2016-11-06, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Nä men du får ha i åtanke att Utah, Idaho och liknande republikanska stater är rätt vita överlag, och mer åt farminghållet, medan soliga stater som Florida och Kalifornien har rätt mycket mexikanare och andra latinos, som är rätt anti-Trump pga att han kallade dem våldtäktsmän, knarklangare och mördare.

Florida har dock rätt mycket kubaner som överlag faktiskt är vitare än mexarna, och vita kubaner är starkt pro-Trump från vad jag har märkt. De kommer hjälpa till att kamma hem valet till Trump i just Florida.

I Floridas fall tror jag också det har att göra med hur många pensionärer från "Yankee-land" som väljer att flytta dit under en fyraårsperiod och hur många av dem som redan är där är i livet. Dessa är säkerligen oftast demokrater. Florida har svängt mot demokrathåll i och med att folk lever längre och fler äldre personer från norra östkusten flyttar dit för att leva sin sista år. Jag tror ändå Trump tar hem Florida med en minimal marginal om den får skötas på ett ärligt sätt och röstningsmaskinerna inte är manipulerade.

Citat:
Problemet med New Mexico är ju att det är Gary Johnson's hemstat, och således äter han upp en stor andel av rösterna där (16% sist jag kollade). Många hävdar att Johnson får en hel del röster från Hillary, och det får han faktiskt, men jag vågar påstå att han faktiskt ändå får mer republikanska röster överlag. Republikanerna och libertarianer är båda så kallade "högerpartier", medan demokraterna och green party är vänsterpartierna.

Ja, jag glömde bort Gary Johnson och att han är från New Mexico. Givetvis snor en "libertarian" fler röster från republikaner än från demokrater.

Citat:
Trump kommer vinna valet, något annat har jag svårt att se i dagsläget.

Jag tror också Trump vinner och att undersökningarna i vissa stater som visar på ett mindre jämnt resultat än t ex New Hampshire kommer bli en överraskning för många. Jag tror t ex att Virginia kommer att gå till Trump även om det inte ser så ut.

Citat:
Trump kommer vinna valet av följande orsaker:

1) Trump är den mest synkromystiska presidentkandidaten någonsin, i USA:s historia. Personligen tror jag starkt på synkromysticism; det är ingen direkt vetenskap, inte heller en religion, utan något mittemellan kan man väl säga. Jag har noterat många, måååååånga synkromysticiska tecken och kopplingar till och runtomkring Trump. Jag tror att Trump kommer vinna valet enbart baserat på hans synkromysticism.

Mycket möjligt. Jag tror många "latinos" är för Trump just tack vare hans uttalanden om Mexico. Ett system där de får behålla möjligheten att skicka hem pengar via t ex Western Union i utbyte mot muren tycker många är rätt. Kanske inte en majoritet men fler än som röstade på Romney.

Citat:
2) Politiska vetenskapsmän som Helmut Norpoth, Allan Lichtman med flera (och de har haft rätt i 20-30 år på att förutspå de amerikanska presidentvalen), säger alla Trump i år. Dessa akademiker vet vad de snackar om, till skillnad från basebollstatistiker som Nate Silver och feministiska genusteoretiker som Huffington Post.

Mycket möjligt även här. Valdagen är till fördel för den republikanske kandidaten. Om Trump håller sig inom felmarginalen, vilket han gör just nu, så kan han bara närma sig ännu mer imorgon och förmodligen gå förbi. Tror Trump vinner 272-266...om allt går rätt till. Vilket jag tror är ännu mer osäkert än själva resultatet. Undersökningar i Europa har ju haft jättefel den senaste tiden (Storbritannien och Polen) så samma ska kanske börjar ske i USA.

Citat:
3) Det här valet känns helt enkelt som ett ödesval, och amerikaner är dessutom för korkade för intellektualism av den sorten Hillary och demokraterna överlag kör med. Både Bill Maher och Donald Trump har helt rätt när de kallar amerikaner stupid osv, och USA är liksom iGnorant iDiot landet nummer ett (inte en slump att iPhone kommer därifrån; iPhone reflekterar/speglar mycket väl hur efterblivet ett folk är). Trump har många bra, viktiga och vettiga positioner, men samtidigt är hans anti-intellektualism inte så dumt som man kan tro; hans förnekelse av miljöproblem är rent röstfiske, förmodligen tror han inte ens på det där snacket själv. Kolla bara på Penn & Teller's Bullshit! avsnitt där de förnekar climate change osv; det här är verkligen vad många amerikaner tror (särskilt om de är autistlibertarianer och inte klarar av att vara objektiva eftersom de har en monetär bias):

https://www.reddit.com/r/skeptic/comments/26o6o9/what_is_the_deal_with_penn_jillette_and_climate/

Låter bra, vem har gjort den kartan?

