2005-09-21, 08:57
Medlem
kyusss avatar
Låt säga att man röker en cigg nån gång per vecka, kanske två, för den goda smakens skull och för att koppla av. Liksom de flesta substanser i naturen borde väl då även tobak vara en som är nyttig vid lågkonsumtion? Det är ju oftast så att överdriven användning ger substansberoende och negativa effekter på hälsan, som att röka ett paket om dagen eller liknande.

Min teori är att fåtalet cigg eller snus per vecka borde "träna" kroppen att bli uthärdigare, exempelvis genom att lungorna eller tandköttet får lite att reparera? Alkohol är ju exempelvis bra för blodkärlen och hjärtat om man tar nåt glas vin per dag. Indianerna rökte ju dessutom sin fredspipa stundtals och hade väl en mycket god hälsa för det? Kanske hade inte själva tobaken så mycket med det att göra, men ni fattar min poäng

Vad tror ni?
Citera
2005-09-21, 09:09
Medlem
Katarsiss avatar
Nyttigt blir det aldrig med tobak, i synnerhet inte cigarretter med tanke på allt tok det finns i dem.
Däremot är det knappast speciellt skadligt med den konsumtion du beskriver. Även icke-rökare har skitiga lungor när de dör, så smuts får vi i oss överallt. Den nyttiga "förr i tiden" gav kolsvarta lungor för soten från elden, och idag är det farligare att bo där det finns mycket trafik än att röka en cigg en eller två gånger i veckan.
Citera
2005-09-21, 09:17
Moderator
tobess avatar
Direkt skadligt tror jag det inte skulle vara, tvärtom så är ju också nikotin nyttigt i vissa avseenden..

Bland annat så är det konstaterat att färre rökare lider av Parkinsons eller Alzheimers

Citat:
"Smokers have a 50 per cent reduced risk of developing Alzheimer's--and the more smoked the greater the protection."

Citat:
Other diseases for which smoking and nicotine appear to be protective are ulcerative colitis, Tourette's Syndrome, and possibly rheumatoid arthritis and colorectal cancer.

Så ja, rökning har sina fördelar också..

Källa: http://www.forces.org/evidence/hamilton/other/nicotine.htm
Citera
2005-09-21, 14:40
Medlem
Nefuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Direkt skadligt tror jag det inte skulle vara, tvärtom så är ju också nikotin nyttigt i vissa avseenden..

Bland annat så är det konstaterat att färre rökare lider av Parkinsons eller Alzheimers

Så ja, rökning har sina fördelar också..

Källa: http://www.forces.org/evidence/hamilton/other/nicotine.htm

Gäller det all Tobak? //Hoppfull snusare
Citera
2005-09-21, 14:42
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nefus

Ja, det är nikotinet som påverkar de sakerna jag nämnde..

Men ökar ju förstås forsättningvis chanserna för andra sjukdomar.
Citera
2005-09-21, 14:43
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nefus

Du får köra med nikotinplåster. Då får du i dig nickot men slipper allt toket.
Citera
2005-09-21, 16:40
Medlem
Jag har en polare med Tourette's Syndrome han har rökt "hela livet"
Så på honom funkade det inte så bra...

Jag tror oxå på plåster om du nödvändigtvis behöver nikotinet.
Citera
2005-09-21, 17:13
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillertrillaren

Men du framger ju inte hur mycket han rökt å andra sidan.
Citera
2005-09-21, 18:35
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillertrillaren

Precis som att alla inte får cancer av att röka..

Det ökar/minskar riskerna för att få en sjukdom helt enkelt, varken mer eller mindre. Vilket betyder att man t.ex som rökare har förhöjd risk för att få cancer jämfört med en icke-rökare, men det betyder absolut inte att man insjuknar i cancer bara för att man röker.
Citera
2005-09-21, 18:55
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Samma effekt har Omega-3 fetter på kroppen, och de ger inte cancer (vad vi vet ännu iofs)
Citera
2005-09-21, 19:01
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyuss
Samma effekt har Omega-3 fetter på kroppen, och de ger inte cancer (vad vi vet ännu iofs)

Mja, jo.. jag sa aldrig att det var den ultimata metoden..
Citera
2005-09-22, 13:09
Medlem
Truman_Peyotes avatar
Nu är ju jag en absolut inbiten nikotinist...Så jag kanske inte ska svara på det här...Antagligen kommer jag att ångra det jag säger när jag ligger med fem olika tumörer som långsamt käkar upp mig...Men den dagen, den sorgen...

Jag tycker att man inte ska förringa den rekreationseffekt tobaksbruk har...När jag röker och snusar så mår jag helt enkelt förbannat bra...Jag blir lugnare, kontemplativare, jag tycker tankarna skärps, får lättare att slappna av och tänka...Så jag tror att den negativa effekt tobaken har på mig i slutändan går på ett ut i och med den positiva effekt jag tjänar på att jag lugnar ner mig...Ety stress är en stor faktor vad gäller dödlighet...

Det som skitar ner våra lungor mest är ju trots allt de fem miljoner bilar och kraftverk som spyr ut allsköns otäckheter...Och det drabbas man av oavsett om man röker eller inte...

Så mitt svar på frågan är ett rungande JA!...Små mängder nikotin är visst nyttigt...Om man ser till helheten...Sen vad som är mycket eller litet är ju till sist en individuell fråga...Det är trots allt en skillnad mellan Bruk och Missbruk...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in