Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-26, 21:49
Medlem
Bukfetmas avatar
Ja?

Jag har fått ett tips av en granne att konfigurera enhetsfilen i Microsoft Windows för att höja prestandan och göra operativsystemet robustare. Eller hur? Nu har jag sökt på World Wide Web för att hitta instruktioner för hur det ska gå till, men jag kör ideligen huvudet mot väggen på grund av de ologiska och illa strukturerade anvisningarna som finns att tillgå. Hej Basalorum! Det har ingenting med mina språkkunskaper eller förmågan att tillgodogöra mig komplicerade tekniska dokument att göra, eftersom jag har en fil. kand. och talar engelska och franska på hög nivå. Jag har dessutom arbetat som utredare inom den offentliga sektorn och har alltid uppfattats som noggrann, strukturerad och ansvarstagande av mina arbetskamrater. Ska vi säga så?

Ja! Hej Basalorum!

Jag har hittat en anvisning på World Wide Web som tycks beröra det område som avgränsar min problematik. Det verkar dock som om man måste ha applikationen NetBeans installerad först, vilken jag är tveksam till att implementera i mitt bibliotek av applikationer på den Microsoft Windows-installation jag använder. Jolly Bob från Aberdeen. Länk: https://netbeans.org/kb/docs/webclient/html5-js-support.html

Ja!

Citat:
When you want to debug the JavaScript files in your HTML5 application it is recommended that you install the NetBeans Connector extension for the Chrome browser. Debugging is enabled automatically when you run the application in the browser and the extension is installed.

The IDE also enables you to easily configure and run unit tests on JavaScript files using the Jasmine testing framework and the Karma or the JS Test Driver test runners.

Ja! Hej Basalorum!

Jag tänker som så: Om jag ska installera NetBeans för att kunna konfigurera enhetsfilen i Microsoft Windows så ska det för fasen också vara värt besväret. Eller hur? Inte fan vill gemene man hålla på med installationer av onödiga applikationer bara för att möjliggöra konfigurationen av enhetsfilen och göra operativsystemet (i mitt fall Microsoft Windows) robustare? Ni hör ju själva hur illa det låter! Hej Basalorum!

Ja!

Jag vill inte heller exekvera java-filer inom Microsoft Windows eftersom jag inte vill äventyra data- och revisionssäkerheten för den installation jag för tillfället har aktiv. Jag har under mina efterforskningar på World Wide Web efter instruktioner för hur man konfigurerar enhetsfilen i Microsoft Windows stött på varningar om s. k. "SQL-injektioner" som kan följa med programkod skriven i programspråket Java, och vid en exekvering av ett kompilerat objekt kan äventyra säkerheten i ett installerat system. Hej Basalorum!

Ja! Hej Basalorum!

Frågeställningen är sålunda om ni rekommenderar en installation av applikationen NetBeans för att kunna konfigurera enhetsfilen, om det finns en genväg runt NetBeans samt om en konfiguration av enhetsfilen över huvud taget lönar sig i ljuset av allt krångel som tycks följa denna enkla konfiguration. Hej Basalorum! Jolly Bob från Aberdeen.

Ja! Hej Basalorum!
2014-12-28, 14:05
Moderator
Protons avatar
Vad exakt menar du med enhetsfil, vad är det för något?

Det du refererar till handlar om att debugga JavaScript i chrome, men det har inget alls att göra med nån "enhetsfil" vad nu det kan vara för något.
2014-12-28, 18:46
Medlem
Bukfetmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Vad exakt menar du med enhetsfil, vad är det för något?
Ja?

När jag söker på World Wide Web efter "unit file + Microsoft Windows" får jag ungefär 37.500 träffar. Om jag söker på "enhetsfil + Microsoft Windows" får jag 1.190 träffar. Eller hur? Hej Basalorum! Jag är inte riktigt säker på om "enhetsfil" är den rätta benämningen på den fil jag söker. Jag borde fråga min granne om "unit file" är det han menar, men han är opasslig just nu. Jolly Bob från Aberdeen. Han dricker alkohol på helgerna och blir melankolisk av det. Jag ska fråga på tisdag om han kan lämna ett rakt besked. Ska vi säga så?

Ja! Hej Basalorum!

Citat:
Det du refererar till handlar om att debugga JavaScript i chrome, men det har inget alls att göra med nån "enhetsfil" vad nu det kan vara för något.

Ja?

