I en annan tråd här på forumet (Sjöwall-Wahlöö) har jag uppmärksammats på en central text i svensk deckarkritik.
1985 hade nämligen Theo Kallifatides en streckare där han diskuterade den svenska kriminalromanens elände.
https://www.svd.se/a/MgGMp5/den-svenska-kriminalromanens-sju-brister
På en punkt hade han rätt. En deckare ska ha tajt tempo. Och svenska deckare har ibland en tendens att gå för sakta.
Där har han rätt.
Men att det i svenska deckare förekommer sådant som skenbara oväsentligheter, såsom samtal om sådant som inte direkt hör till intrigen, är inget stort fel. Till en viss gräns tål romanformen som sådan att man stoppar in allt möjligt som inte direkt motsäger huvudstoryn. Detta kallas även bakgrund, miljö, atmosfär, livsstilsmarkörer. Dvs. det som är stapelvara i alla romaner.
Sedan sa Kallifatides att den svenska kriminalromanen anno 1985 var för konservativ. Idag är det ju rakt motsatt; proggighet ā la Sjöwall-Wahlöö är norm.
+++
Sedan så sa Kallifatides att personskildringen var undermålig. Den var minsann bättre hos Chandler och Christie...! Men också deras figurer är föga djupa. De är smarta brottslösare, Chandlers med någon marginell själisk dimension därtill. Men svenska deckare av idag har snarast för mycket personskildring, tillgjort djupsinnigt terapeut-pladder om hur synd det är om hjälten pga magsår/skilsmässa/sten i skon.
Sedan sa han att svenska deckare saknar humor. Det gör mig föga. Jag läser inte deckare för att ha roligt. Men OK, visst myser man åt ordvitsar, eleganta dragningar. Och vissa svenska författare har denna gåva, andra inte.
+++
Det dricks mycket kaffe i svensk kriminalroman. Sa Kallifatides 1985. Och det stämde förvisso in på Hans Holmérs debutdeckare Loppan från 1991.
Polisverksamhet kräver kaffe var ett subtema i denna bok. Men i en senare roman (Krysset, 1998) var kaffeinmundigandet högst begränsat. Det finns alltså hopp.
Summa summarum: Theo K. var för sträng. Han ansåg att hela genren var sjuk. Han satte finlitteratur som norm för allt som ska sägas om brott. Men jag anser att genren "svensk kriminalroman" har ett eget existensberättigande.
Man bör dock ta ner den från den piedestal den numera har. Den är inte jordens sjunde underverk, även om "Schwedenkrimi" förvisso säljs bra internationellt i vissa fall.
+++
Man bör, tycker jag, tillåta sig att se även svensk kriminalroman som
hackwriting-charmig. Man måste inom vissa gränser älska klichéerna. Såsom naket kvinnolik som start för storyn, psykopatmördare, och kaffepimplande poliser som utan föga djupsinne ringar in mördaren och till slut fångar honom.
Detta och andra intrigrelaterade klichéer hör till hantverket. De bör såklart varieras men vissa saker klarar sig svensk kriminalroman inte utan. Som gråväder. Och automatkaffe.
Hoppet för svensk kriminalroman står i tajta, spännande romaner utan alltför mycket djup. Faran är istället alltför mycket känslopjunk och vänsterism.