2014-12-28, 21:57
Bannlyst
Finns många som överlevt på flytande saker en längre tid. Veckor, månader. Hur tusan klarar dom sig? Bara en sån sak som vågorna gör det ju svårt.

Och mat? Flytande kockosnötter elr vad? Nu beror ju detta på var man hamnar men ändå. Höga vågor går väl nästan dagligen på dom flesta ställen.
Citera
2014-12-28, 22:04
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktabruden
Finns många som överlevt på flytande saker en längre tid. Veckor, månader. Hur tusan klarar dom sig? Bara en sån sak som vågorna gör det ju svårt.

Och mat? Flytande kockosnötter elr vad? Nu beror ju detta på var man hamnar men ändå. Höga vågor går väl nästan dagligen på dom flesta ställen.
Väldigt intressant fråga. Mat är ett mindre problem, man klarar sig bra länge utan mat, men vattentillgången kan däremot bli ett ordentligt problem.
Citera
2014-12-28, 22:08
Medlem
Ja, intressant fråga. Hur klarar balanssinnet vågorna utan att må konstant dåligt?
Citera
2014-12-28, 22:12
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:

De som överlevt länge har kunnat fiska eller fånga flygfisk. Vatten går att destillera via PET-flaska där det ligger saltvatten i botten som kondenserar på den kalla ovansidan. Annars är det regnvatten som gäller. Livflottar kan ha diverse utrustning som hjälper till.
Citera
2014-12-28, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
De som överlevt länge har kunnat fiska eller fånga flygfisk. Vatten går att destillera via PET-flaska där det ligger saltvatten i botten som kondenserar på den kalla ovansidan. Annars är det regnvatten som gäller. Livflottar kan ha diverse utrustning som hjälper till.
och vågorna? Har själv bara paddlat kajak i östersjön och det räcker med kanske 50 cm vågår för att det ska va riktigt jävligt. Att då ligga på t.e.x massa flytande bråte elr liknande och kämpa mpt meterhöga vågor måste ju va riktigt ....., avlivande
Citera
2014-12-29, 00:24
Medlem
KaliberTolvs avatar
beror väldigt mycket. kolla på "kon tiki" en film baserad på en riktig händelse.
Citera
2014-12-29, 02:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KaliberTolv
beror väldigt mycket. kolla på "kon tiki" en film baserad på en riktig händelse.

Sett dokumentären iaf. Om barnbarnet till den som korsade i verkligheten. Känns ändå som den flotten skulle ha problem med vågor på några meter.

Har åkt en större båt/liten färja i 3 meter höga vågor å de e fan inte kul.
Citera
2014-12-29, 02:15
Medlem
Quipus avatar
Citat:
och vågorna? Har själv bara paddlat kajak i östersjön och det räcker med kanske 50 cm vågår för att det ska va riktigt jävligt. Att då ligga på t.e.x massa flytande bråte elr liknande och kämpa mpt meterhöga vågor måste ju va riktigt ....., avlivande

Ute på oceanerna är förvisso vågorna högre men även våglängden. Så i många fall känns vår krabba sjö värre.
Citera
2014-12-29, 12:21
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:

Man tar med sig ordentlig med mat och utrustning för att framställa sötvatten. Yrvind här ska åka Jorden runt nonstop i en tremetersbåt. 600 dagar räknar han med att vara borta.

http://www.expressen.se/motor/sven-yrvind-aker-jorden-runt--i-tre-meter-lang-bat/
Citera
2014-12-29, 18:50
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Man tar med sig ordentlig med mat och utrustning för att framställa sötvatten. Yrvind här ska åka Jorden runt nonstop i en tremetersbåt. 600 dagar räknar han med att vara borta.

http://www.expressen.se/motor/sven-yrvind-aker-jorden-runt--i-tre-meter-lang-bat/

Trots att jag är en stor fan av Yrvind och hans strapatser så undrar jag om inte det här blir hans sista resa på så sätt att han hamnar på sjöbotten...

Sen vete fan om hans födointag är så speciellt vettigt, ingen varm mat öht utan mest müsli, torkad frukt och sardiner. Jag är skeptisk.
Citera
2014-12-29, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Trots att jag är en stor fan av Yrvind och hans strapatser så undrar jag om inte det här blir hans sista resa på så sätt att han hamnar på sjöbotten...

Sen vete fan om hans födointag är så speciellt vettigt, ingen varm mat öht utan mest müsli, torkad frukt och sardiner. Jag är skeptisk.

Vrf ska han ha varm mat?
Citera
2014-12-29, 19:15
Medlem
cyberbanans avatar
Ska man överleva ett par veckor eller längre ute på öppet hav så måste man dricka vatten. Jag har svårt att tänka mig att något annat än regnvatten eller en sådan manuell avsaltningspump (om man har en sådan i båten) skulle funka.

Att hålla på med två pet-flaskor (eller liknande varianter) och försöka destillera saltvatten kommer troligtivs inte vara hållbart i längden. Man får helt enkelt inte ihop tillräckligt mycket sötvatten per tidsenhet. Ska det vara hållbart i längden så lär man behöva massvis med petflaskor och även perfekta väderleksförhållanden.

Lyckas man fånga fisk så lär man behöva vara försiktig så man inte äter för mycket och behöver dricka ännu mer sötvatten, eftersom man kommer få i sig salt via fisken också. Vette tusan hur man ska få tag på kolhydrater...

Sjögången kan man väl stå ut med ifall man bara har sjövana antar jag.

Förutom vätskebristen så lär ju brännskador från solen vara ett eländes gissel. Iofs lite beroende på vilken breddgrad man befinner sig på. Men man ska nog inte glömma parasollet ifall man ska bli skeppsbruten...

Jag skulle tro att man är beroende av tur i mycket högre grad ifall man ska överleva i en liten nödjolle ute på havet i flera veckor jämfört med överleva ensam i skogen/bergen/öken. Tror det finns fler saker man kan göra (om man har kunskapen) för att bättra på oddsen ifall man är i land (nästan oberoende av vilken typ av miljö).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in