• 1
  • 2
2014-12-29, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic

Finns det ens några studier gjorda på att detta är vägen att gå? Förutom att det skall kännas bättre för en själv? Jag har inte hittat något. Om man inte behöver pengarna på mycket lång tid så skulle nog jag gå in med allt, om vi inte snackar riktigt mycket pengar.

Om man sprider inköpen under lång tid kan man missa en jädra uppgång också. Finns många som varit rädda för aktier sedan 2008 och bara kört ränrefonder sedan dess och de är nog de största förlorarna av alla sedan 2008.

Om jag hade en större summa pengar skulle jag sprida ut inköpen lite, oberoende av vad eventuella studier säger. Lagen om alltings jävlighet säger väl att om man kastar in allt på en gång kan man räkna med en rejäl sättning på börsen ganska snart...jag tror jag skulle sova lite bättre åtminstone!
Citera
2014-12-29, 18:44
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Lagen om alltings jävlighet säger väl att om man kastar in allt på en gång kan man räkna med en rejäl sättning på börsen ganska snart...jag tror jag skulle sova lite bättre åtminstone!

hehe, det må vara. Man sover nog bättre. Men TS skulle ju spara dessa under lång lång tid och det gällde ju "bara" (vill inte låta nedvärderande, inte många som sparat ihop den summa du sparat ihop i Sverige!) 50 K och denna skulle spara under många många år och då är jag ganska säker på att det kommer gå finfint.

Då skulle jag nog slängt in 50K direkt fördelande på 2-3 aktiefonder. Skulle det bli en sättning snart gör det ju inget om man är väldigt långsiktig och blir det ingen sättning så är hen med på uppgången. Hade jag 1 mille och uppåt skulle jag börja fundera lite mer.

Men de klart. En god nattsömn är ju värt mycket det med!
Citera
2014-12-30, 10:11
Medlem
FillilutteN2s avatar
Vill först och främst tacka alla för er respons med länkar och annat. Läst på mycket på rikatillsammans. Mycket bra och enkelt att förstå.

Jag kommer göra så som sagts och gå in med alla 50k.

Men kvar är ändå lite frågan hur man ska disponera dem över vilka fonder. Vad jag förstått och läst så är ISK trots allt att föredra? Pga skattesatserna. Men finns det några nackdelar?

Hur många olika fonder bör jag ha? Känns som man vill sprida ut det någorlunda och inte ha alla ägg i ex bara två fonder. Men ni får gärna förklara hur jag tänker vidare.

Citat:
hehe, det må vara. Man sover nog bättre. Men TS skulle ju spara dessa under lång lång tid och det gällde ju "bara" (vill inte låta nedvärderande, inte många som sparat ihop den summa du sparat ihop i Sverige!) 50 K och denna skulle spara under många många år och då är jag ganska säker på att det kommer gå finfint.

Då skulle jag nog slängt in 50K direkt fördelande på 2-3 aktiefonder. Skulle det bli en sättning snart gör det ju inget om man är väldigt långsiktig och blir det ingen sättning så är hen med på uppgången. Hade jag 1 mille och uppåt skulle jag börja fundera lite mer.

Men de klart. En god nattsömn är ju värt mycket det med!

Ja, jag vet att det inte är enorma summor Kom från plugg / nästan pank men utan lån och ville ej fortsätta inom det och har då arbetat som timanställd senaste 3 åren och i början endast tjänat några få tusen och sista 2,5 åren tjänat 9k-10k varje månad. Så ändå glad över att lyckats spara ihop dessa pengar plus lite extra som jag då har som buffert vid oväntade utgifter osv.
Jaja. Det hör inte hit egentligen

Ska läsa på ännu mer på sidan ni länkat nu. Men behöver som sagt få lite mer förståelse vad ISK är och varför kör inte alla det om skatterna är så väldigt mycket lägre? Samt - hur ska jag tänka när ja väljer fonder sen och vilka sidor/bloggar osv läser ni för att sätta er in. Både vad det gäller grunderna men sen också val av fonder.

