Flashback bygger pepparkakshus!
2014-12-30, 15:33
Medlem
Vet ej om detta ska ligga under resor eller om jag lagt det rätt. Hur som helst ska jag fara ner till Australien där cigaretterna kostar alldeles för mycket och dessutom är paketen riktigt motbjudande iom standardisering. Jag läste någonstans att det är tillåtet att ha med 50 cigaretter utan att betala tull. Så vad jag undrar över är vad som skulle hända om man packade ner en limpa och säga att man inte har något att förtulla. Det är visserligen fortfarande inte tillräckligt med cigaretter för min vistelse men bara undrar, rent hypotetiskt. Om jag skulle bli stickkontrollerad alternativt att de scannar bagaget där nere, skulle jag inte få komma in i landet eller kommer man undan med att man inte visste att de hade de reglerna och att man får betala tull på cigaretterna?
Tacksam för svar.
Citera
2014-12-30, 15:42
Bannlyst
Man kommer in men får böta.
Citera
2014-12-30, 19:37
Medlem
Rebelxs avatar
Har svårt att se att de skulle bry sig speciellt mycket.
Värsta fall får du väl betala en hundring i tullavgift eller något.
Citera
2014-12-30, 21:02
Medlem
Du kommer få betala skatt på dom, och med tanke på att ett paket cigg kostar 100kr i Aus så blir det en dyster historia
Citera
2014-12-31, 14:20
Medlem
Hur stor är chansen att man blir påkommen i tullen? Är det inte bara vid stickkontroller eller scannar de även bagaget där nere?
Citera
2014-12-31, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seaq
Hur stor är chansen att man blir påkommen i tullen? Är det inte bara vid stickkontroller eller scannar de även bagaget där nere?
Synd att du måste röka, du ser så mycket pengar det kostar dig. Låter som att det är enklare att köpa cigaretter där nere helt enkelt, kanske till och med blir billigare?
Citera
2014-12-31, 15:23
Medlem
E-tards avatar
Tullen i Australien och Nya Zealand är ganska noggrann med att kontrollera bagage som förs in i länderna. Detta eftersom införsel av mat och i princip samtliga naturprodukter är hård reglerad för att skydda den lokala miljön.
De har hundar som är tränade för att hitta dessa saker. Böter för ett kvarglömt äpple kan t.ex. ligga i storleksordning 400 $ och skall betalas direkt.

Hundarna brukar reagera på tobaksprodukter också, d.v.s. att dina chanser att bli påkommen är mycket goda.
Citera
2014-12-31, 16:35
Medlem
Shurikans avatar
Du kan glömma dina cigaretter.. Jag talar utav egen erfarenhet, hinner inte gå in på detaljer just nu men jag fick böta en fyrsiffrig summa för 2 limpor, och då kom jag undan lindrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in