2015-02-11, 14:15
Medlem
MiJes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiJe
Hittat en man på www.slaktdata.se

Född 1903-08-09 i Torslunda
Aug*st Em*nuel Johanss*n

Ska vara www.slaktdata.org
Citera
2015-02-12, 03:24
Medlem
tjenaretjenares avatar
Någon som vet om GM och BO:s hus finns kvar eller är de rivna? Finns vedboden kvar tro? Vill någon ta kort på byggnaderna så vore det jättesnällt.
Citera
2015-02-12, 17:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
De båda husen.

Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Någon som vet om GM och BO:s hus finns kvar eller är de rivna? Finns vedboden kvar tro? Vill någon ta kort på byggnaderna så vore det jättesnällt.

Med tanke på hur BO:s hus verkar ha sett ut så kan detta finnas kvar fortfarande.

Med tanke på hur GM:s hus såg ut 1945, så kan detta mycket väl ha blivit rivet. Även om huset ev. skulle finnas kvar så tvivlar jag på att vedboden skulle göra det.

Skulle vara intressant om någon vet hur det förhåller sig? Om någon kunde ta kort på dessa byggnader, om nu något av dem finns kvar, så vore det verkligt intressant att få se hur dessa ser ut numera.
Citera
2015-03-06, 14:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel i Barometern den 14 juli 1945.

Artikel från Barometern lördagen den 14 juli 1945.

Detta är en mycket lång artikel och kommer att plocka med kortare stycken från den som kommer att delas upp. Dessa kortare stycken anges ordagrant.

"TORSLUNDAMÖRDAREN SINNESUNDERSÖKES."

"Dramatiskt intermezzo vid rannsakningen igår."

"Just som mördaren skulle föras ut, för att rätten skulle få överlägga enskilt inträffade emellertid ett dramatiskt intermezzo, som dock snabbt avstyrdes av de närvarande polismännen. Den mördades make kastade sig fram mot Johansson, men tillbakahölls av tillskyndande polismän."

"Rättens ordförande var häradshövding H. Wullt i Ölands domsaga, och det var första gången som Ölands häradsrätt sammanträffade utanför landskapet. Alla tidigare rannsakningar ha nämligen hållits på tingsstället i Borgholm." (Min anmärkning: Vid detta tillfälle höll Ölands häradsrätt sammanträffade i Kalmar).

"Johansson var iförd sina egna kläder, en mörkblå solkig cheviotkostym, och uppträdde lugnt och behärskat. Blicken var stel och apatisk och ansiktet bar inte spår av sinnesrörelse."

"- Är, ni sjuk? frågade domaren. - Ja, det är nerverna. Jag har ofta ont i nacken, svarade mördaren.

"Innan hon gick ((min anmärkning: Karin Karlsson) talade hon med en lantbrukare i grannskapet och denne man var den siste utom Johansson som såg henne i livet. Då hon på kvällen inte återvände hem, togo barnen sig in i vedboden och lågo där över natten. En kvinna, som sökte fru Karlsson i ett ärende på eftermiddagen (min anmärkning: den 19 juni) kom tillbaka dagen därpå och förstod då att någonting måste ha inträffat, eftersom Karin inte kommit hem."

Forts. följer.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-03-06 kl. 14:19.
Citera
2015-03-12, 16:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat från artikeln i Barometern den 14/7 1945.

Forts. Citat hämtade från artikeln i Barometern från lördagen den 14 juli 1945.

"Landsfogden framhöll i fortsättningen att mördarens maka flera gånger frågat ut Johansson om han haft något med försvinnandet och mordet att göra. Svaret hade varje gång blivit: Vad skulle jag ha för nytta av det."

" - Varför slog ni henne? frågade domaren.
- Det kan jag inte säga, blev svaret.

På domarens fråga medgav Johansson att han hade gjort sig skyldig till nesligt våld mot den döda kroppen."

"Det blev därefter tillfälle för målsägaren, byggnadssnickaren Erik Karlsson att yttra sig. Han överlämnade en skrift, i vilken skadeståndskraven preciserades. Summan slutar på 11.462 kr. omfattande bl. a. begravningskostnader, förlorad arbetsinkomst såväl för hustrun som för sig själv, underhåll till barnen med 30 kr. vardera i månaden under viss tid samt 2,000 kr. för psykiskt lidande.

Johansson ville inte medge yrkandet, eftersom han inte fattade den juridiska formuleringen.

- Var skall jag ta de pengarna ifrån, svarade han. Det kan jag inte arbeta samman i hela min tid.

På omvägar fick man fram ett medgivande, att om han hade haft så mycket pengar, skulle han ha betalat det yrkade beloppet."

Landsfogden: "Det är ett ovanligt bestialiskt dåd, sade han, och om Johansson varit fullt tillräknelig hade han icke kunnat undgå lagens strängaste straff, livstids straffarbete.

- Har ni någonting att tillägga? frågade domaren till sist.
- Jag förstår ingenting, blev mördarens svar."
Citera
2022-06-11, 13:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det vidriga dådet i Torslunda.

Från SVENSKA MORDFALL.

Citat:

"19 juni 1945. Karin Karlsson (1919.12.09) i Torslunda på Öland. Karin misshandlades med en yxhammare och fick halsen avskuren innan mördaren förgrep sig på henne. August Johansson (1903.08.09-1986.03.26) dömdes till rättspsykiatrisk vård."

Mördaren var också en likskändare och hade definitivt inte alla kusarna hemma i stallet. Första gången jag har sett ett foto på BO.
Citera
2024-01-21, 15:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
GM tyckte att BO hade ”uppträtt litet viktigt och skrytsamt”.

Från nya SVENSKA MORDFALL.

Citat:

"Brottsoffer: Karin Karlsson, född 1919-12-09
Gärningsman: August Johansson, född 1903-08-09, död 1986-03-26
Datum: 1945-06-19
Adress/ort: Torslunda, Öland
Län: Kalmar
Modus: Yxa, kniv
Brottsrubricering:
Dom: Straffriförklarades och intogs för vård på sinnessjukhus
Händelse: August Johansson lockade in sin granne Karin Karlsson i en vedbod. Där slog han henne i huvudet med en yxhammare, knivskar henne i halsen och förgrep sig sexuellt på kroppen. Efter dådet gömde Johansson kroppen i en höskulle och när Karin Karlsson anmäldes försvunnen deltog Johansson i sökandet efter henne. När kroppen hittats och Johansson anhållits erkände han omgående men kunde inte uppge något utförligare motiv än att han tyckt Karlsson ”uppträtt litet viktigt och skrytsamt”.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in