2015-01-08, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aoki
Livet är rätt meningslöst. Folk fyller det med materialism, vänner och sådant som jobb, karriär men varför egentligen? Är inget snille på filosofiska frågor men spontant känns det som att de allra flesta verkar ha svårt att förstå hur meningslöst allt är egentligen. Alla dör vi snart och efter döden spelar ingenting någonting någon roll överhuvudtaget så varför inte avsluta det tidigare?

Om du spelade ett dataspel där du har ett liv. Skulle du självmant välja att avsluta spelet i så fall?
Kanske, om du tycker att det är fruktansvärt tråkigt. Förmodligen inte om du tycker att det är kul.

OM du tycker att det är kul. Skulle du då ifrågasätta meningen med spelet hela tiden?
Senast redigerad av Autobahn76 2015-01-08 kl. 09:08.
Citera
2015-01-08, 09:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Om du spelade ett dataspel där du har ett liv. Skulle du självmant välja att avsluta spelet i så fall?
Kanske, om du tycker att det är fruktansvärt tråkigt. Förmodligen inte om du tycker att det är kul.

OM du tycker att det är kul. Skulle du då ifrågasätta meningen med spelet hela tiden?

Min mormor är över 90. Hennes spelande går nu ut på sova 23 timmar om dygnet och att ibland ta poäng genom att lyckas ta sig till toaletten utan att skita i blöjorna och att lyckas äta hemtjänstens äckliga mat. Ibland får hon poäng när hon får besök av oss och får äta anständig mat.

Jävligt kul spel, inte sant?
Citera
2015-01-08, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Min mormor är över 90. Hennes spelande går nu ut på sova 23 timmar om dygnet och att ibland ta poäng genom att lyckas ta sig till toaletten utan att skita i blöjorna och att lyckas äta hemtjänstens äckliga mat. Ibland får hon poäng när hon får besök av oss och får äta anständig mat.

Jävligt kul spel, inte sant?

Men då är hon ju lvl 90! Och då brukar man ju ha tröttnat.
Hon har i alla fall klarat spelet. Och det ska hon ha credd för!
Citera
2015-01-08, 10:31
Medlem
VonSchwarzwalds avatar
Citat:
Det är inget rop på hjälp utan bara ett sorgset beklagande av hur meninglöst och uselt allt är.

Nä, det är varken meningslöst eller uselt. Livet har inget mer värde än det vi tillskriver det, således är det varken positivt, uselt eller meningslöst. It's life, det räcker. Huruvida du finner det meninglöst är upp till dig.

Som god stalinist får du gärna inbilla dig att du kan bestämma hur jag ska uppleva livet men då jag föredrar att själv komma till slutsats hur min existens ska tolkas av mig och göras meningsfull för mig så har dina totalitära ambitioner en väldigt futtig betydelse.

Citat:
Jag skulle inte ens kunna leva i ett universum med mening, eftersom det skulle fungera på ett helt annat sätt än jag är uppbyggd på. Det skulle inte finnas tid/rum, orsak/verkan, materia osv, eftersom just detta gör att allt bara är en idiotisk kosmisk karusell full av meningslös strävan och outsägligt lidande.

Du får vara lite mer specifik med vad du menar med "mening". I synnerhet med tanke på hur anal du är vanligtvis vad gäller etymologi och att alla andra ska vara noga med ordens ursprungliga mening (som enligt dig är den sanna meningen (hihi) med ordet, märkligt nog) så får du skriva vilken sorts "mening" det är du snackar om. Om du förstår vad jag skriver här så förstår du ju uppenbarligen någon slags mening. Hermeneutiskt sett så är livet full av mening. Att överhuvudtaget prata om livet som meningslöst är ett slags meningsskapande. Det är att göra livet meningsfullt i formen av sin meningslöshet.

