Nej, det gör det inte. Undantaget den lilla försumbara andelen olyckor som beror på ett plötsligt tekniskt fel. Hastigt uppkommen blixthalka kan eventuellt i de mest extraordinära fallen räknas dit (men då bara de som orsakar mildare skador, eftersom hastigheten bör vara låg vid risk för blixthalka).
Alla övriga "olyckor" beror på att någon av inblandade parter gjort fel eller kört illa. Det betyder inte att alla som orsaker en olycka är idioter. Det är ju mänskligt att ibland göra fel eller vara omdömeslös. Sådant beteende uppvisar alla människor i varierande grad. Det betyder inte att beteendet ska accepteras.
Jag hatar idioter som dig som har detta fatalistiska synsätt på trafiken. Ni tror att trafikolyckor "bara händer" helt slumpmässigt och därför är ni farliga i trafiken, då ni inte kan göra vettiga riskbedömningar (onödigt att tänka på sånt eftersom det ju ändå är slumpen som avgör).
Dessutom tenderar ni ha en överslätande syn på trafikbrott och vårdslös körning ("det var inte hans fel, det var bara en slumpmässig olycka"). Själv anser jag dock att trafiken inte ska vara en slags ansvarsfri zon skild från resten av samhället. Jag vill slippa råka ut för vårdslösa idioter i trafiken och kommer därför aldrig att acceptera sådant beteende.
Jag är dock ingen ängel, utan har ibland själv gjort dumma saker i trafiken. Men jag försöker iaf att ständigt bättra mig istället för att komma med bortförklaringar om "slumpen" och "otur".