Om jag förstår det rätt så är "debugga" ett sätt att reparera bl. a. skadlig kod på datorn för att göra den robustare. När jag söker på World Wide Web med olika alternativa sökbegrepp på engelska så dyker "debugging", "JavaScript" och "SQL-injection" ideligen upp. Jag vill alltså "debugga" (konfigurera enhetsfilen), men inte köra skadlig kod, som exempelvis JavaScript, så att jag av misstag laddar ner och exekverar en SQL-injektion på mitt operativsystem. Hej Basalorum!

Ja! Hej Basalorum!

EDIT: Mitt operativsystem är Microsoft Windows 98 SE. Hej Basalorum!

Ja!
2014-12-29, 12:23
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukfetma
EDIT: Mitt operativsystem är Microsoft Windows 98 SE. Hej Basalorum!

Ja!
Enklaste sättet att skapa stabilitet i det systemet är att kasta ut det och ersätta det med något som faktiskt supportas av microsoft, de ger inte ut uppdateringar till så antika system längre ifall du missat det.
2014-12-30, 20:08
Medlem
Bukfetmas avatar
Citat:
Enklaste sättet att skapa stabilitet i det systemet är att kasta ut det och ersätta det med något som faktiskt supportas av microsoft, de ger inte ut uppdateringar till så antika system längre ifall du missat det.
Ja?

Frågor på det? Eller hur? Anledningen till att jag vill göra mitt installerade system robustare är ju att installationen inte har stöd hos Microsoft längre. Jolly Bob från Aberdeen. Hej Basalorum! Alla kanske inte har råd att lägga ut pengar på nya operativsystem från Microsoft stup i kvarten. Jag måste dock ha ett fungerande operativsystem för att kunna hålla en tillfredsställande kontakt med försäkringskassan. Det finns åtskilliga blanketter att ladda ner från försäkringskassans tjänst på World Wide Web. Dessa blanketter skriver jag ut hos min granne. Hej Basalorum! Denna granne har uppmanat mig att konfigurera enhetsfilen för att säkerställa att min Microsoft Windows 98 SE-installation fungerar tillfyllest många år till. Hej Basalorum!

Ja! Hej Basalorum!

Jag använder Microsoft Explorer 5, vilken lovordats i pressen: "Credit the never-ending game of browser one-upsmanship that Netscape and Microsoft play. The new IE 5 trumps Netscape Communicator with smarter searching and accelerated browsing." (PC World). Ska vi säga så? Min granne hävdar att det finns säkerhetsluckor i Microsoft Windows 98 SE om man använder operativsystemet tillsammans med Microsoft Explorer 5 utan att ha konfigurerat enhetsfilen. Nu kanske det står klart för dig att jag är mycket angelägen om att hitta en tillfredsställande lösning på mitt problem? Kom in i matchen för helvete! Hej Basalorum!

Ja! Hej Basalorum!
2015-01-04, 17:16
Medlem
Bukfetmas avatar
Ja!

Nu har jag talat med min granne. Eller hur? Han säger att jag ska göra Microsoft Windows robustare genom att konfigurera enhetsfilen, och därigenom möjliggöra problemfria utskrifter på hans skrivare. Hej Basalorum! Antingen ska jag debugga enhetsfilen själv, eller nedladda en färdigkonfigurerad enhetsfil från World Wide Web. Jolly Bob från Aberdeen. Ska vi säga så?

Ja! Hej Basalorum!

Nu kan min problembeskrivning inte göras mycket enklare, så jag inväntar svar från experterna på Microsoft Windows som skriver artiklar i detta forum. Jag tänker inte installera programvaran NetBeans för att kompilera enhetsfilen! Hej Basalorum!

Ja!
2015-01-04, 23:02
Moderator
Protons avatar
Din granne är uppenbart efterbliven om han inte heller reagerar på att du kör med en windowsversion äldre än Dacke.

Btw, om han nu säger att du ska "konfigurera enhetsfilen" så tycker jag at du ska ta över snubben till dig och låta henom visa dig vad denne menar, för det du skriver här är i det närmaste obegripligt.
2015-10-20, 12:58
Medlem
Det heter inte unit utan Device File,
och det finns flera så din granne borde nog förklara vilken fil han syftar på.
2015-10-22, 22:03
Moderator
Protons avatar
Med detta sagt låses tråden eftersom TS verkar ha övergivit den och fler bumpar om win95 knappast kan vara relevanta./Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in