Tack igen!
Citera
2014-12-30, 14:30
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Ja, jag vet att det inte är enorma summor.

För att klargöra. De flesta i Sverige har inte 50 000kr sparat som dig. De flesta har inget, så för att du inte skall missuppfatta mig så tycker jag du gjort en grymt jobb som skrapat ihop detta!

Citat:
Vad jag förstått och läst så är ISK trots allt att föredra? Men behöver som sagt få lite mer förståelse vad ISK är och varför kör inte alla det om skatterna är så väldigt mycket lägre? Men finns det några nackdelar?

ISK är väl att föredra för de allra flesta. För dig passar det utmärkt som verkar sikta in dig på att spara under lång tid. Varför inte alla kör det beror på en del saker. En sak är att ISK är förhållande vis nytt så om man började spara före 2012 har tex inte kunnat välja ISK. Kaptialförsäkring är en annan typ som liknar ISK och har funnits längre men om man sparat riktigt länge så fanns bara en vanlig Aktiedepå att välja.

Så om man sparat länge så har man förmodligen investerat i trygga bolag som gått upp mycket på låt säga 20-25 års sikt. Skulle de sälja av de nu så skulle de få lov att skatta mycket eftersom dessa värdepapper ligger i en vanlig depå så blir en dyr historia att bara byta rakt av.

En annan typ av sparare som förmodligen använder en vanlig depå istället för en ISK är de som köper lite mer riskfyllda bolag. Finns många som köper förhoppningsbolag, gruvor osv. Vissa går bra, andra väldigt dåligt. Då kan man i deklarationen jämka förlust mot vinst.

En nackdel är att beroende på vilken skatt det är på ISK (skiftar ju lite år till år oftast) och inflationen som är i landet så kan man ju gå back på hela historian om man sitter på papper som inte utvecklas positivt. Jaja, om man ger sig in på aktier kan man ju förlora mycket samt vinna mycket.

Men om vi säger du väljer någon obligation eller något annat som du kanske inte förlorar så mycket på men inte har någon egentlig uppsida på heller, låt säga att den går +-0 på ett år. Då innebär det ju att den skatt du betalar per år i ISK gör att du går minus totalt. Så du vill ju äga något som ger hyfsad avkastning så du åtminstone inte går back.

Nu är iofs inflationen obefintlig i detta land (http://www.riksbank.se/sv/Penningpol...ionen-just-nu/), ja den är visst negativ till och med. Sedan blir det ännu lägre skatt på ISK 2015 p.g.a räntesänkningar. Så, ISK är nog vägen för dig som för alla flesta.

Citat:
Hur många olika fonder bör jag ha?

Denna är ju lite klurig, alla har ju sin egen uppfattning om vad de tror om de olika marknader som finns. Vissa kör tillväxtmarknader. Vissa bara Sverige och vissa bara USA. Men Sverige skall visst varit den bästa att äga över tid (tror det var Sparpodden som sade det i något avsnitt) så den skall man väl ha med.

Men gäller ju att tänka på att Sverige är ett ytterst litet land så någon globalfond samt någon fond som handlar bolag i USA är ju också att föredra. Sedan vill du kanske vara med på en fond på någon tillväxtmarknad men bara ha ett par % i den. Finns en tråd här där Flasbacks användare rekommenderar sina fonder. Kolla i den. Finns en röd tråd bland alla poster där om vilka fonder som kan vara värda att kolla in. Jag skulle nog råda att försöka hitta ett par fonder som gått hyfsat över tid som klarar nedgångar lite bättre och försökt täcka upp alla stora marknader så man bara inte är exponerad mot ett land.

Sedan har du ju morningstar.se där du kan söka på fonder och se hur de gått över tid. Ta deras stjärnor med en nypa salt. Kolla mer på hur fonden gått över tid.