Då jag anser att livet inte har någon transcendental mening -- av gud eller naturen given -- så kan jag inte köpa att livet ontologiskt absolut inte har någon mening alls eller är uselt och ett stort lidande. Om jag skulle göra det så skulle jag vara oärlig, då skulle jag ge livet ett transcendentalt teleologiskt värde vilket vore rent motsägelsefullt om jag inte tror på någon transcendental -- av gud eller naturen given -- mening.
Citera
2015-01-08, 13:50
Citat:
Men då är hon ju lvl 90! Och då brukar man ju ha tröttnat.
Hon har i alla fall klarat spelet. Och det ska hon ha credd för!
Fan snackar du om, på lvl 90 börjar man raida
Citera
2015-01-08, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timewave-Zero
Fan snackar du om, på lvl 90 börjar man raida

Icke! Det är meningslöst
Citera
2015-01-08, 14:48
Citat:
Icke! Det är meningslöst
Meningslöst.. men kul
Citera
2015-01-08, 14:50
Medlem
Citat:
Meningslöst.. men kul

Precis som en del av oss känner över livet, till och från.
Citera
2015-01-08, 15:55
Citat:
Ursprungligen postat av VonSchwarzwald
Eftersom livet är (jag utgår ifrån att det inte finns någon existens (för min del) bortom mitt liv) förutsättningarna för allting som jag kan uppleva så är det också grunden för allt innehåll. Och med innehåll menar jag allt från njutning till arbete till vänner till fiender till kunskap till filmer och allt däremellan. Om jag inte levde så skulle jag inte vara medveten om dessa ting. Vilket värde och kvaliteter detta innehåll har är givetvis subjektivt/intersubjektivt.

Jag har lite svårt att förstå på vilket sätt livet skulle vara "tomt" på, kan någon förklara? Hittills har jag inte sett något direkt övertygande argument.
Skulle väl vara så att livet bara är ett visst antal biologiska behov och allt annat kretsar kring det mer eller mindre.
Citera
2015-01-08, 16:20
Bannlyst
Citat:
Nä, det är varken meningslöst eller uselt. Livet har inget mer värde än det vi tillskriver det, således är det varken positivt, uselt eller meningslöst. It's life, det räcker. Huruvida du finner det meninglöst är upp till dig.

Som god stalinist får du gärna inbilla dig att du kan bestämma hur jag ska uppleva livet men då jag föredrar att själv komma till slutsats hur min existens ska tolkas av mig och göras meningsfull för mig så har dina totalitära ambitioner en väldigt futtig betydelse.

Jag är anarkist. Det är Lysander Spooner som jag har som avatar och citerar. Det är så långt ifrån Stalin som det går att komma. Jag vill knappt nämna dem i samma inlägg.

Citat:
Du får vara lite mer specifik med vad du menar med "mening". I synnerhet med tanke på hur anal du är vanligtvis vad gäller etymologi och att alla andra ska vara noga med ordens ursprungliga mening (som enligt dig är den sanna meningen (hihi) med ordet, märkligt nog) så får du skriva vilken sorts "mening" det är du snackar om. Om du förstår vad jag skriver här så förstår du ju uppenbarligen någon slags mening. Hermeneutiskt sett så är livet full av mening. Att överhuvudtaget prata om livet som meningslöst är ett slags meningsskapande. Det är att göra livet meningsfullt i formen av sin meningslöshet.

Då jag anser att livet inte har någon transcendental mening -- av gud eller naturen given -- så kan jag inte köpa att livet ontologiskt absolut inte har någon mening alls eller är uselt och ett stort lidande. Om jag skulle göra det så skulle jag vara oärlig, då skulle jag ge livet ett transcendentalt teleologiskt värde vilket vore rent motsägelsefullt om jag inte tror på någon transcendental -- av gud eller naturen given -- mening.

Eftersom lidandet inte är givet av någon eller något med en avsikt så kan man säga att det paradoxalt blir att tillskriva livet ett värde, om ock dåligt, genom att säga att det är meninsglöst.

