2014-12-27, 12:40
Medlem
Aktieklipparns avatar
Ja såg idag på FK hemsida att min kommande utbetalning för Jan sänks ca 100kr netto!
Någon som vet va anledningen är.. ändrade skatter.. andra beräkningar.. prisbasbelopp?

Har haft sjukersättning (tidigare sjukpension) i många år

Ja överlever men blev nyfiken!

Tack på förhand.
Citera
2014-12-27, 12:44
Medlem
Napis avatar
Juridik?
Citera
2014-12-27, 12:52
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Juridik?

Skulle hamnat i privatekonomi.. Sorry!
Citera
2014-12-27, 15:54
Medlem
wh0res avatar
Det finns faktiskt ett par lagändringar på området sjukersättning i socialförsäkringsbalken som trädde i kraft i år, (2014). Bland annat SFS 2014:239 som trädde i kraft 1 juni. samt SFS 2014:470 som trädde i kraft 1 juli.
Det finns dock ingen lagändring som träder i kraft 1 januari vad jag vet/ser.
Om jag inte minns fel så ska prisbasbeloppet öka med 100 kr. (SCB)

Någon anledning annat än att utesluta några alternativ kan jag tyvärr inte bidra med.
Citera
2014-12-27, 17:50
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Det finns faktiskt ett par lagändringar på området sjukersättning i socialförsäkringsbalken som trädde i kraft i år, (2014). Bland annat SFS 2014:239 som trädde i kraft 1 juni. samt SFS 2014:470 som trädde i kraft 1 juli.
Det finns dock ingen lagändring som träder i kraft 1 januari vad jag vet/ser.
Om jag inte minns fel så ska prisbasbeloppet öka med 100 kr. (SCB)

Någon anledning annat än att utesluta några alternativ kan jag tyvärr inte bidra med.

Tack för informationen det ända ja själv kan komma på är om FK drar mera skatt
eftersom ja alltid brukar få restskatt, trots att ja bor själv i villa.. såg bara kommande utbet.

Ja får väl ringa å kolla nästa vecka så allt står rätt till!
Citera
2014-12-27, 20:51
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Tack för informationen det ända ja själv kan komma på är om FK drar mera skatt
eftersom ja alltid brukar få restskatt, trots att ja bor själv i villa.. såg bara kommande utbet.

Ja får väl ringa å kolla nästa vecka så allt står rätt till!

Det kan inte vara så att du går från inkomstrelaterad sjukersättning på 64 % av din antagandelön till grundsjukersättning som är 2,40 prisbasbelopp per år? Dvs, ett fast belopp som i runda slängar ger 8900 i månaden baserat på nya prisbasbeloppet? (plusminusskatt som jag inte har koll på)

Eller att din antagna lön helt enkelt sänks ca 200 kr per månad år 2015?
Det finns mängder av variabler när det kommer till såna här beräkningar som beror på ålder, inkomst, hur länge man varit försäkrad osv som är svåra att göra när man har alla siffror, men helt omöjligt när man inte har dem.
Citera
2014-12-27, 23:21
Medlem
wh0res avatar
Skickar den till privatekonomi där den var välkommen och någon kanske kan svara något mer konkret eftersom jurister är kända för att inte kunna räkna.

Juridik --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2014-12-28, 05:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Ja såg idag på FK hemsida att min kommande utbetalning för Jan sänks ca 100kr netto!
Någon som vet va anledningen är.. ändrade skatter.. andra beräkningar.. prisbasbelopp?

Har haft sjukersättning (tidigare sjukpension) i många år

Ja överlever men blev nyfiken!

Tack på förhand.
för du ska bli frisk snabbare.
Citera
2014-12-28, 07:30
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Skickar den till privatekonomi där den var välkommen och någon kanske kan svara något mer konkret eftersom jurister är kända för att inte kunna räkna.

Juridik --> Privatekonomi
/Moderator

Haha, tack
Citera
2014-12-28, 07:45
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Det kan inte vara så att du går från inkomstrelaterad sjukersättning på 64 % av din antagandelön till grundsjukersättning som är 2,40 prisbasbelopp per år? Dvs, ett fast belopp som i runda slängar ger 8900 i månaden baserat på nya prisbasbeloppet? (plusminusskatt som jag inte har koll på)

Eller att din antagna lön helt enkelt sänks ca 200 kr per månad år 2015?
Det finns mängder av variabler när det kommer till såna här beräkningar som beror på ålder, inkomst, hur länge man varit försäkrad osv som är svåra att göra när man har alla siffror, men helt omöjligt när man inte har dem.

Min sjukersättnings antagandeinkomst är beräknad på snittet av dom 3 högsta
årsinkomsterna av dom 5 senaste åren innan 2003, och ligger betydligt högre
än grundsjukersättning, plus att ja har 12% från Afa

Sjukersättningen har ökat ca 10% på 11år, men aldrig sänkts något år tidigare.

Tack för ditt svar
Citera
2014-12-28, 10:57
Medlem
leprasjuklings avatar
Höjd kommunalskatt eller landstingsskatt?
FK bör väl även ange vad sjukersättningen är brutto.
Din sjukersättning är 64% av antagandeinkomsten som räknas upp med prisbasbeloppet varje år.2015 med 100/44400=0.2%

Räknar du även med bostadstillägget för långtidssjukskrivna så kan även den ha ändrats, åtminstone tillfälligt tills du får en hyreshöjning.
Senast redigerad av leprasjukling 2014-12-28 kl. 11:06.
Citera
2014-12-28, 13:36
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Höjd kommunalskatt eller landstingsskatt?
FK bör väl även ange vad sjukersättningen är brutto.
Din sjukersättning är 64% av antagandeinkomsten som räknas upp med prisbasbeloppet varje år.2015 med 100/44400=0.2%
Ändrad skattesats skulle de kunna vara. Eftersom ja bara ser kommande nettoutbetalning
för Januari månad på FK:s hemsida så har ja inte Bruttobeloppet, men ja ska kolla med dom.

Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Räknar du även med bostadstillägget för långtidssjukskrivna så kan även den ha ändrats, åtminstone tillfälligt tills du får en hyreshöjning.
Bostadsbidrag får jag pga att ja e ensam med barn i villan, men har för hög ersättning
för att få Bostadstillägg. Så detta borde inte påverka sjukersättningen.

Tack för ditt svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in