Sparpodden och Börspodden är bra saker att lyssna på om du använder Podcasts. Sparpodden lite mer för nybörjaren men Börspodden är trevlig den med.
Citera
2014-12-31, 13:11
Medlem
FillilutteN2s avatar
Citat:
För att klargöra. De flesta i Sverige har inte 50 000kr sparat som dig. De flesta har inget, så för att du inte skall missuppfatta mig så tycker jag du gjort en grymt jobb som skrapat ihop detta!

ISK är väl att föredra för de allra flesta. För dig passar det utmärkt som verkar sikta in dig på att spara under lång tid. Varför inte alla kör det beror på en del saker. En sak är att ISK är förhållande vis nytt så om man började spara före 2012 har tex inte kunnat välja ISK. Kaptialförsäkring är en annan typ som liknar ISK och har funnits längre men om man sparat riktigt länge så fanns bara en vanlig Aktiedepå att välja.

Så om man sparat länge så har man förmodligen investerat i trygga bolag som gått upp mycket på låt säga 20-25 års sikt. Skulle de sälja av de nu så skulle de få lov att skatta mycket eftersom dessa värdepapper ligger i en vanlig depå så blir en dyr historia att bara byta rakt av.

En annan typ av sparare som förmodligen använder en vanlig depå istället för en ISK är de som köper lite mer riskfyllda bolag. Finns många som köper förhoppningsbolag, gruvor osv. Vissa går bra, andra väldigt dåligt. Då kan man i deklarationen jämka förlust mot vinst.

En nackdel är att beroende på vilken skatt det är på ISK (skiftar ju lite år till år oftast) och inflationen som är i landet så kan man ju gå back på hela historian om man sitter på papper som inte utvecklas positivt. Jaja, om man ger sig in på aktier kan man ju förlora mycket samt vinna mycket.

Men om vi säger du väljer någon obligation eller något annat som du kanske inte förlorar så mycket på men inte har någon egentlig uppsida på heller, låt säga att den går +-0 på ett år. Då innebär det ju att den skatt du betalar per år i ISK gör att du går minus totalt. Så du vill ju äga något som ger hyfsad avkastning så du åtminstone inte går back.

Nu är iofs inflationen obefintlig i detta land (http://www.riksbank.se/sv/Penningpol...ionen-just-nu/), ja den är visst negativ till och med. Sedan blir det ännu lägre skatt på ISK 2015 p.g.a räntesänkningar. Så, ISK är nog vägen för dig som för alla flesta.

Denna är ju lite klurig, alla har ju sin egen uppfattning om vad de tror om de olika marknader som finns. Vissa kör tillväxtmarknader. Vissa bara Sverige och vissa bara USA. Men Sverige skall visst varit den bästa att äga över tid (tror det var Sparpodden som sade det i något avsnitt) så den skall man väl ha med.

Men gäller ju att tänka på att Sverige är ett ytterst litet land så någon globalfond samt någon fond som handlar bolag i USA är ju också att föredra. Sedan vill du kanske vara med på en fond på någon tillväxtmarknad men bara ha ett par % i den. Finns en tråd här där Flasbacks användare rekommenderar sina fonder. Kolla i den. Finns en röd tråd bland alla poster där om vilka fonder som kan vara värda att kolla in. Jag skulle nog råda att försöka hitta ett par fonder som gått hyfsat över tid som klarar nedgångar lite bättre och försökt täcka upp alla stora marknader så man bara inte är exponerad mot ett land.

Sedan har du ju morningstar.se där du kan söka på fonder och se hur de gått över tid. Ta deras stjärnor med en nypa salt. Kolla mer på hur fonden gått över tid.

Sparpodden och Börspodden är bra saker att lyssna på om du använder Podcasts. Sparpodden lite mer för nybörjaren men Börspodden är trevlig den med.

Tog det inte alls på något negativt sätt. Förstod att du menade som positivt. Jag är stolt i och med den väldigt låga månadslönen senaste åren. Men alltid gillat affärer och började som barn med mycket blocket- och Tradera-affärer. Helt enkelt köpa något billigt och sälja vidare dyrare.

