2015-01-01, 07:34
Medlem
RefusedPoliticss avatar
Jag blev rekommenderad den blandningen. Funkar det bra ihop?
Citera
2015-01-01, 07:43
Medlem
Öh, ja inte direkt farligt, och många läkare slår ett slag för den kombon

Citat:
Ursprungligen postat av RefusedPolitics
Jag blev rekommenderad den blandningen. Funkar det bra ihop?
Citera
2015-01-01, 08:06
Medlem
Ja, det fungerar. Däremot ska du inte kombinera NSAID-läkemedel (även känt som icke-steroida antiinflammatoriska) med varandra och inom gruppen NSAID hamnar acetylsalicylsyra, ibuprofen, naproxen, diklofenak och så vidare. Kombineras dessa med varandra ökar risken för bieffekter avsevärt - men eftersom att paracetamol inte tillhör den gruppen omfattas inte den av uppmaningen till att inte kombineras.
Citera
2015-01-01, 09:24
Medlem
BonerBatmans avatar
Brukar ta den kombon om jag har ont eller är rejält febrig. Funkar faktiskt över förväntan, speciellt mot smärta.

Värt att tänka på är att Ibuprofen inte är sälskilt bra om man har irriterad tarm med inflammationer.
Citera
2015-01-01, 13:36
Medlem
RefusedPoliticss avatar
Tramadol därtill?
Citera
2015-01-01, 14:11
Medlem
b0gfettos avatar
Eftersom det handlar om vanliga smärtstillande så förmodar jag att frågan är ställd i medicinskt syfte och inte "drogsyfte".

Övriga droger --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2015-01-02, 15:03
Medlem
RefusedPoliticss avatar
Det var en väldigt potent blandning.
Citera
2015-01-03, 10:31
Medlem
Kan gå i god för denna kombination. Vad gäller den smärtstillande effekten är den synergisk, 1+1 blir 3. Vad gäller febernedsättande egenskaper vet jag däremot inte, 2 alvedon är också riktigt effektivt här. I övrigt kan ibuprofen, paracetamol + en koffeintblett/kaffe få den mest febriga individen att bli väldigt pigg.
Citera
2015-01-03, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RefusedPolitics
Tramadol därtill?

Absolut, om du har någon medelsvår smärta.

Jag rekommenderar 500mg paracetamol+400mg ibuprofen+50-100mg tramadol. Detta bör helt ta bort t.ex. smärtan efter en utdragen tand, så det räcker för alla smärtor som inte kräver sjukhusvård, skulle jag säga
Citera
2015-02-19, 18:26
Medlem
En enkelfråga, på förpackningen till Ipren står det max 3 tabletter per 24timmar, vilket är alltså 400mg x3 = 1.2g men på nätet har jag sett att den egentligen inte stämmer och det finns en absoluta max-gräns på 3200mg vilket är 3.2g stämmer det? För isåfall kanske det inte är så farligt för mig att ta en fjärde tablett för dagen mot min inflammation?

Vill bara rådfråga här så jag inte gör något dumt.
Citera
2015-02-19, 20:33
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Ja, vården har rekommenderat denna kombo till mig flera gånger. Synergieffekten är tydlig och normalt ofarlig.

Ibuprofen ensamt har noll effekt på mig. Däremot så funkar kombon paracetamol + ibuprofen mycket bättre än paracetamol ensamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in