (om alla är korrekta är under utredning nu) men det spelar ingen roll. Det är inte popular vote som bestämmer utan elektorsrösten.

Så Trump vann valet, och det stort dessutom. Sedan kan du tjata om Popular vote bäst fan du vill
Citera
2016-11-18, 14:03
Medlem
Citat:
Hur mycket?

Ingen vet väl riktigt exakt.
Citera
2016-11-18, 17:39
Avstängd
Citat:
Har du några trovärdiga källor som pekar på att det endast förekom åt ena hållet? Hur utbrett var det är problemet?

Det där är ju helt enkelt inte sant. Antar att du syftar på intervjun med Gina Rodriguez? Alla människor med en gnutta intelligens förstår att Obama inte uppmanar till något sådant.

Dålig säkerhet i valstugorna, men systematiskt valfusk!?

Tyder ju inte heller på systematiskt valfusk......

Facepalm på dig själv, idiot.

Det är givetvis din, inte min, uppgift att försöka hitta exempel på felkalibrerade maskiner som istället gynnade Trump, om du hävdar att det finns sådana. Jag har dock inte läst något om det.

Jag utgår från vad Obama faktiskt säger och inte din tolkning.

Ja, säkerheten är mycket låg och beror delvis på att det inte finns någon federal lagstiftning för att hantera val i USA. Bara en sådan sak som att man inte behöver visa id. Demokraterna ogillar idén för att de tror att svarta är för lata för att fixa ett id-kort och svarta röstar till ungefär 80-90 % på demokraterna. Andra punkter är att röstningsmaskiner används istället för pappersröstsedlar på många platser och att hanteringen av förtidsröster är undermålig.

Jag har arbetat som valförrättare i Sverige vid ett flertal val och kan konstatera att det amerikanska systemet inte håller måttet. Det finns många tveksamheter och möjligheterna till valfusk är ganska stora.
Citera
2016-11-18, 18:00
Avstängd
Nu vann ju Trump klart i de delstater som var viktiga, men om man tittar på valet 2000 vann Bush med endast 537 röster.

Att fuska med 537 röster hade inte varit svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in