2014-12-29, 23:14
Medlem
Vad kan man räkna för kostnad för köksinstallation av IKEA-kök(4 under- och 4 överskåp, 2 högskåp samt integrerad kyl/frys och diskmaskin)?

800 kr per skåp är det enda som anges på IKEA:s hemsida om man anlitar hantverkare genom dem men skåpen är ju endast en del. Någon med koll på övriga kostnader som tillkommer för installation av diskbänk, bänkskivor, belysning m.m?

http://www.ikea.com/ms/sv_SE/kundservice/service/koksinstallation.html

Hörde med ett företag som gjort annat arbete hemma hos mig och de kunde göra det men ville ha detaljerad ritning och sedan hembesök innan offert. Kanske bättre alternativ än att anlita via IKEA?

Eftersom jag tänkte ta tag i det efter jul och nyår så undrar jag om någon hantverkare eller någon som anlitat hantverkare för köksinstallation vad man kan räkna med för ungefärliga kostnader(enbart hantverkskostnader)?
Citera
2014-12-29, 23:49
Medlem
Brokenbacks avatar
Det är sällan det är att bara beställa en hantverkare så som du verkar tro. Jag lovar att det blir bäst om du tar in några offerter och känner dig för. Enkel ritning är en förutsättning att någon kommer bygga, även "Ikea". Hittar någon du litar på. Som du säger, det är inte bara fyra skåp utan el, vatten, bänkskiva, lister, kakel, lite special här och där för att det ska bli snyggt. Det är inte hantverkare som är anställda av Ikea, utan hantverkare som Ikea samarbetar med så varför gå omvägen om Ikea. Sen är trixet att de ska ha tid också. Där har du ditt största bekymmer.
Citera
2014-12-30, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Det är sällan det är att bara beställa en hantverkare så som du verkar tro. Jag lovar att det blir bäst om du tar in några offerter och känner dig för. Enkel ritning är en förutsättning att någon kommer bygga, även "Ikea". Hittar någon du litar på. Som du säger, det är inte bara fyra skåp utan el, vatten, bänkskiva, lister, kakel, lite special här och där för att det ska bli snyggt. Det är inte hantverkare som är anställda av Ikea, utan hantverkare som Ikea samarbetar med så varför gå omvägen om Ikea. Sen är trixet att de ska ha tid också. Där har du ditt största bekymmer.

Du verkar inte ens ha läst. Som jag skrev så har jag pratat med ett företag jag anlitat tidigare och det var inga problem för dem att installera ett IKEA-kök. Jag skulle ordna med ritning och de skulle komma hem till mig efter helgerna för att ge en offert.

Jag undrade om någon som fått IKEA-kök installerat eller någon hantverkare har en aning om i vilka högst ungefärliga pristrakter man kan tänkas hamna med det exempel på antal skåp m.m jag angav.

Just det skrev jag, att de anlitas genom IKEA. Och hade inte för avsikt att använda det utan det företag jag anlitat tidigare vid renoveringar m.m och anser de bra. Ville mest ha ett pris av någon som använt genom IKEA för jämförelse.
Citera
2014-12-30, 00:14
Medlem
Brokenbacks avatar
Jag läste, var bara övertydlig. Men det är inte antalet skåp som är det väsentliga, om du vill ha ett bra resultat. Ta inte första bästa, då blir kan du bli lurad.
Citera
2014-12-30, 00:18
Medlem
Citat:
Jag läste, var bara övertydlig. Men det är inte antalet skåp som är det väsentliga, om du vill ha ett bra resultat. Ta inte första bästa, då blir kan du bli lurad.

Nej, det fattar jag nog. Nu tar ju dock IKEA pris per skåp så om jag skulle få jämförelsepris av någon som använt IKEA så var det relevant.
Citera
2014-12-30, 00:23
Medlem
Brokenbacks avatar
Och jag säger att priset per skåp är irrelevant eftersom varje bygge är unikt och du kommer få betala massor med tillägg.
Citera
2014-12-30, 00:27
Medlem
Citat:
Och jag säger att priset per skåp är irrelevant eftersom varje bygge är unikt och du kommer få betala massor med tillägg.

Nej, om IKEA tar fast pris per skåp så är det knappast irrelevant för att få ett hum om vad det kostar genom dem.

Du är däremot irrelevant. Du har endast svamlat om massa självklarheter jag redan berört.
Citera
2014-12-30, 09:40
Medlem
zemeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognatus
Jag undrade om någon som fått IKEA-kök installerat eller någon hantverkare har en aning om i vilka högst ungefärliga pristrakter man kan tänkas hamna med det exempel på antal skåp m.m jag angav.

Just det skrev jag, att de anlitas genom IKEA. Och hade inte för avsikt att använda det utan det företag jag anlitat tidigare vid renoveringar m.m och anser de bra. Ville mest ha ett pris av någon som använt genom IKEA för jämförelse.

Jag monterade ett kök svart för 15 euro/timme. Då var det fråga om 4 underskåp och 4 överskåp. Det var bara en rak vägg men tilläggas bör att jag först var tvungen att såga upp gipsskivan bakom och lägga in mera 2x4 i väggen, sedan skruva tillbaka skivbitarna och sedan montera upp skåpen. Jag monterade även ihop alla skåp. Sedan gjorde jag allt klart, bänksivan på plats, sågade ur den, lade i diskhon, blandaren osv. Enda jag inte gjorde var att koppla in vattnet eller elen. Slutsumman på det landade på ca. 400 euro.

Edit: Bara för att du skall få ett litet hum om vad det handlar om tänkte jag.
Dock var det mitt första kök jag monterade och det skulle troligen gå snabbare nästa gång.
Senast redigerad av zemek 2014-12-30 kl. 09:42.
Citera
2014-12-30, 09:54
Medlem
Om du vill spara in på hantverkarnas arbetstid(och dina pengar), bygg ihop skåpen själv så hantverkaren bara behöver sätta upp köket..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in