2014-12-29, 13:39
Medlem
Tzis avatar
Jag vill spekulera i oljepriset men hittar inga lämpliga värdepapper.

Optioner hade varit optimalt men jag hittar inga optioner i Sverige baserat på olja. Jag skulle även kunna tänka mig att köpa terminer, men det hittar jag inte heller.

Detta är vad jag hittar:

Aktier och fonder i olje-industrin
t.ex. Lundin Petroleum och Africa Oil. Priserna på dessa aktier korrelerar inte tillräckligt starkt med oljepriset och är inte lika volatilt. Det är en annan investering.

Bear/Bull Certifikat
Jag förstår inte fullt ut mekanismen som orsakar prisförändringar, och jag köper inte vad jag inte förstår. Men det verkar inte vara någon bra investering på lång sikt / i genomsnitt: http://www.tradingportalen.com/var-forsiktig-med-bullbear-certifikat/

Mini Futures
Jag förstår inte mekanismen som orsakar prisförändringar, och jag köper inte vad jag inte förstår. Dessutom bekymrar dom låga volymerna mig; jag vet inte om det finns en köpare när jag vill sälja.

Jag har Avanza och investerar helst i Sverige, men jag är öppen för förslag som kräver att jag öppnar en depå hos en annan mäklare i Sverige eller utomlands. Om det har någon betydelse så är det 50 000 - 100 000 SEK jag kommer satsa på uppgång under det kommande året (men kom ihåg att det inte är det vi ska diskutera i denna tråd!)

Vilken typ av värdepapper skulle ni rekommendera?
Citera
2014-12-29, 13:50
Medlem
Köp olja, inga bolag. Då har du ju en bolagsrisk också.

Long Olja H är en etf utan hävstång.
http://www.handelsbanken.se/p125/atla/warrantsSE/prospectus/OLJAH.pdf

Ett tips är att läsa på lite om hävstångs-etf:er de är inte så svåra att förstå sig på.
Rör sig tex 2ggr underliggande tillgång. Nackdelen är om du får en volatil marknad i sidled. Då gröps värdet ur.

Oljan handlas ju i sk. contango, men det har du ju säkert koll på eftersom du kan tänka dig handla terminer. Men det påverkar ju även etf:er.

http://www.cmegroup.com/trading/energy/crude-oil/light-sweet-crude.html
Senast redigerad av pommac69 2014-12-29 kl. 13:57.
Citera
2014-12-29, 17:31
Medlem
Skulle vara försiktig att handla med bara olja då detta inte kommer generera någon inkomst som ett bolag kan göra. Dessutom så om du ska använda hävstångs instrument för att köpa olja måste du betala oftast en väldigt hög ränta.

Precis som den innan skrev så är bull och bear certifikat är oftast dåliga att använda om du ska behålla instrumentet mer än några dagar då sättet hävstången sätts kommer att gröpa ur vinsten.

Mini futures finns det alltid en garant för att det ska finnas en marknad för instrumentet då du har en bank som din motpart därav det du har köpt kan du alltid sälja tillbaks. Var vaksam på spreaden på instrumenten då det kan vara en märkbar skillnad mellan köp och sälj priset.

Terminer blir svårt om du bara vill handla för 50-100k då terminer oftast handlas på 1000 barrels vilket är fyra fem gånger det du vill investera. Bäst lär vara någon ETF som har terminer som underliggande och dessa hittar du troligtvis i USA då blir courtaget $12,95 hos avanza.
Citera
2014-12-29, 18:29
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzi

Mini Futures
Jag förstår inte mekanismen som orsakar prisförändringar, och jag köper inte vad jag inte förstår. Dessutom bekymrar dom låga volymerna mig; jag vet inte om det finns en köpare när jag vill sälja.

De följer underliggande ganska exakt?
Och det är utställaren som står som marketmaker så deras köp och sälj är ju det som gäller.
Citera
2015-01-03, 14:40
Medlem
Tzis avatar
Tack för tipsen!

