2014-12-27, 01:47
Medlem
Herr-PKs avatar
Hej visa flashbackare.

Jag har tröttnat på att spela tv-spel och slösa bort min tid. Har också funnit nöjet i att kunna saker. Att kunna dra upp fakta om saker i olika situationer, ha ett stort vokabulär, kunna geografi, etc. Jag kommer därför använda alla otaliga timmar, flera tusen säkert till att lära mig saker.
Jag bedömer att jag är aningen mer djupsinnig än majoriteten. Jag kan förstå olika tankesätt och se saker från olika perspektiv, inget anmärkningsvärt egentligen. Vill i första hand skaffa mer kunskap.

Jag har hela livet framför mig, och tycker detta är roligt och "viktigt" på samma gång. Men hur ska jag gå tillväga? Speciella böcker att läsa? Jag läser en del wikipedia men vet sällan vad jag ska läsa, hur hittar man rätt ställen att läsa på, och hur kommer jag ihåg detta?

Jag är väldigt seriös med detta, även om jag säkert kan tolkas som lite oseriös.

Tack för svar.
Citera
2014-12-27, 01:53
Medlem
Man lär sig väl hela livet, så blir man inte förr eller senare smartare så är det nog kört haha

Jag har snöat in lite på att jag måste ta reda på vad, för mig, okända ord betyder och hur de används i kontext. Blir mycket slagningar på synonymer.se och folk har flera gånger kollat som ett frågetecken när jag slänger mig med nått ord. Egentligen är det ju inga konstigt alls, det är oftast relativt vanligt förekommande ord men som ändå kan vara riktigt praktiska och beskrivande helt enkelt.
Citera
2014-12-27, 01:57
Medlem
NovaOculuss avatar
Välj ett område, fotboll, neurokirurgi, aktiehandel, virkning, språkkunskap, motorer. Sedan letar du upp allt möjligt på youtube och wikipedia. Du lär dig vokabuläret som hör till, och du övar på det i verkligheten. Så gör du samma sak med nästa intressesfär.
Citera
2014-12-27, 01:59
Medlem
InCognitiums avatar
Intressen? Om du vill bli mer djupsinnig så skulle jag rekommendera att läsa och försöka begripliggöra idéer som du intstinktivt känner att du inte tror på. Förstå din motståndarsida till fullo helt enkelt och att tolka information bortanför dina egna förutfattade meningar.
Citera
2014-12-27, 02:01
Medlem
DuSomTroddes avatar
Lär dig allt om strängteori och bevisa den.
Citera
2014-12-27, 02:04
Medlem
MADs avatar
Kallas för allmänbildning.
Citera
2014-12-27, 02:53
Medlem
The Crashs avatar
Läs böcker och kolla på dokumentärer. Nu undrar du säkert "vilka?", och svaret är självklart: det som intresserar dig. Du kan inte bara sätta dig in i något utan att vara intresserad utav det. I alla fall inte utan piska och morot, såvida inte du har sjukt bra självdisciplin.

Men som sagt. Kolla upp något som intresserar dig. Jag och polaren brukar kolla på dokumentärer på söndagar. I övrigt läser jag väldigt mycket. Tidningen läser jag dagligen och sedan spenderar jag stora delar utav mitt liv framför internet, däribland wikipedia och synonymer.se som får besök då och då.

Att vara kunnig och smart är inget som man blir i min mening. Allt beror på vad man kan(vill) ta till sig för information, och detta är begränsningar som man föds med.

Oavsett så önskar jag dig lycka till .
Citera
2014-12-27, 03:14
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aggrovator
Man lär sig väl hela livet, så blir man inte förr eller senare smartare så är det nog kört haha

Jag har snöat in lite på att jag måste ta reda på vad, för mig, okända ord betyder och hur de används i kontext. Blir mycket slagningar på synonymer.se och folk har flera gånger kollat som ett frågetecken när jag slänger mig med nått ord. Egentligen är det ju inga konstigt alls, det är oftast relativt vanligt förekommande ord men som ändå kan vara riktigt praktiska och beskrivande helt enkelt.
Jag är ungefär likadan. Mer specifikt så har i princip inte en dag gått under de senaste åren då jag inte haft tyda.se framme någon gång under sessionen, för att hitta ett ord eller kolla upp synonymer, etc. Det låter kanske konstigt för många, men jag läser och skriver mycket på fritiden, och har dessutom ett intresse för språk.

ontopic: Ett tips är att du specificerar litet. Som det ser ut nu så vill du veta... allt. Och det är ju trevligt, men det kommer aldrig att hända. Utgå ifrån dina intressen, som någon skrev.
Eftersom du lagt tråden i Filosofi så kan jag väl tipsa om Marc-Wogaus antologi. God läsning för alla som tänker. Har själv bara kommit fram till 1700-talet, men hädanefter har jag väldigt många originalböcker att tillgå så har inte känt behovet av kommentar och dylikt.
Citera
2014-12-27, 09:42
Medlem
Välj 12 ämnen som är skilda från varandra. Allt från Amerikansk politik till Oceanografi eller vad som helst. Skriv dom 12 ämnena på var sin lapp, lägg dom i en burk och dra en lapp den 1:a varje månad i ett år. Den lappen du får, ska du plugga allt du kan i en månad tills det är dags för nästa lapp.

Om ett år är du en smart jäkel.
Citera
2014-12-27, 09:59
Medlem
BF_Swedens avatar
Ett tips är att bli lärare. Jag har i och för sig alltid varit vetgirig men sedan jag blev lärare så lär jag mig mycket varje dag. Man har ett ansvar gentemot sina elever att kunna så mycket som möjligt i alla olika ämnen och därför blir det naturligt att man hellre läser lite för mycket om olika fenomen för att få en djupare förståelse. Och som lärare arbetar du hela tiden med fakta och kunskap.
Citera
2014-12-27, 13:26
Medlem
darko.alexanders avatar
Börja med saker du finner intressanta/fascinerande. Personligen är jag fascinerad av astronomi, så jag har spenderat otaligt många timmar på att kolla på diskussioner/dokumentärer/föreläsningar på YouTube om detta. Folk som Lawrence Krauss, Neil degrasse Tyson, Stephen Hawkings, Richard Feynman m.m. har mycket på YouTube. De har dessutom skrivit många bra böcker.

Beror ju på hur "djupt" du vill gå i varje grej liksom.. Jag har nog sett allt som finns att se på YouTube om dessa herrar, och läst otaligt många böcker. Fortfarande fascinerad.

Kan också rekommendera khanacademy på YouTube, den kanalen har MYCKET information om typ allt.
Citera
2014-12-27, 13:43
Medlem
orrecrists avatar
Börja läs, all möjlig litteratur, det vidgar dina vyer. Gå kurser, så många du kan. Plugga om du inte redan gör det!

Välj bort skräp att tippa på, en & annan film är väl bra för allmänbildningen, men välj hellre matnyttiga dokumentärer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in