Ett stort(!) tack till din informativa förklaring ang ISK och skillnaden mellan vanlig aktiedepå. Väldigt schysst!
Ju mer jag läser och även lyssnat lite på de poddtips du gav, så blir jag sugen på att kanske, precis som du skriver, ha en grund i globalfonder med fokus på Sverige. Men också testa på att på sikt bli lite mer aktiv och då börja så smått att testa på enskilda aktier också. Som sagt vad, på sikt kanske det kan öka men för att känna på det ha några småprocentare i 2-3 aktier. Tänkte tex ICA och hm, sen hitta något företag som är mer personligt och som jag naturligt är intresserad och tror på. Träning och kost är något jag ägnar mycket tid åt så kanske något inom den världen? Är jag helt ute och cyklar eller kan detta vara något? Adidas äger Reebok som i sin tur äger varumärket crossfit tex? Och crossfit är ju väldigt inne. Skratta åt det då det kanske är totaldumt men bara ni förklarar varför ni skrattar haha, och hur det vore bra/dåligt att tex ha aktier i Adidas.

Skjuter en portfölj helt från höften bara för att få höra era åsikter om vad som är feltänkt och ev positivt så jag kan lära mig mer av hur man kan tänka. Tex saknas ju USA och Europa vad det gäller globalfonder. Hur ser ni på det?

Avanza zero 40%
Spiltan aktiefond investmentbolag 40%
Swedbank Robur indexfond asien 10%
ICA Gruppen 7%
HM B 3%

Stort tack hittills. Lär sig lite varje dag men än så länge är det både mycket termer och en uppsjö av tankebanor jag ej är riktigt haj på.
Citera
2014-12-31, 13:18
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Kan instämma om sparpodden. Efter att ha lyssnat på den hela våren så vågade jag i somras investera på börsen, börjad med 5 000:- för att sen öka och har nu 80% av mina pengar på börsen.
Citera
2015-01-06, 11:52
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Och crossfit är ju väldigt inne. Skratta åt det då det kanske är totaldumt men bara ni förklarar varför ni skrattar haha, och hur det vore bra/dåligt att tex ha aktier i Adidas.

Är väldigt dåligt med träningsföretag på aktiemarknaden är jag rädd. Adidas verkar tex inte gå att handla. Kanske är så att väldigt få träningsföretag sökt sig till börsen. Jag har väldigt dålig koll på träningssektorn är jag rädd.

Citat:
Avanza zero 40%
Spiltan aktiefond investmentbolag 40%
Swedbank Robur indexfond asien 10%
ICA Gruppen 7%
HM B 3%

Ojoj, mycket fokus på Sverige här. Jag skulle nog valt någon fond som riktar sig på USA marknaden med samt någon Europa fond. ICA Gruppen skulle jag inte ens köpa, oerhört hög värderad just nu. Jag skulle om jag var du åtminstone kastat om HM och ICA i fördelningen.

Spiltan Aktiefond Investmentbolag ger dig iofs indirekt tillgång till lite Europa men blir ändå väldig fokus på Sverige i den utan att räkna så noga så blir det säkert 60-65% Sverige i bara de 2 fonderna. Sverige är ett pytteland i världen, värt att komma ihåg.

Avanza Zero är populär form, mycket pga av den är gratis. Jag har istället för den fonden: https://www.avanza.se/fonder/om-fond...iefond-sverige . Den har presterat aningen bättre över tid, sedan innehåller den fler bolag (Avaza innehåller 30 bolag, SPP Aktiefond Sverige innehåller 60-80 bolag).

Om du vill ha någon fond mot USA så har ju även SPP fonder som riktar sig till olika marknader. Alla med låga förvaltningsavgifter, relativt iaf. Deras USA fond, SPP Aktiefond USA gick upp 30% förra året tex. Nu är det ju inget som säger den kan gå ned i år. Men kollar man historiskt så kan man åtminstone bilda sig en uppfattning var det bör ta vägen på ett ungefär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in