Jag har inte bestämt mig ännu men det lutar åt antingen en mini-future eller certifikat utan hävstångseffekt.

http://s17.postimg.org/6qyf2yggv/Oil_SP.png
Citera
2015-01-03, 17:08
Medlem
Bucketshops avatar
Rätta mig om jag har fel, men är inte terminer bara det svenska ordet för futures?
Citera
2015-01-05, 17:19
Medlem
Tzis avatar
Ja, termin = future ≠ mini-future = låna pengar för att köpa aktier med obligatorisk stop-loss
Citera
2015-01-06, 09:21
Medlem
Vad händer med mina pengar om jag exempelvis 1) idag skulle köpa mig in i ett Bull X4 certifikat och oljan går tillbaka till samma nivå som den var för tre månader sedan och på lika lång tid? 2) om oljan fortsätter sjunka till säg 30 kr inom loppet av en månad för att sedan efter tre månader gå tillbaka till runt 90-100 kr?

Certifikatet kostar 4 kr.
Citera
2015-01-07, 08:16
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Rätta mig om jag har fel, men är inte terminer bara det svenska ordet för futures?

I princip men skillnaden ligger i att futures regleras var dag medans terminen inte gör det och att finansieringen läggs på terminen utöver värdet på den underliggande varan.

Det är ingen praktisk skillnad nu när räntan är så låg som den är idag.
Senast redigerad av Rektangel 2015-01-07 kl. 08:34.
Citera
2015-01-07, 08:27
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StatsrattSU
Vad händer med mina pengar om jag exempelvis 1) idag skulle köpa mig in i ett Bull X4 certifikat och oljan går tillbaka till samma nivå som den var för tre månader sedan och på lika lång tid? 2) om oljan fortsätter sjunka till säg 30 kr inom loppet av en månad för att sedan efter tre månader gå tillbaka till runt 90-100 kr?

Certifikatet kostar 4 kr.

Om priset på en vara sjunker 10 % från 100 till 90 och sen stiger 10% är värdet på certifikatet bara 99% av värdet på den underliggande varan. Vid en sidledes volatil prisutveckling undergrävs med tiden värdet i certifikatet och följer inte värdet på den underliggande varan. Särskilt om du har en hög utväxling.

En linjär prisutveckling i rätt riktning får däremot ett dramatiskt bättre utveckling eftersom man var dag (det finns månadsreglerade) stämmer av så att man alltid var dag har t ex 4 gångers utväxling.

Detta prisfall på Brentoljan är ett exempel på en långvarig linjär prisutveckling vilket med hävstång som regleras var dag ger en ypperlig utväxling då certifikatet för var dag baseras på ännu mer (negativt) oljeinnehav än den föregående.

Själv har jag därför placerat i Bear olja x4 H. Detta certifikat har praktiskt taget fördubblat sig i värde var månad sen tidigt i höstas.

https://www.avanza.se/certifikat/om-certifikatet.html/370175/bear-olja-x4-h

Senast redigerad av Rektangel 2015-01-07 kl. 08:36.
Citera
2015-01-07, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Om priset på en vara sjunker 10 % från 100 till 90 och sen stiger 10% är värdet på certifikatet bara 99% av värdet på den underliggande varan. Vid en sidledes volatil prisutveckling undergrävs med tiden värdet i certifikatet och följer inte värdet på den underliggande varan. Särskilt om du har en hög utväxling.

En linjär prisutveckling i rätt riktning får däremot ett dramatiskt bättre utveckling eftersom man var dag (det finns månadsreglerade) stämmer av så att man alltid var dag har t ex 4 gångers utväxling.

Detta prisfall på Brentoljan är ett exempel på en långvarig linjär prisutveckling vilket med hävstång som regleras var dag ger en ypperlig utväxling då certifikatet för var dag baseras på ännu mer (negativt) oljeinnehav än den föregående.

Själv har jag därför placerat i Bear olja x4 H. Detta certifikat har praktiskt taget fördubblat sig i värde var månad sen tidigt i höstas.

Köper du och säljer det dagligen eller ligger du långt i det ?
Citera
2015-01-07, 12:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel

Förlåt för långt citat men är på mobilen. Tänkte bara fråga vad H:et står för. Har även sett C och S men aldrig hittat något om vad det betyder
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in