Det är inte bara ett ödesval för amerikaner utan för hela världen. Vinner Wall Street-psykopaten Clinton så kommer WWIII att inträffa runt 2018. Globalisterna vill ha det med Ryssland, Kina och Iran. Det är alltid akademiker som startar krig i modern tid, inte farmers och bönder.
Citera
2016-11-06, 13:27
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Nu för tiden så har jag reguljär sysselsättning eftersom att seriöst puntande är oerhört tidskrävande.
Bara för att klargöra så råder det naturligtvis ingen som helst tvekan om att Trump representerar värde som spelobjekt.Å andra sidan är money management 50 procent av en god bettingprofil och jag ligger redan relativt tungt på Trump.Man lägger helt enkelt inte alla ägg i samma korg även när man hittar rejäla överodds.Vi får inte glömma att risken för att förlora i detta fall är nära femtio procent.

Ok, fair enough! Jag skulle också vilja satsa mer men begränsar mig av samma skäl som du. Jag har också försökt sprida riskerna genom att spela en del på enskilda stater.

Spel på staterna är för övrig intressant då det ger marknadens syn på hur läget är i "slagfältsstaterna". Aktuella odds på Betfair visar att (enligt marknaden) Trump är favorit i AZ, IA, OH. Mer eller mindre jämt i NC och FL. Clinton är favorit i NH, PA, MI, NV, CO osv.

Personligen tror jag han tar NC ganska enkelt, FL vinner han också. Sen blir det klurigare, men ändå hyfsade chanser på ett antal stater som skulle ta honom i mål.
Citera
2016-11-06, 13:37
Medlem
Tror Clinton vinner fast med väldigt liten marginal.
Citera
2016-11-06, 13:39
Medlem
baggebo1s avatar
Clinton leder Ohio enligt ny poll:

Clinton 48
Trump 47

http://www.dispatch.com/content/stories/local/2016/11/06/dispatch-poll-finds-presidential-race-too-close-to-call.html#

Den kom oväntat.
Citera
2016-11-06, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Ok, fair enough! Jag skulle också vilja satsa mer men begränsar mig av samma skäl som du. Jag har också försökt sprida riskerna genom att spela en del på enskilda stater.

Spel på staterna är för övrig intressant då det ger marknadens syn på hur läget är i "slagfältsstaterna". Aktuella odds på Betfair visar att (enligt marknaden) Trump är favorit i AZ, IA, OH. Mer eller mindre jämt i NC och FL. Clinton är favorit i NH, PA, MI, NV, CO osv.

Personligen tror jag han tar NC ganska enkelt, FL vinner han också. Sen blir det klurigare, men ändå hyfsade chanser på ett antal stater som skulle ta honom i mål.

En intressant sak på Betfair är att spel på Rep som vinnare ofta ger ca 0.20 högre odds än spel på Trump. Det har varit så över en vecka nu. Jag tror att det är en ren illikviditetspremie i bemärkelsen att det kommer vara svårare att gå ur spelet om det börjar gå åt fel håll. Alla mina spel är dock hold-to-maturity så jag plockar gärna den premien. Jag ligger för övrigt tuuungt exponerad.
Citera
2016-11-06, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1

Clinton 48
Trump 47

http://www.dispatch.com/content/stories/local/2016/11/06/dispatch-poll-finds-presidential-race-too-close-to-call.html#

Den kom oväntat.

Tro mig Ohio är klar för Trump leder han Iowa med 7% så leder han Ohio.
Citera
2016-11-06, 13:48
Medlem
Han.Jelins avatar
Jag vet inte exakt hur det fungerar. Men när man kollar på förtidsröster så kollar man väl bara på vad de som har röstat tidigt är registrerade som och inte faktiskt VEM de röstar på? Trump kan väl leda i Florida med tanke på att många tidigare demokrater är Sanders supportrar som är anti-etablissemanget och redan hatar Clinton innan de riggade valet för honom. Man måste också komma ihåg att detta är inte ett vanligt val mellan republikaner mot demokrater. Sedan i flera opinionsundersökningar där man har mätt independents har ju Trump varit riktigt populär, plus i detta val verkar valdeltagandet högre än någonsin! Nåja, jag vet inte men vi får resultatet om två dagar så det spelar ingen roll. Jag tycker bara det är konstigt att Ola och Bernard och några andra i tråden är säkra på en Clinton vinst.
Citera
2016-11-06, 13:49
Medlem
Citat:

Clinton 48
Trump 47

Den kom oväntat.

