2014-12-30, 13:17
Medlem
aislings avatar
Läste på Facebook att en person fått dessa utskrivna som sömnmedel men när jag letar verkar de inte ha blivit släppta på svenska marknaden. Någon som vet mer om dessa? Det låter ju bra med en helt ny typ av sömnmedel som inte är beroendeframkallande.

Suvorexant (trade name Belsomra) is a selective dual orexin receptor antagonist marketed by Merck & Co. for the treatment of insomnia.[1] Evidence looks promising.[2]

It was approved for sale by the U.S. Food & Drug Administration on August 13, 2014.[3] In the United States, the DEA has placed suvorexant on the list of schedule IV controlled substances, with an effective date of September 29, 2014.[4] According to the official website, the drug will be available in the U.S. in early 2015.[5] Suvorexant is set to hit the market in Japan somewhere in November 2014.[6]
Citera
2014-12-30, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aisling
Läste på Facebook att en person fått dessa utskrivna som sömnmedel men när jag letar verkar de inte ha blivit släppta på svenska marknaden. Någon som vet mer om dessa? Det låter ju bra med en helt ny typ av sömnmedel som inte är beroendeframkallande.

Suvorexant (trade name Belsomra) is a selective dual orexin receptor antagonist marketed by Merck & Co. for the treatment of insomnia.[1] Evidence looks promising.[2]

It was approved for sale by the U.S. Food & Drug Administration on August 13, 2014.[3] In the United States, the DEA has placed suvorexant on the list of schedule IV controlled substances, with an effective date of September 29, 2014.[4] According to the official website, the drug will be available in the U.S. in early 2015.[5] Suvorexant is set to hit the market in Japan somewhere in November 2014.[6]

Finns det inte godkänt i Sverige så kan man få det utskrivet på licens. Det finns dock en uppsjö sömnmediciner i Sverige redan så att licens ska godkännas är nog inte så vanligt.
Citera
2015-01-02, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Finns det inte godkänt i Sverige så kan man få det utskrivet på licens. Det finns dock en uppsjö sömnmediciner i Sverige redan så att licens ska godkännas är nog inte så vanligt.

Men suvorexant blockerar orexin. Orexin tror jag är ett hormon som sätter igång produktionen av en massa uppiggande substanser, dopamin, noradrenalin, acetylkolin och även histamin om jag inte minns fel. Så Orexin antagonister borde vara i samma klass som melatonin, alltså i "naturlighetsgrad" typ. Ge en naturlig sömn.
Citera
2015-01-02, 15:56
Medlem
aislings avatar
Kollade nu och han hade fått några i handen på psyk-akuten.

Funderade på om det kan vara något eller om det är som med theralen och propavan till exempel
Citera
2015-10-18, 21:05
Medlem
Fick han på svensk psykakut?
Senast redigerad av saynotodrugs 2015-10-18 kl. 21:08.
Citera
2015-10-19, 18:16
Medlem
aislings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saynotodrugs
Fick han på svensk psykakut?

Ja som jag förstod det. Vet ej exakt vilken dock men i stockholmsområdet.
Citera
2016-05-18, 08:56
Medlem
Sweeper80s avatar
Två år senare och det har fortfarande inte hänt något!

Svenska myndigheter är så jävla långzzzamma! Man kan tro att de tar in denna och dylika mediciner, tar dem zzzjälva och zzzå - okej, jag ska zzzluta nu - händer det inte så mycket mer!
Citera
2017-10-12, 20:25
Medlem
T-L-Ks avatar
Jag fick nyss en karta 10mg från psykjouren, jag har tagit en hel del lyrica och dricker alkohol så skippar nog att prova den ikväll. Jag rapporterar här när jag har prövat den!
Citera
2017-10-12, 20:40
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-L-K
Jag fick nyss en karta 10mg från psykjouren, jag har tagit en hel del lyrica och dricker alkohol så skippar nog att prova den ikväll. Jag rapporterar här när jag har prövat den!

Uppskattar det
Citera
2017-10-13, 09:56
Medlem
Asklords avatar
De flesta verkar tycka att den är dyr och värdelös. Kollade amerikanska sidor.
Citera
2022-07-06, 11:38
Medlem
alfamisos avatar
Jag googlade på Suvorexant, efter att ha stött på uppgifter om positiv effekt vid opioidrehabilitering i en liten studie: Kanske är en Suvorexant-liknande substans på gång - Daridorexant. Verkar kunna godkännas i Europa, dock kanske inga planer på marknadsintroduktion (?):

https://directorsblog.nih.gov/2022/07/05/small-study-suggests-approved-insomnia-drug-can-aid-in-opioid-recovery/

En svensk rapport från 2021-12-06:
https://janusinfo.se/download/18.6b1c0d6717dd6d3161529207/1640083717265/Daridorexant-vid-s%C3%B6mnst%C3%B6rning-tidig-bedomningsrapport-211206.pdf

På sid 1: "Tidpunkt för ansökan EMA: 2021-03-25
Tidpunkt för förväntat godkännande: 2022-Q1."

På sid 7: "Suvorexant (Belsomra) har samma verkningsmekanism som
daridorexant och är också en orexinreceptorantagonist [18].
Halveringstiden för daridorexant har beskrivits vara kortare än för
suvorexant, dock har vi ej kunnat hitta publicerade data som verifierar
detta. I dagsläget är suvorexant endast godkänt för försäljning i USA,
Japan och Australien. Företaget MSD:s svenska avdelning säger sig inte
ha någon information som talar för att det i dagsläget kommer att
ansökas om marknadsföringstillstånd inom EU
[19]."

EDIT: Jag ser nu att citatet om att MSD inte har planer på marknadsföring i EU gäller Suvorexant, inte Daridorexant, som verkar tillverkas av Idorsia Pharmaceuticals, typ.
Senast redigerad av alfamiso 2022-07-06 kl. 12:05.
Citera
2023-01-02, 10:46
Medlem
calamatos avatar
Jag har idag fått med mig Belsomra hem från Laro som jag ska börja med och se om jag kan komma tillrätta med min sömn. Kan skriva i slutet av veckan hur jag upplever att dom fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in