2014-12-30, 17:06
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammi73
Det händer olyckor fast man kör som man ska .

Nej, det gör det inte. Undantaget den lilla försumbara andelen olyckor som beror på ett plötsligt tekniskt fel. Hastigt uppkommen blixthalka kan eventuellt i de mest extraordinära fallen räknas dit (men då bara de som orsakar mildare skador, eftersom hastigheten bör vara låg vid risk för blixthalka).

Alla övriga "olyckor" beror på att någon av inblandade parter gjort fel eller kört illa. Det betyder inte att alla som orsaker en olycka är idioter. Det är ju mänskligt att ibland göra fel eller vara omdömeslös. Sådant beteende uppvisar alla människor i varierande grad. Det betyder inte att beteendet ska accepteras.

Jag hatar idioter som dig som har detta fatalistiska synsätt på trafiken. Ni tror att trafikolyckor "bara händer" helt slumpmässigt och därför är ni farliga i trafiken, då ni inte kan göra vettiga riskbedömningar (onödigt att tänka på sånt eftersom det ju ändå är slumpen som avgör).

Dessutom tenderar ni ha en överslätande syn på trafikbrott och vårdslös körning ("det var inte hans fel, det var bara en slumpmässig olycka"). Själv anser jag dock att trafiken inte ska vara en slags ansvarsfri zon skild från resten av samhället. Jag vill slippa råka ut för vårdslösa idioter i trafiken och kommer därför aldrig att acceptera sådant beteende.

Jag är dock ingen ängel, utan har ibland själv gjort dumma saker i trafiken. Men jag försöker iaf att ständigt bättra mig istället för att komma med bortförklaringar om "slumpen" och "otur".
Citera
2014-12-30, 17:11
Medlem
zippo999s avatar
Tjejen från Härnösand men bodde på annan ort och killen från Stockholm är vad jag hört/läst.
Senast redigerad av zippo999 2014-12-30 kl. 17:14.
Citera
2014-12-30, 17:38
Medlem
Såg att någon på min Facebook kommenterat en RIP status där namnet Fri*a Sjöstr*m nämns.
Citera
2014-12-30, 17:41
Medlem
Tjejen var döv enligt allehanda
Citera
2014-12-30, 17:41
Medlem
WaS-ToYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decubitus
Såg att någon på min Facebook kommenterat en RIP status där namnet Fri*a Sjöstr*m nämns.

https://www.facebook.com/pages/RIP-%C3%A4lskade-Frida-Sj%C3%B6str%C3%B6m/402621753246851?ref=br_rs
Citera
2014-12-30, 17:47
Medlem
Enligt Lokalradion i NÄrke var det två elever vid hörselgymnasiet i Örebro Dock ej hemmahörande i ländet då det är ett riksgymnasium
Citera
2014-12-30, 17:53
Medlem
valter-eggons avatar
Det känns jävligt onödigt att skriva något om att bilen var stulen utan någon källa och på det sättet skuldbelägga föraren som vårdslös och kriminell.

Man behöver inte alls vara vårdslös för att köra av vägen! Eller i detta fall en krock med tragisk utgång.

Jag körde själv av vägen när jag var 20 och det berodde på att det plötsligt började spruta snö över hela bilen och man inte såg ett skit. Efter att ha kört i någon mil i lite nysnö så blev det plötsligt betydligt djupare och allt öste över bilen. Sedan satt man i diket. Jag kunde lika gärna ha suttit i fronten på en lastbil i motsatt körriktning.

Att man utan problem kör i några mil och det sedan plötsligt är glashalt är precis samma sak. Innan man börjar skuldbelägga föraren så kan man ju ställa sig själv frågan: Hade jag själv kunnat råka ut för samma sak att det plötsligt är glashalt?

Jag tror inte att det är så många som skulle svara Nej på den frågan. Har man varit ute många år på vägarna så vet man vilka situationer som kan uppstå som man inte kan råda över.

Jag tror knappast att någon går ner och kör 30 på E4:an om den tillsynes är i väldigt bra kondition.
Citera
2014-12-30, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Tjejen var döv enligt allehanda

Det stämmer, båda var döva.

https://www.facebook.com/andre.frithi*f

https://www.facebook.com/frida.sj*str*m2

( * = o )

Tragisk...
Citera
2014-12-30, 18:01
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topsy01
Enligt Lokalradion i NÄrke var det två elever vid hörselgymnasiet i Örebro Dock ej hemmahörande i ländet då det är ett riksgymnasium
Risbergska.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Risbergska_skolan
http://www.risbergska.orebro.se/
Citera
2014-12-30, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Jo, fast om föraren p.g.a. ex.vis inkompetens inte i tid inser att vägen är såphal med anledning
av underkyld nederbörd? Vems "fel " är det då?

Mest synd är det om de oskyldiga som får lida pga andras fåniga "små misstag" - som ex.vis blir mosade i frontalkrockar...

Allt går inte att förutse med väder vind o medtrafikanter, många olyckor beror på annat än vårdslöshet.
Har mist 2 familjemedlemmar själv i en tragisk olycka där det var oundvikligt så jag vet vad det handlar om .
Det var vädrets makter i den olyckan som orsakade det o det har inte spelat nån roll hur föraren kört ....
Citera
2014-12-30, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammi73
Allt går inte att förutse med väder vind o medtrafikanter, många olyckor beror på annat än vårdslöshet.
Har mist 2 familjemedlemmar själv i en tragisk olycka där det var oundvikligt så jag vet vad det handlar om .
Det var vädrets makter i den olyckan som orsakade det o det har inte spelat nån roll hur föraren kört ....

Aha - och hört talas om att man kan göra en provbromsning, ifall man inte är säker på att det är bra vägfriktion längre?

UTBILDNINGEN av förare kunde säkert förbättras....en hel del!
Citera
2014-12-30, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Aha - och hört talas om att man kan göra en provbromsning, ifall man inte är säker på att det är bra vägfriktion längre?

UTBILDNINGEN av förare kunde säkert förbättras....en hel del!

ska du provbromsa hela tiden då ? 10 m längre fram kan väglaget se helt annorlunda ut .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in