2016-02-15, 20:33
Medlem
Socialkonservativs avatar
Ungefär såhär skulle jag placera ut presidentkandidaterna på en politisk karta:

http://www.politicalcompass.org/charts/crowdchart?Sanders=-8.0%2C-4.0&Cruz=8.0%2C6.0&Rubio=7.0%2C5.0&Kasich=3.0%2C3. 0&Bush=5.0%2C2.0&Trump=2.0%2C7.0&name=Clinton&ec =-4&soc=-1
Citera
2016-02-15, 20:45
Medlem
NaSteffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ

http://www.politicalcompass.org/charts/crowdchart?Sanders=-8.0%2C-4.0&Cruz=8.0%2C6.0&Rubio=7.0%2C5.0&Kasich=3.0%2C3. 0&Bush=5.0%2C2.0&Trump=2.0%2C7.0&name=Clinton&ec =-4&soc=-1

Ungefär så jag tänker, fast rankar nog Trump som mer " ekonomisk vänster", pga udda protektionistiska åtgärder. Han vill väl att Apple ska bygga sina datorer i USA. Fast Sanders har kanske radikalare planer...
Citera
2016-02-15, 21:00
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Wtf? Carson leder typ överallt?
Ja det ser väldigt lustigt ut. Som sagt, inte representativt i det stora hela, men möjligtvis finns slutsatser att dra om man tittar på respektive kandidats relativa läge i olika stater jämfört med nationen i stort.

Texas ser i så fall negativt ut för Trump ifht Cruz, men många av Cruz likes kan vara gamla och komma från individer som har stött honom i lokala val snarare än som presidentkandidat.
Citera
2016-02-15, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Antal likes är inte nödvändigtvis en bra indikation på stöd. Vissa personer kan lägga upp vad som helst och i princip alla deras följare likar medans en annan person enbart får likes på en särskild typ av innehåll och deras följare inte likar lika ofta.
Absolut. Men det är ändå förvånande för mig att just Carson leder.
Citera
2016-02-15, 22:31
Medlem
Det här är första gången jag följer ett Amerikanskt val, främst pga Trump är otroligt underhållande.

Har det tidigare funnits kandidater som öppet har ''stridit'' mot det här med lobbyister och donationer som Trump och Sanders eller är det här något nytt för det här valet?
Citera
2016-02-15, 23:12
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeha12
Det här är första gången jag följer ett Amerikanskt val, främst pga Trump är otroligt underhållande.

Har det tidigare funnits kandidater som öppet har ''stridit'' mot det här med lobbyister och donationer som Trump och Sanders eller är det här något nytt för det här valet?
Howard Deans 04 kampanj var väl ngt av en blueprint för hur en kampanj kan drivas utan vare sig stort eget kapital eller lobbypengar i fickan.
Citera
2016-02-15, 23:14
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeha12

Det brukar finns ett par outsiders i varje presidentval som hänger med olika länge. Framförallt inom Demokraterna har det tidigare funnits kandidater som liknat Bernie Sanders. Någon motsvarighet till Trump som så öppet utmanar partietablissemanget var det länge sedan vi såg sist. Pat Buchanan påminner väl en aning om Trump rent politiskt, även om Buchanan är en mer renodlad politiker med ideologiska ståndpunkter.
Citera
2016-02-15, 23:20
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Howard Deans 04 kampanj var väl ngt av en blueprint för hur en kampanj kan drivas utan vare sig stort eget kapital eller lobbypengar i fickan.
Även Ross Perot 1992 som körde ett independent-run till stora delar bekostad av honom själv.

Beskrivningen av den kampanjen på wiki har vissa likheter med en annan herres:

Perot focused the campaign on his plans to balance the federal budget, further economic nationalism, strengthen the war on drugs and implement "electronic town halls" throughout the nation for direct democracy. His views were described as a combination of "East Texas populism with high-tech wizardry."[1] Supporters saw Perot as a nonpolitical and witty "folk hero", but critics described the candidate as "authoritarian"[2] and "short-tempered".[3]

Hans tankar om direktdemokrati via "electronic town halls" är ju lätt att le åt idag, men grundtanken var ju inte fel.
Citera
2016-02-15, 23:22
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Det brukar finns ett par outsiders i varje presidentval som hänger med olika länge. Framförallt inom Demokraterna har det tidigare funnits kandidater som liknat Bernie Sanders. Någon motsvarighet till Trump som så öppet utmanar partietablissemanget var det länge sedan vi såg sist. Pat Buchanan påminner väl en aning om Trump rent politiskt, även om Buchanan är en mer renodlad politiker med ideologiska ståndpunkter.
Jo Trump är unik, men Ron Paul var heller aldrig accepterad av partiet och han var öppet kritisk till allt vad partietablissemanget stod för.
Citera
2016-02-15, 23:53
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Även Ross Perot 1992 som körde ett independent-run till stora delar bekostad av honom själv.

Beskrivningen av den kampanjen på wiki har vissa likheter med en annan herres:

Perot focused the campaign on his plans to balance the federal budget, further economic nationalism, strengthen the war on drugs and implement "electronic town halls" throughout the nation for direct democracy. His views were described as a combination of "East Texas populism with high-tech wizardry."[1] Supporters saw Perot as a nonpolitical and witty "folk hero", but critics described the candidate as "authoritarian"[2] and "short-tempered".[3]

Hans tankar om direktdemokrati via "electronic town halls" är ju lätt att le åt idag, men grundtanken var ju inte fel.
Perot liknar förstås Trumps mera, jag lämnade nog och fundera mest på paralleller till Sanders.
Citera
2016-02-16, 00:03
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ

Tycker det är väldigt svårt att sätta ut vart Trump står. I vissa fall är han väldigt liberal, i andra fascistisk...
Citera
2016-02-17, 14:29
Medlem
Turrluffs avatar
Nevada lutar mot seger för Trump och lika mellan Hillary och Sanders

http://i2.cdn.turner.com/cnn/2016/images/02/17/topnv1.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem