2014-12-27, 12:45
Medlem
Madagascars avatar
I decemberöverenskommelsen ingår att en budget från en minoritetsregering ska släppas fram. Dessutom har det pekats ut områden där man tänka sig att samarbeta över blocken. Dessa är pensioner, energi och försvar.

Men hur kommer alliansen och SD agera på motioner och propositioner i övriga frågor? SD är ju fortfarande vågmästare i dessa frågor. Kommer alliansen lägga ned sina röster generellt i de flesta propositioner? Kommer allianspartierna lägga enskilda partimotioner snarare än gemensamma alliansmotioner? Och kommer SD så fort de får chansen rösta med alliansen ifall de röstar gemensamt för eller mot ett förslag för att störa regeringen? Kommer detta lamslå regeringen i dessa frågor så pass att de undviker att lägga förslag som riskerar att fällas?
Senast redigerad av Madagascar 2014-12-27 kl. 12:57.
Citera
2014-12-27, 12:48
Medlem
ArneIIIs avatar
Att vara i regeringsställning är inte värt mycket nu för tiden är klart. Förutom att lönen är högre.
Citera
2014-12-27, 12:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
I decemberöverenskommelsen ingår att en budget från minoritetsregeringar ska släppas fram. Dessutom har det pekats ut områden där man tänka sig att samarbeta över blocken. Dessa pensioner, energi och försvar.

Men hur kommer alliansen och SD agera på motioner och propositioner i övriga frågor? SD är ju fortfarande vågmästare i dessa frågor. Kommer alliansen lägga ned sina röster generellt i de flesta propositioner? Kommer allianspartierna lägga enskilda motioner snarare än gemensamma alliansmotioner? Och kommer SD så fort de får chansen rösta med alliansen ifall de röstar gemensamt för eller mot ett förslag för att störa regeringen? Kommer detta lamslå regeringen i dessa frågor så pass att de undviker att lägga förslag som riskerar att fällas?

Det vore naturligtvis rationellt av SD att agera på det viset. Om det sedan kommer att störa regeringens arbete tillräckligt för att göra det omöjligt att regera är svårt att bedöma. Pengarna är trots allt det viktigaste.

I realiteten har alliansen genom uppgörelsen blivit en del av Löfvens regeringsunderlag, precis som V redan är. Då är det ologiskt att försöka driva en egen politik i riksdagen. Jag skulle därför tro att alliansen även kommer att lägga ner sina röster i kammaren även i andra frågor. Möjligen kommer man att driva sin politik genom att förhandla med regeringen innan någon omröstning sker, precis som V gör.
Citera
2014-12-27, 13:06
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det vore naturligtvis rationellt av SD att agera på det viset. Om det sedan kommer att störa regeringens arbete tillräckligt för att göra det omöjligt att regera är svårt att bedöma. Pengarna är trots allt det viktigaste.

I realiteten har alliansen genom uppgörelsen blivit en del av Löfvens regeringsunderlag, precis som V redan är. Då är det ologiskt att försöka driva en egen politik i riksdagen. Jag skulle därför tro att alliansen även kommer att lägga ner sina röster i kammaren även i andra frågor. Möjligen kommer man att driva sin politik genom att förhandla med regeringen innan någon omröstning sker, precis som V gör.
Ja, så tänker jag också. Samtidigt är alliansen måna om att framstå som opposition. Men jag förstår inte hur det ska gå till med mindre att man får SD:s stöd och att man kör över regeringen i några frågor. Man kanske även kan vinna skenbarhetspoäng som opposition om de enskilda allianspartierna lägger och röstar på egna motioner men alliansen som helhet drar sig för att lägga fram motioner samt votera gemensamt.
Senast redigerad av Madagascar 2014-12-27 kl. 13:36.
Citera
2014-12-27, 13:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ja, så tänker jag också. Samtidig är alliansen måna om att framstå som opposition. Men jag förstår inte hur det ska gå till med mindre att man får SD:s stöd och att man kör över regeringen i några frågor. Man kanske även kan vinna skenbarhetspoäng som opposition om de enskilda allianspartierna lägger och röstar på egna motioner men alliansen som helhet drar sig för att lägga fram motioner samt votera gemensamt.

