2014-12-31, 18:03
Medlem
NeverSures avatar
Jag har under ett par år känt att jag bara sitter och trampar på samma ställe och att jag bara får allt mer falska vänner...

Jag bor i utanför märsta och har ganska nära till sthlm och uppsala där jag växt upp och bott/levt hela livet. Just nu håller jag på att bli galen av min tillvaro då alla runt om mig är dumma i huvudet rent ut sagt och det har varit såhär i runt 3-4 år så jag tänkte slå näven i bordet och göra någonting galet. Jag vill flytta till en annan stad och säga upp all kontakt med alla jag känner här uppe.

Jag jobbar som elektriker och är 25 år med sambo men jag känner just nu att jag kommer göra slut och börja om på ny kula helt på egen hand.

Efter att ha kollat runt lite och varit ute och besökt lite städer i sverige är det väl egentligen bara två ställen som lockar mig och det är Umeå och Göteborg (folk får säga vad dem vill men Umeå går lite bort pga att det är omöjligt att trivas där uppe med alla inbitna norrlänningar som hatar "08or")

Med detta sagt är det Göteborg som jag tror skulle fungera bäst för mig. Jag har en liten buffert för att kunna flytta ner och söka jobb väl där. För mig är det inte nödvändigt att bo tokcentralt så jag kollade lite på Mölndal, Partille och sen såg jag någon lgh i Tuve. Vad jag förstått av en karta handlar det om ca 1-2 mil till centrala Göteborg.

Jag kan och har råd att lägga runt 2 miljoner men känner att jag hellre köper någonting runt 1 och renoverar då jag kan göra det mesta utom badrum själv.

Har en del andra meriter men jag vill hålla mig närmre en stor stad dels för att få vara lite anonym samt att det är mycket lättare att hitta jobb där.

Har bott på hotell på avenyn så jag har inte personligen besökt "utkanten" av Göteborg men det känns inte som någonting kan bli värre än vad det är här ..

Vad säger ni som bor där nere vilka ställen rekommenderar ni att kika på ? Helst en 2a men 1a går om den ligger i bra läge. Jag bor hellre lite trångt och spar pengar än gapande tomt och dyrt. Har en 2a idag på 75 kvm.

Mvh Never
Citera
2015-01-01, 00:35
Medlem
Om du ska spara o så hade ja lätt tagit tuve. då de är litw billigare att köpa och att de tar typ max en kvart in te stan med buss. Tror det är 17 som går hela vägen!
Citera
2015-01-01, 09:39
Medlem
NeverSures avatar
Är Tuve som en typiskt förort eller är det en av de lite lugnare ställena?
Citera
2015-01-01, 10:21
Medlem
Riverstixs avatar
Jag hade valt Partille eller Mölndal, mindre risk att bli rånad eller få bilen uppeldad. Allt som ligger norr om Göta Älv har dålig klang i denna Sveriges mest segregerade stad. Mölndal har dessutom den fördelen att kommunalskatten är två procentenheter lägre än i Göteborg (sist jag kollade).
Citera
2015-01-01, 10:43
Medlem
Allt norr om gbg är inte skit. Kungälv är tom riktigt trevligt och delar av Ale är också ok
Citera
2015-01-01, 12:32
Medlem
Jag tror inte att du löser något genom att göra något galet. Det är alltid svårt att etablera sig i en ny stad och risken är att du får skitkompisar och en sunkbrud för att du är desperat. Kan du inte flytta inom Stockholm? Eller skaffa en brud som det funkar bättre med?

Lägenhetsmarknaden i GBG är sinnessjuk, vi ökar nu mer än Stockholm och tom mer än Dubai. Nuff said. Jag tycker att förorterna är kraftigt överprissatta. Hade hellre skaffat en charmig etta centralt för 1.5 och trivts än att bo i tristessen. Tro mig, du förstår inte vad tristess är förrän du flyttar till GBG. Vi är världsmästare i att göra bostäder då dåliga som möjligt så dyrt som möjligt. Endast lägenheter byggda före kriget är något att ha, allt annat ser ut som betongförort.

Satsa på Linné-Haga men undvik Avenyen-Lorensberg (för mycket nattliv) om du inte har bil. Förresten, ha inte bil i centrala GBG, det kostar så du skriker. Måste du ha firmabil så se till att du kan hämta upp den på jobbet. Måste du ha servicebil kanske hus är bättre? Åk väg 190 ut från Hjällbo, när du kommer till Lärje börjar områden som är rimligt prissatta och inte kostar så fantastiskt mycket. Olofstorp med omnejd har "objekt" för under 2 millar. Då är det jobb men husen går att bo i. Finns expressbuss som även går nattetid (tror jag men kolla med västtrafik för det kan ändra si) så du kan vara ute på krogen. Räkna med att taxi centrum-förort är 500+ kronor.

Men det viktigaste är att inte snåla, bostadsbristen är extrem och den nivå som Svenne kan betala får du bara skit för, kan du stiga upp en halvmille blir utbudet mycket bättre.

