Jag vill spekulera i oljepriset men hittar inga lämpliga värdepapper.
Optioner hade varit optimalt men jag hittar inga optioner i Sverige baserat på olja. Jag skulle även kunna tänka mig att köpa terminer, men det hittar jag inte heller.
Detta är vad jag hittar:
Aktier och fonder i olje-industrin
t.ex. Lundin Petroleum och Africa Oil. Priserna på dessa aktier korrelerar inte tillräckligt starkt med oljepriset och är inte lika volatilt. Det är en annan investering.
Bear/Bull Certifikat
Jag förstår inte fullt ut mekanismen som orsakar prisförändringar, och jag köper inte vad jag inte förstår. Men det verkar inte vara någon bra investering på lång sikt / i genomsnitt:
http://www.tradingportalen.com/var-forsiktig-med-bullbear-certifikat/
Mini Futures
Jag förstår inte mekanismen som orsakar prisförändringar, och jag köper inte vad jag inte förstår. Dessutom bekymrar dom låga volymerna mig; jag vet inte om det finns en köpare när jag vill sälja.
Jag har Avanza och investerar helst i Sverige, men jag är öppen för förslag som kräver att jag öppnar en depå hos en annan mäklare i Sverige eller utomlands. Om det har någon betydelse så är det 50 000 - 100 000 SEK jag kommer satsa på uppgång under det kommande året (men kom ihåg att det inte är det vi ska diskutera i denna tråd!)
Vilken typ av värdepapper skulle ni rekommendera?