Alliansen kan inte båda ha kakan och äta den. Att rösta med SD i oväsentliga frågor och med regeringen i alla viktiga frågor kommer bara att få dem att framstå som löjliga i väljarnas ögon. Då är det nog bättre för alliansen att konsekvent stödja regeringen, och på sikt verka för en bred koalitionsregering.

Alliansen har ju spelat ut sin roll som politisk opposition, och om de vill förbli relevanta i folks ögon är det den enda vägen framåt.
Citera
2014-12-27, 14:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Alliansen kan inte båda ha kakan och äta den. Att rösta med SD i oväsentliga frågor och med regeringen i alla viktiga frågor kommer bara att få dem att framstå som löjliga i väljarnas ögon. Då är det nog bättre för alliansen att konsekvent stödja regeringen, och på sikt verka för en bred koalitionsregering.

Alliansen har ju spelat ut sin roll som politisk opposition, och om de vill förbli relevanta i folks ögon är det den enda vägen framåt.
Jag skulle tro att de själva betraktar sig som opposition fortfarande. Du skriver "vägen framåt" - hur menar du att de bör agera nu?
Senast redigerad av Madagascar 2014-12-27 kl. 14:06.
Citera
2014-12-27, 14:04
Medlem
----.----s avatar
Ärligt talat så är SD den enda oppositionen i Sverige numera.

De kommer växa något enormt nu.
Citera
2014-12-27, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ----.----
Ärligt talat så är SD den enda oppositionen i Sverige numera.

Vänsterpartiet är också lämnade utanför som opposition. Kommunister och nazister är ju som bekant ideologiskt närbesläktade. Men även miljöpartiet kunde passa bra i den fållan. Blandar man rött och grönt så får man brunt.
Citera
2014-12-27, 14:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jag skulle tro att de själva betraktar sig som opposition fortfarande. Du skriver "vägen framåt" - hur menar du att de bör agera nu?

Jag menar att vad landet behöver är en regering som har majoritet i riksdagen. Och en opposition som agerar opposition.

En SM-regering eller en S-MP-C-FP-regering hade varit en bättre lösning på sikt.

Huruvida alliansen ser sig själva som en opposition saknar betydelse. Det viktiga är hur väljarna uppfattar dem.
Citera
2014-12-27, 14:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raticid
Vänsterpartiet är också lämnade utanför som opposition. Kommunister och nazister är ju som bekant ideologiskt närbesläktade. Men även miljöpartiet kunde passa bra i den fållan. Blandar man rött och grönt så får man brunt.

Nej, V ingår precis som alliansen i regeringsunderlaget, även om de också sitter utanför regeringen. Det är egentligen bara SD som kommer att ha en renodlad oppositionsroll under de kommande fyra åren.
Citera
2014-12-27, 14:32
Medlem
Trumpeters avatar
Osvuret är bäst, men jag svårt att se hur alliansen och regeringen ska komma överens i de tre utpekade sakpolitiska områdena. Pensionerna kanske, men i försvarsfrågan och framförallt energifrågan står MP väldigt långt ifrån de övriga partierna.

Kommer nog kunna bli rätt stora spänningar inom regeringen när man diskuterar utbyggnad av kärnkraft.
Citera
2014-12-27, 14:42
Medlem
- Det är inte aktuellt för oss att stödja en misstroendeförklaring i nuläget. Men vi utesluter inte att vi kommer att fälla regeringen senare under mandatperioden.

Jan Björlund i Aftonbladet. Väldigt intressant. Krackelerar det redan inom 7k?

- Vi stödjer inte regeringen, men vi stödjer inte heller ett misstroendekrav som bara handlar om att få några spalter i tidningarna, säger Johan Ingerö (KD).

Hjälp mig. Så om alliansen är missnöjd med delar av budgeten eller framtida förslag det ska röstas om. Då har alliansen makten att fälla förslaget och ställa krav om den nya budgeten?
Senast redigerad av CrossFitDJesus 2014-12-27 kl. 14:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in