Undvik Bergsjön och Biskopsgården till varje pris. Biskop var beboeligt för tio år sedan men nu råder inbördeskrig mellan norra och södra. Hellre Angered då som lugnat ner sig. Frölunda är ett misärområde som inte är billigt. Köp hellre en liten etta i centrum. Är du elektriker bör du kunna få jobb innan du flyttar.
Citera
2015-01-01, 16:16
Medlem
YoungTonys avatar
Mölndal, Kungälv och Partille är riktigt fina städer.
I Kungälv har du ju Marstrand och nära till havet, 17 minuter med buss till centralen(Nils Ericsson) från Kungälvsmotet, är tyvärr väldigt dyrt i Kungälv men det kan det vara värt beroende på vad man prioriterar.
Ett beboligt och trevligt hus hittar du inte i någon utav dessa kommuner för två millar men lägenheter och radhus finns.
Mölndal och Partille har jag ingen större koll på, har bara några vänner som bor där men dom verkar trivas.

Förorter till Göteborg tycker jag du skall skippa helt, satsa hellre på en grannkommun. Missförstå mig inte, det finns fina förorter till Göteborg men lätt att man hamnar fel.
Senast redigerad av YoungTony 2015-01-01 kl. 16:32.
Citera
2015-01-01, 22:01
Medlem
Riverstixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waconda
Allt norr om gbg är inte skit. Kungälv är tom riktigt trevligt och delar av Ale är också ok

Mycket möjligt, men detta är egna städer hyfsat långt från Göteborg.
Senast redigerad av Riverstix 2015-01-01 kl. 22:05.
Citera
2015-01-02, 02:15
Medlem
Får väl ge exempel då:

1.75 begärt och nära till golfbana, 1 km till bussen.
http://bostad.lansfast.se/Beskrivning.aspx?GUID=4AUIMACQVEPKUVSF&typ=CMVilla &from=Hemnet

2.1 begärt, lugnt område men ocentralt.
http://www.maklarhuset.se/till-salu/villa/lindome-espas_backvag_2-559171?referrer=hemnet

observera nu att marknaden är helt nere till mitten januari. Kommer mer lågpriserbjudanden sen. Fast om du flyttar singel till GBG kanske en central lgh är bättre så du lättare an släpa med hem från krogen. Finns många bra ställen i Linné-Haga.

Dom här byggdes på den tiden revolutionär formgivning (=det skall se ut som skit annars är det borgerligt) var högsta mode men läget är topp (dock värt att kolla varför två är ute samtidigt):
http://www.lundin.se/beskrivning.aspx?guid=4B42AG463PPQEF4S&typ=CMBoLgh &skin=lundin
http://www.lundin.se/beskrivning.aspx?guid=4B42ANA3RPPQFIM3&typ=CMBoLgh &skin=lundin
ännu ett exempel i samma revolutionära stil:
http://www.lundin.se/beskrivning.aspx?guid=4AUQHPFFOEN4I2EI&typ=CMBoLgh &skin=lundin

Den här är överprissat men ligget bra till:
http://www.svenskfast.se/bostadsratt/vastra-gotaland/goteborg/goteborg/vastra-centrum/majorna/bangatan-56/83353

Kom ihåg att det bor mycket pundare i Majorna-Linné och att 35% röstade på F! men annar är det väl ok. Ställena runt omkring är mer typ barer och mer mysiga är på Avenyen som är mer flashigt, långa köer och skränigt om jag får generalisera litet.

Seriöst - jag hade inte ens funderat på Partille och Kungälv i din ålder. Tråkiga sovstäder för pensionärer. GBG är det enda som gäller om du inte är aktiv SD-sympatisör då jag rekommenderar Ytterby eller kanske frireligiös då vilken håla som helst runt GBG inkl Surte, Ale, Nol, Nödinge duger. Det enda som är bra med dessa ställen är Västtrafiks expressbussar och dubbelspåret med nattåg. Jag bor i Angered och skulle aldrig ens fundera på dessa hålor. I din situation är det så centralt som möjligt som gäller.
Citera
2015-01-02, 10:50
Medlem
NeverSures avatar
Tack för alla bra svar ska kika vidare på de orterna ett tag. Nej jag tänkte inte göra nått förhastat och dumt så men som det är här hemma är jag i stortsett helt ensamen iaf sålänge folk inte behöver hjälp.........

Grannkommuner som är okej tänker ni på typ Borås osv då?
Citera
2015-01-02, 12:05
Medlem
YoungTonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverSure
Tack för alla bra svar ska kika vidare på de orterna ett tag. Nej jag tänkte inte göra nått förhastat och dumt så men som det är här hemma är jag i stortsett helt ensamen iaf sålänge folk inte behöver hjälp.........

Grannkommuner som är okej tänker ni på typ Borås osv då?
Borås är ju en bra bit bort men som jag nämnde innan t.ex Kungälv, Partille eller Mölndal, Mölnlycke detta är egna kommuner och Mölndal är i stort sätt direkt sammankopplat med Göteborg.
Kungälv är 2 mil ifrån centrum, Mölnlycke 1.5 mil och Partille är 1 mil ifrån, detta är som sagt ganska dyra kommuner men tycker du skall kolla om du hittar något som passar dig.
Borås är 6.5 mil bort från Göteborg så det är ju tyvärr en bit.
Senast redigerad av YoungTony 2015-01-02 kl. 12:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in