2014-12-26, 17:51
Medlem
Hej! Jag undrar vilken distribution av Linux som är absolut säkrast för internet, tänker på trojaner främst då.

Till exempel, vi säger den här trojanen, om ni hört talats om den, som någon jävla myndighet i något land sägs ha tillverkat. Den ska vara helt omöjlig att handskas med.

Då tänker jag: "Jaha. Men om man får sin dator att VÄGRA vissa anslutningar, t.ex. precis alla utom exakt den man faktiskt ber datorn om att ansluta till... Borde inte det lösa problemet?"

Vad tror ni? Vad vet ni med utbildning inom området? Eller er med såkallade l33t-skills hehe
Citera
2014-12-26, 18:05
Medlem
Alltså Ubuntu skulle jag köra på, virus på Linux system är betydligt mer sällsynta än på Windows datorer men de ökar helt klart finns visa åtgärder du kan göra dock för att säkra dig brandvägg osv. Annars säkerhet för internet "Tails" då blir du anonym iaf. Funka för Snowden när han vissla i sin lilla pipa
Senast redigerad av Olovsamuelson 2014-12-26 kl. 18:26.
Citera
2014-12-26, 18:47
Medlem
FarbrorBerits avatar
Om det är säkerhet du är ute efter så är det väl någon av BSD distributionerna som sägs vara säkrast:

http://distrowatch.com/

Men om jag vore du skulle jag satsa på TOR vid surfning. I TOR klienten är många av de faror du utsätter dig för helt enkelt avslagna/inte installerade.

http://sourceforge.net/projects/torbrowser/
Senast redigerad av FarbrorBerit 2014-12-26 kl. 18:49.
Citera
2014-12-26, 19:14
Medlem
BLL-Lords avatar
Jag skulle säga Tails är säkrast. https://tails.boum.org/
Snowden har sagt att det är det säkraste OS:et och det han använder.
Citera
2014-12-26, 22:09
Medlem
sommarlovs avatar
Du måste också förändra ditt beteende på nätet.
Det finns gott om guider, ett bra första steg är att surfa med Firefox och plugin No-script...
Citera
2014-12-26, 22:35
Medlem
Ja, Tails, där du dessutom spoofar din MAC-adress.
Citera
2014-12-26, 22:49
Medlem
WhoDatHots avatar
Stable release
Citera
2014-12-29, 00:09
Medlem
Jonblunds avatar
Om vi håller oss till virus, trojaner och botnets så vet jag inte något sådant som är ute i det vilda och infekterar linux oavsett vilken dist du väljer. Bortser från Android som ju också är linuxbaserat.
Om det gäller anonymitet så finns massor av olika lösningar beroende på krav och hur villig man är att ersätta användbarhet med komplexitet.
Citera
2014-12-29, 00:42
Medlem
hashs avatar
Valfri dist, stäng ner alla tjänster och installera inget du inte använder. Sist men inte minst håll de program/tjänster uppdaterade som du använder så kommer du långt.

OpenBSD jobbar efter den principen.
Citera
2014-12-29, 12:48
Medlem
proxyLains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BLL-Lord
Jag skulle säga Tails är säkrast. https://tails.boum.org/
Snowden har sagt att det är det säkraste OS:et och det han använder.

Fast inte förstått det där, om du surfar hemmifrån ifrån din dator via TOR och säg...Tails.
Borde det inte gå att få information via min internetleverantören vad jag har gjort på internet? Lite OT kanske, men iaf.

Menar alltså att vill man besöka fuffens sidor, så hjälper det la ingen vad man har för anonymitetstjänster ifall internetleverantören får nys om att sidor X besöks ifrån persons Ys anslutning?
Senast redigerad av proxyLain 2014-12-29 kl. 12:51.
Citera
2014-12-29, 14:15
Medlem
Poo-tee-weets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proxyLain
Fast inte förstått det där, om du surfar hemmifrån ifrån din dator via TOR och säg...Tails.
Borde det inte gå att få information via min internetleverantören vad jag har gjort på internet? Lite OT kanske, men iaf.

Menar alltså att vill man besöka fuffens sidor, så hjälper det la ingen vad man har för anonymitetstjänster ifall internetleverantören får nys om att sidor X besöks ifrån persons Ys anslutning?

Det är där TOR kommer in. Med TOR så skickas all data runt mellan olika noder innan den når dig/hemsidan. Alltså kan varken din ISP eller hemsidan du besöker se din IP-address. Även noderna är blinda så som jag förstått det, de vet bara var datan ska skickas härnäst, men jag kan ha fel här.
Citera
2014-12-30, 06:32
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poo-tee-weet
Det är där TOR kommer in. Med TOR så skickas all data runt mellan olika noder innan den når dig/hemsidan. Alltså kan varken din ISP eller hemsidan du besöker se din IP-address. Även noderna är blinda så som jag förstått det, de vet bara var datan ska skickas härnäst, men jag kan ha fel här.

Det är korrekt beskrivet. The Onion Router, a.k.a. TOR, skickar runt användaren via olika noder varav ingen nod vet vad nästa gör. Endast "exit noden" har kontakt med själva internet vilket ger anonymitet.

Glöm inte att spoofa mac-adressen bara. Om man glömmer det kan ens förehavanden via TOR kopplas ihop med andra internetaktiviteter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in