När man dock betraktar livet inte med hjälp av den primitiva del av hjärnan som instinktivt gör allt för att livet ska upprätthållas utan den mer avancerade del som är kapabel att syssla med naturvetenskap, grammatik, logik och filosofi och dra slutsatser som verkar vara helt objektivt korrekta eller åtminstone väldigt goda närmevärden, så kommer man fram till Schopenhauers, Marcus Aurelii och alla andra pessimisters resonemang.
Citera
2015-01-08, 17:06
Medlem
VonSchwarzwalds avatar
Citat:
Skulle väl vara så att livet bara är ett visst antal biologiska behov och allt annat kretsar kring det mer eller mindre.

Du menar som att sova, äta och skita? Varför skulle det göra livet tomt? Det är ju förutsättningen för liv. Lite som att ögon är förutsättningen för att se en film -- inte är väl filmen "tom" för att det krävs ögon för att se den?

Citat:
Jag är anarkist. Det är Lysander Spooner som jag har som avatar och citerar. Det är så långt ifrån Stalin som det går att komma. Jag vill knappt nämna dem i samma inlägg.

Jag vet mycket väl att du är en anarkist och att du skulle suga av Spooners kuk om han återvände från de döda. Stalinist är en term jag använder mig av för att beteckna totalitära människors tänkande.

Citat:
Eftersom lidandet inte är givet av någon eller något med en avsikt så kan man säga att det paradoxalt blir att tillskriva livet ett värde, om ock dåligt, genom att säga att det är meninsglöst.

Huh?

Citat:
När man dock betraktar livet inte med hjälp av den primitiva del av hjärnan som instinktivt gör allt för att livet ska upprätthållas utan den mer avancerade del som är kapabel att syssla med naturvetenskap, grammatik, logik och filosofi och dra slutsatser som verkar vara helt objektivt korrekta eller åtminstone väldigt goda närmevärden, så kommer man fram till Schopenhauers, Marcus Aurelii och alla andra pessimisters resonemang.

Okej, så om jag väljer stoppa näsan i ditt rövhål för att definiera vem du är genom mina luktsinnen så är du objektivt sett ett skithål? Det är det du menar? Det tycker jag är lite väl för radikal perspektivism om du frågar mig men jag är å andra sidan inte stalinist...
Citera
2015-01-08, 18:49
Bannlyst
Citat:
Du menar som att sova, äta och skita? Varför skulle det göra livet tomt? Det är ju förutsättningen för liv. Lite som att ögon är förutsättningen för att se en film -- inte är väl filmen "tom" för att det krävs ögon för att se den?

Man sover, äter och skiter för att kunna fortsätta sova, äta och skita. Ibland får man knulla, vilket ibland leder till att det skapas andra som knullar, som skapar andra som knullar...ibland tar vissa droger för att drogerna som hjärnan själv skapar gör livet för tråkigt. Det är ungefär allt.

Citat:
Jag vet mycket väl att du är en anarkist och att du skulle suga av Spooners kuk om han återvände från de döda. Stalinist är en term jag använder mig av för att beteckna totalitära människors tänkande.

Jag förstår inte hur en person som förespråkade maximal frihet åt alla människor på något sätt har åsikter gemensamma med en person som av maktkåthet torterade och mördade tiotals miljoner människor. Du får gärna utveckla det, eventuellt i en egen tråd.

Citat:
Huh?

Jag kanske missförstod vad du menade.

Citat:
Okej, så om jag väljer stoppa näsan i ditt rövhål för att definiera vem du är genom mina luktsinnen så är du objektivt sett ett skithål? Det är det du menar? Det tycker jag är lite väl för radikal perspektivism om du frågar mig men jag är å andra sidan inte stalinist...

Skillnaden mellan min kropp och världen är att hela världen är ett skithål. Det mesta av min kropp luktar gott för det mesta, medan du hittar få ställen i världen som inte i någon mening luktar skit.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2015-01-08 kl. 18:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in