Citat:
Ursprungligen postat av
Impossible.M
Sverigedemokraterna måste få 51 % av valrösterna sålänge decemberavtalet är intakt, vilket aldrig kommer hända då mer än hälften av Sveriges befolkning ser partiet som "främlingsfientligt" och i viss mån rasistiskt - håller inte med om det senare.
Jag sa inte denna mandatperiod utan jag var mer framåtsyftande, ni ansåg väl er själva komma vid makten 2018 - eller 2022 för sakens skull?
Jag tror få SD väljare vill se dem ensamma i regeringsställning, och ännu färre av de som inte röstar SD. Därför är DÖ så in i helvete idiotisk. Man duckar för en fråga och ger SD ensamrätt på den och tror att det på något vänster ska lösa den grundläggande problematiken, vilket är ett asylsystem som håller på att haverera.
Jag tror att ett stigande SD kommer sända en signal till övriga partier att styra om i frågan innan de når 51% av rösterna, jag hoppas att så sker innan de väljare som "tagit steget" tappat all tillit till de övriga partierna, men det börjar kännas tveksamt.
Men anledningen till att jag citerar ditt inlägg är pga att du tänker fel. SD behöver inte alls 51% av rösterna, utan det räcker med att man blir största block. Har man någonstans runt 35% av rösterna och DÖ-partierna har 65% jämt fördelade mellan blocken så skulle fördelningen kunna se ut:
S+MP+V: 33%
Alliansen: 32%
SD: 35%
Då hjälper inte någon överenskommelse om de inte bestämmer sig för att aktivt rösta för varandras förslag, något jag ser som uteslutet med tanke på reaktionerna efter DÖ.
Det kommer också uppstå problematik när SD+M=50%+ samtidigt som S+SD=50%+ då de skulle kunna fälla en budget trots att det inte läggs en gemensam alliansbudget alt. rödgrön budget. Att denna situation skulle uppstå är dock ganska osannolikt i dagsläget då främst M verkar blöda till SD och det blir lite av ett nollsummespel.
Hur som helst så kommer SD att fylla sin roll, migrationspolitiken kommer förändras, antingen av något sjuklöverparti eller av SD, var så säker.