Om Trump slänger in ett rally i Ohio blir jag (lite) orolig, annars inte.
Citera
2016-11-06, 13:54
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:

Clinton 48
Trump 47

Den kom oväntat.
Ohio är rätt lugn; hade en sådan poll kommit från Florida hade det varit mer alarmerande. Ohio har en republikansk guvernör, och Obama gjorde sämre ifrån sig där 2012 jämfört med 2008, och båda gångerna Obama vann Ohio var det under den procentstatistiken han hade i andra stater. 2012 fick Obama inte ens 51% av rösterna där. Bush vann Ohio båda gångerna, så i år är Ohio en Trumpstat.

Citat:
Ursprungligen postat av Han.Jelin
Jag vet inte exakt hur det fungerar. Men när man kollar på förtidsröster så kollar man väl bara på vad de som har röstat tidigt är registrerade som och inte faktiskt VEM de röstar på? Trump kan väl leda i Florida med tanke på att många tidigare demokrater är Sanders supportrar som är anti-etablissemanget och redan hatar Clinton innan de riggade valet för honom. Man måste också komma ihåg att detta är inte ett vanligt val mellan republikaner mot demokrater. Sedan i flera opinionsundersökningar där man har mätt independents har ju Trump varit riktigt populär, plus i detta val verkar valdeltagandet högre än någonsin! Nåja, jag vet inte men vi får resultatet om två dagar så det spelar ingen roll. Jag tycker bara det är konstigt att Ola och Bernard och några andra i tråden är säkra på en Clinton vinst.
Ja, så är det. Bernie or bust grabbarna kommer hjälpa Trump vinna valet. Givetvis röstar inte alla på Trump, och de flesta av dem hatar Trump, men en hel del av dem kan förbise vad de ogillar med Trump, eftersom de förstår att Trump och Bernie har en sak gemensamt: båda är emot profitkorrumperade amerikanska politiker.

Så vad vi kan förvänta oss är att 25% eller något av alla Bernieväljare, kommer att rösta på Trump av just liknande anledningar. Michael Moore sa för ett tag sedan, att det är fler Bernieväljare som kommer rösta Hillary än vad det var Hillaryväljare som röstade Obama, men det tror ja inte på personligen.
Senast redigerad av EliasAlucard 2016-11-06 kl. 13:57.
Citera
2016-11-06, 13:59
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewYorkCity
En intressant sak på Betfair är att spel på Rep som vinnare ofta ger ca 0.20 högre odds än spel på Trump. Det har varit så över en vecka nu. Jag tror att det är en ren illikviditetspremie i bemärkelsen att det kommer vara svårare att gå ur spelet om det börjar gå åt fel håll. Alla mina spel är dock hold-to-maturity så jag plockar gärna den premien. Jag ligger för övrigt tuuungt exponerad.

Intressant observation, har inte kollat skillnaden senaste tiden. Effekten kan till viss del ha funnits tidigare också, men "skymts" av att Ryan/Pence gemensamt haft runt någon halv procents sannolikhet i perioder.
Citera
2016-11-06, 14:04
Medlem
Triremers avatar
Tror ni valet kan riggas? Tror ni att det riggas?

Nedan finns två klipp som visar varför elektronisk röstning inte är särskilt säkert.

https://www.youtube.com/watch?v=w3_0x6oaDmI

https://www.youtube.com/watch?v=5hCyVsUir8k

Jag kan inte hitta en tråd om detta så därför postar jag det här.
Citera
2016-11-06, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Ja, så är det. Bernie or bust grabbarna kommer hjälpa Trump vinna valet. Givetvis röstar inte alla på Trump, och de flesta av dem hatar Trump, men en hel del av dem kan förbise vad de ogillar med Trump, eftersom de förstår att Trump och Bernie har en sak gemensamt: båda är emot profitkorrumperade amerikanska politiker.
Där har du nog fel.
Det är vad Trump och Bernies supportrar har gemensamt, Crazy Bernie sålde sig ju till 'The Devil' och är nu ute och kampanjar för The Crooked one på heltid.
Förmodligen var han med på det från första början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in