Citat:
Ursprungligen postat av
VitalProfessor
Nu tycker jag nog att Ni går för långt i era uttalanden. För det första vill jag inte strosa omkring med ett drogat cirkuslejon i Afrika. Dessa är vilda djur och bör behandlas som sådana.
Att jämföra Kolmården med dessa afrikanska nationalparker i storlek med Skåne är förkastligt och är något som jag inte kan stödja. Jag kan förvisso förstå att det är en stor turistindustri, men det är Kolmården också och vem kan klandra dessa U-länder för att försöka ta bra betalt och höja sina egna inkomster? Det afrikanska äventyrsliv du talar om innehåller också riskfaktorer av osedvanligt höga mått. Det är skillnad på kalkylerad risk och dumdristighet.
Det är inte drogade lejon, det är unga lejon men man kan givetvis diskutera det moraliska i att de ska bli underhållning för turister.
Jag säger inte att det är fel att nationalparkerna utnyttjas för turism. Det jag säger är att det är en kolmårdenupplevelse. Man åker med en minibuss vid soluppgången på preparerade vägar tillsammans med 10-20 andra minibussar. När en minibuss hittar ett lejon så kommer de andra minibussarna dit. I slutändan så är det kanske fem minibussar i en halvcirkel runt ett halvsovande lejon som är så uttråkad och van vid upplevelsen.
Alla tar foton och är upphetsade över att ha fått se ett "vilt" lejon.
Jag rekommenderar i stället att hitta små lodger i t.ex. Zimbabwe. Kolla Tripadvisor. Kolla att de har bra guider som har utbildning att genomföra en "walking safari". Då har man en riktig chans att få se djur i sin riktiga miljö. Ja det är väl inte helt riskfritt men det är inte speciellt vanligt att turister råkar illa ut om man följer guidens instruktioner. Nej man får då inte se "big five", man kan få se giraffer, noshörningar, flodhästar, diverse antiloper, vårtsvin, apor, elefanter. På lodgen jag bodde på så fanns det chans på att se leopard men den var så skygg att den missade vi.
Men visst, alla får göra som de vill. Jag kan bara berätta om mina upplevelser och ge mina rekommendationer. Huruvida man lyssnar på dem eller inte är inte min sak att avgöra.