• 1
  • 2
2014-12-31, 11:56
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Du menar att detta är den nya ekonomin, där internet kommer att se till att vi har ständig högkonjunktur?

Jag vet inte hur gammal du är, men det var exakt så det lät 1998-1999. Sen vi vi vad som hände.

Du menar att det påståendet skulle vara konstigare än påståendet i trådstarten? Vi har två datapunkter som ligger sju år ifrån varandra, TS drar då slutsatsen att eftersom det är sju år mellan sista datapunkten och nästa år så måste kraschen komma nästa år.
Citera
2015-01-02, 14:18
Medlem
Jag drar inte slutsatsen att det skall vara 7 år mellan krascher - det har jag läst och spinner bara vidare.
Just nu är jag kraftigt övertung i svenska exportföretag och mestadels sådana med hög uttdelning.
Detta pga valutan och ränteläget.

Jag missar dock ofta stora korrektioner så därför sökte jag råd hos er, och sju årsintervall är ju ett vedertaget begrepp - håller med om att informationsflödet är bättre idag än förr men 2001 hade nog alla handlare access till nästan motsvarande information - vad gäller teknologisprång den senaste tiden så kan jag möjligen misstänka att robotarna kan ändra beteendet.

Hur eller hur så kan sju-års profetiorna vara självuppfyllande..

Min slutsats är att ni 'folks' tror börsen tickar på in en bra bit i 2015 oxå...
Citera
2015-01-03, 15:03
Medlem
Pappersnesduks avatar
http://www.di.se/artiklar/2015/1/2/l...la-tillvaxten/
Citera
2015-01-04, 02:08
Medlem
Excultums avatar
Inget nämnvärt i dagsläget talar om att det kommer bli en krasch inom en snar framtid, snarare tvärtom. Jag tror på ökad tillväxt under 2015. Om inte annat får man väl glädja sig åt lite "aktie-REA". Börsen som helhet går alltid upp över tid.

För övrigt tycker jag det är lite fånigt att föra sådan statistik sedan 2001. Kan slå vad om att börskrascher inte sker vart sjunde år i ett längre perspektiv, och att annat vore ren tillfällighet. Börsen svänger/kraschar av signifikanta händelser som får investerare att antingen vilja köpa eller sälja, inte av jämna årsintervaller..
Senast redigerad av Excultum 2015-01-04 kl. 02:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in