Nu är ju jag en absolut inbiten nikotinist...Så jag kanske inte ska svara på det här...Antagligen kommer jag att ångra det jag säger när jag ligger med fem olika tumörer som långsamt käkar upp mig...Men den dagen, den sorgen...
Jag tycker att man inte ska förringa den rekreationseffekt tobaksbruk har...När jag röker och snusar så mår jag helt enkelt förbannat bra...Jag blir lugnare, kontemplativare, jag tycker tankarna skärps, får lättare att slappna av och tänka...Så jag tror att den negativa effekt tobaken har på mig i slutändan går på ett ut i och med den positiva effekt jag tjänar på att jag lugnar ner mig...Ety stress är en stor faktor vad gäller dödlighet...
Det som skitar ner våra lungor mest är ju trots allt de fem miljoner bilar och kraftverk som spyr ut allsköns otäckheter...Och det drabbas man av oavsett om man röker eller inte...
Så mitt svar på frågan är ett rungande JA!...Små mängder nikotin är visst nyttigt...Om man ser till helheten...Sen vad som är mycket eller litet är ju till sist en individuell fråga...Det är trots allt en skillnad mellan Bruk och Missbruk...