Citat:
Ursprungligen postat av
schizophrenia
År 2001 var cirka 17 % av befolkningen i Stor-Malmö (som enligt SCB:s definition troligen väl stämmer överens med de tio kommuner som ingick i SOM-undersökningen) utrikes födda, medan motsvarande siffra för Västra Götaland var 12 % (allt enligt SCB). Jag tror att denna skillnad i andel utrikes födda spelar in minst lika mycket i sammanhanget som någonsin "sandstränder, bokskogar, rapsfält och städer med tegel- och korsvirkeshus".
Njae, jag skulle nog säga att det går åt båda hållen. Du glömmer att en stor del av de med utländsk bakgrund i Skåne har rötterna i länder som Danmark, Tyskland och Polen. Länder som har betydligt mer likheter med Skåne än med det barrskogsklädda Sverige. Det är inte bara araber och somalier i Skåne, även om man lätt får det intrycket om man besöker Malmö.
Citat:
När vi ändå är inne på att dela upp befolkningar i svear osv, borde vi inte då istället säga själländare åt danskarna? För jag antar att det är just de skåningarna identifierar sig mer med och inte jylländarna?
För de allra flesta skåningar är KBH och Nordsjälland referenspunkten. Själv såg jag Irma som en typisk dansk matvarukedja tills jag fick veta att den bara finns på Själland och ses som exotisk i Jylland. Till saken hör dock att Bornholm är en del av Skåneland och delar samma kulturella problem gentemot centralmakten som Skåne har. Till saken hör också det lilla faktum att KBH är fullkomligt översvämmat av jyder, så så avlägsna är danmarks smålänningar inte...