2015-01-01, 20:43
Medlem
Jag har en Macbook Air som jag inte kan logga in på. Jag behöver installera om den från grunden. Som det är kommer jag inte in i datorn.

Hur gör man på enklast sätt?
Vad finns det för risker för att den förra ägaren får reda på att man installerat om datorn?
Citera
2015-01-01, 20:59
Medlem
JazzMassaks avatar
Har du stulit datorn?
Om inte, alla personens personliga filer bör rimligen ha försvunnit, och det märks fort. Eller hur menar du?
Citera
2015-01-01, 21:19
Bannlyst
När datan startar upp innan du kommer till login screen håll ner command och R så borde en meny om ominstallering komma upp. Jag gjorde det för ett tag sen och jag tror inte du behöver logga in på den gamla användarens dator. jag tror risken för att han får veta det är obefintlig
Citera
2015-01-01, 22:58
Medlem
Datorn "blev över" på en arbetsplats. Och "försvann" lite fint som det heter i en flytt.

Är Mac datorer inte registrerade på ägare med ett dator ID på något sätt?
Behöver man ett Apple-Id vid ominstallation?
Citera
2015-01-02, 19:18
Medlem
systems avatar
De kan vara registrerade. Behöver inte vara så.
De kan ha ”hitta min Mac” aktiverat, som gör att en koordinat dyker upp då de startas. Behöver inte vara så.

Kan man installera om en Mac om tidigare ägare inte rensat den? Jag gissar att det är frågan.

Ja, oftast kan man det. Allt beror på hur tidigare ägare skyddat sig och hur paranoid man väljer att vara. Sedan kan man ibland också behöva hjälp. De duktigare hjälparna brukar oftast ställa sig till förfogande först då de vet att datorn inte på något sätt är stulen. Iallafall brukade det vara så tidigare.
Citera
2015-01-02, 20:22
Medlem
Körde en liten smygis själv för ett tag sedan, ominstallerade och allt.
Verkat helt lugnt, jag gjorde det grundligt och fint, skulle inte dock ta den till affären så att säga. Finns ett unikt serienummer på undersidan om du kollar samt om du kollar på datorinfo.

Kan väl ha haft den i 4-5 månader nu, har ej hört så mycket.
Citera
2015-01-03, 23:15
Medlem
Lolitasyndromes avatar
Förutsatt att datorn inte har ett lås för EFI så kan du blåsa disken med hjälp av skivverktygen för att sedan installera MacOs på disken genom Recovery Mode. Om EFI är låst så är du körd så länge du inte har kunskap om diverse exploits.
  1. Stäng av datorn (om den är på).
  2. Håll in Cmd+R när du startar datorn.
  3. Välj Skivverktyg (Disk Utility) och radera disken.
  4. Gå tillbaka till Recovery Mode och välj att installera om MacOs.
För att undvika att någon hittar den med Find my mac så ska du också återställa NVRAM (PRAM). Det gör du genom att starta medans du håller Cmd+Alt+P+R. Om datorn startar om så fungerade det.

//Lolitasyndrome
Citera
2015-01-04, 08:49
Medlem
tzjs avatar
Hårdvara - Mac --> Programvara - Mac OS
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto