2015-01-04, 21:39
Medlem
arbogaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Väl rutet! Men många beslut i den löpande förvaltning fattas med hjälp av delegation. Riksdagen har då överlåtit beslutanderätten till Regeringen som i sin tur (beroende på Riksdagens delegationsbeslut) överlåter den till en myndighet. Myndigheten sammanställer då sina beslut i en egen författningssamling. I vissa fall stannar beslutanderätten hos regeringen.

Öh, har jag fattat allt fel ?
Riksdagen har det yttersta ansvaret även för myndigheterna, iom sina ombudsmän(tidigare JO), resp. regeringen ger mynd. styrdirektiv ja, men bara så långt.
Iaf så det SKA fungera

Citera
2015-01-05, 00:43
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbogaerik
Öh, har jag fattat allt fel ?
Det verkar tyvärr inte bättre.

Citat:
Grundprincipen är att allmänna rättsregler beslutas av riksdagen genom lag vilket framgår redan av RF 1:1, 3:e stycket (”Den offentliga makten utövas under lagarna”). Riksdagen får dock, under vissa förutsättningar, delegera normgivningsmakt till regeringen som då kan utfärda förordningar på området. Riksdagen kan också ge regeringen möjlighet att i sin tur delegera viss normgivningsmakt vidare till myndigheter, som då kan besluta om föreskrifter. Riksdagen är dock, i princip, förhindrad att delegera normgivningsmakt direkt till myndigheter. Regeringen tilldelas också viss egen normgivningskompetens.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Normgivningsmakten
Citera
2015-01-05, 16:42
Medlem
arbogaeriks avatar
Citat:
Det verkar tyvärr inte bättre.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Normgivningsmakten

Jo du har rätt, och var väl lite svepande av mig att använda "styrande", men förordningar o föreskrifter, de står alla indirekt under övervakning o granskning av riksdagen iaf, genom riksdagsombudsmännen(tidigare JO).

Samt kan Riksdagen när som, enl RF 8:8 meddela om föreskrifter i samma ämne regering gjort.
Samt finns rätt till "Lagprövning", enl RF kap12§10 och samma paragraftext även i RF kap11§14, dessutom understryks i dessa paragrafer, ånyo att "riksdagen är folkets främsta företrädare".

Rättsregler av högre rang(riksdag, grundlag) tillämpas alltid över de av lägre rang(förordningar o föreskrifter), vid kollision av dessa rättsregler.
(vilket ju oxå står i den av dig citerade wiki-texten)

Citera
2015-01-07, 03:22
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vad svamlar du om? Det är väl ingen som har trott att SD skulle hamna i en regering denna mandatperiod.

Däremot rörde SD rejält om i grytan. Och nu tvingas Stefan Löfven administrera en alliansbudget för ett bra tag framöver. Snacka om förnedring.

Sverigedemokraterna måste få 51 % av valrösterna sålänge decemberavtalet är intakt, vilket aldrig kommer hända då mer än hälften av Sveriges befolkning ser partiet som "främlingsfientligt" och i viss mån rasistiskt - håller inte med om det senare.

Jag sa inte denna mandatperiod utan jag var mer framåtsyftande, ni ansåg väl er själva komma vid makten 2018 - eller 2022 för sakens skull?
Citera
2015-01-07, 03:27
Medlem
Impossible.Ms avatar
Saken är väl den att även om SD får fler röster än M, kommer ni inte regera. Om vi antar att ni är det enda oppositionspartiet, måste ni få mer än 50 % av rösterna för att vara regerande och tro mig - om man kunde rösta ut ett parti, skulle SD få mer än 50 % av rösterna.
Senast redigerad av Impossible.M 2015-01-07 kl. 03:29.
Citera
2015-01-07, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Sverigedemokraterna måste få 51 % av valrösterna sålänge decemberavtalet är intakt, vilket aldrig kommer hända då mer än hälften av Sveriges befolkning ser partiet som "främlingsfientligt" och i viss mån rasistiskt - håller inte med om det senare.

Det räcker att SD blir största blocket för att det ska hända stora saker. Då måste S+M samarbeta och förlora mer väljare, eller så skrotas DÖ.
Citera
2015-01-07, 04:14
Medlem
snuffomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M

Jag sa inte denna mandatperiod utan jag var mer framåtsyftande, ni ansåg väl er själva komma vid makten 2018 - eller 2022 för sakens skull?
Jag tror få SD väljare vill se dem ensamma i regeringsställning, och ännu färre av de som inte röstar SD. Därför är DÖ så in i helvete idiotisk. Man duckar för en fråga och ger SD ensamrätt på den och tror att det på något vänster ska lösa den grundläggande problematiken, vilket är ett asylsystem som håller på att haverera.

Jag tror att ett stigande SD kommer sända en signal till övriga partier att styra om i frågan innan de når 51% av rösterna, jag hoppas att så sker innan de väljare som "tagit steget" tappat all tillit till de övriga partierna, men det börjar kännas tveksamt.

Men anledningen till att jag citerar ditt inlägg är pga att du tänker fel. SD behöver inte alls 51% av rösterna, utan det räcker med att man blir största block. Har man någonstans runt 35% av rösterna och DÖ-partierna har 65% jämt fördelade mellan blocken så skulle fördelningen kunna se ut:

S+MP+V: 33%
Alliansen: 32%
SD: 35%

Då hjälper inte någon överenskommelse om de inte bestämmer sig för att aktivt rösta för varandras förslag, något jag ser som uteslutet med tanke på reaktionerna efter DÖ.

Det kommer också uppstå problematik när SD+M=50%+ samtidigt som S+SD=50%+ då de skulle kunna fälla en budget trots att det inte läggs en gemensam alliansbudget alt. rödgrön budget. Att denna situation skulle uppstå är dock ganska osannolikt i dagsläget då främst M verkar blöda till SD och det blir lite av ett nollsummespel.

Hur som helst så kommer SD att fylla sin roll, migrationspolitiken kommer förändras, antingen av något sjuklöverparti eller av SD, var så säker.
Citera
2015-01-09, 17:19
Medlem
skeggmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheretheslimelive
Poängen är väl att VPK (Vänsterpartiet Kommunisterna, inte Vänster Partiet Kommunisterna) bytte namn till V redan 1990. Vid den tiden var SD synonymt med VAM, BSB och olika nazistiska personer var aktiva i partiet. Uniformer hade ännu inte förbjudits. Om du vill kan vi diskutera som om det vore 1990, men du har allt att förlora på det.

Anledningen att jag "särskrev" VänsterPartiet var så att du lättare skulle se vad VPK stod för eftersom det var det du undrade om
Citera
2015-01-10, 17:03
Medlem
Nu kan väl knappast någon tvivla på att fortsatt massinvandring är Moderaternas viktigaste fråga?

Den är så viktig att man hellre ser sossepolitik med höjda skatter än att stoppa massinvandringen.
Moderaterna hade bara behövt kompromissa i EN ENDA FRÅGA för att kunna sitta kvar vid makten - men denna frågan var så viktig för moderaterna så man ser hellre sossepolitik än stoppad massinvandring.
Citera
2015-01-10, 17:09
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Moderaterna hade bara behövt kompromissa i EN ENDA FRÅGA för att kunna sitta kvar vid makten - men denna frågan var så viktig för moderaterna så man ser hellre sossepolitik än stoppad massinvandring.
Det handlar inte enbart om frågan, handlar mer om vem det är man skulle behöva kompromissa med. Sedan hur det blir med ÖB återstår att se vid nästa stämma, det är inte skrivet i sten.
Citera
2015-01-10, 17:24
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Det handlar inte enbart om frågan, handlar mer om vem det är man skulle behöva kompromissa med. Sedan hur det blir med ÖB återstår att se vid nästa stämma, det är inte skrivet i sten.
Jo visst. Det är ju uppenbart att man hellre överlämnar den makt man har till vänstern än kompromissar med SD. Indirekt har man faktiskt hellre givit kommunisterna ökad makt än att kompromissa med SD. Och vad har man fått tillbaka? A-b-s-o-l-u-t i-n-g-e-n-t-i-n-g. Och då ska man veta att SD idag högst sannolikt består till mer än 50 procent av personer som intill alldeles nyligen stödde M.

"Nästa stämma"!! Shit vad du måste vara hjärndöd.
Citera
2015-01-10, 17:26
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Jo visst. Det är ju uppenbart att man hellre överlämnar den makt man har till vänstern än kompromissar med SD.
Ja och det var tydligt innan valet. Det största blocket skulle få regera och ingen skulle samarbeta med SD, märkligt hur dåligt informerad du verkar vara.
Citat:
"Nästa stämma"!! Shit vad du måste vara hjärndöd.
Hade du faktiskt lyssnat på vad som sades på idag, så hade du insett att frågan om DÖ kommer att diskuteras på den ordinarie stämman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in