2014-12-26, 17:42
Medlem
Jag undrar varför man har en ljusstake i fönstren under juletider i Sverige? Är det bara en tradition eller är det någon symbol som t.ex stjärnan?
Citera
2014-12-26, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrojanHorses
Jag undrar varför man har en ljusstake i fönstren under juletider i Sverige? Är det bara en tradition eller är det någon symbol som t.ex stjärnan?
Symbolen kommer nog från Judendomen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Menora
http://sv.wikipedia.org/wiki/Chanukka
Citera
2014-12-27, 13:06
Medlem
goran744s avatar
Julljusstaken har sitt ursprung ända från Moses tid ( Menorah) den sjuarmade ljusstaken.

I Kristendomen symboliserar det den helige anden och de sju andliga nådegåvorna och talet sju anses vara fullkomligheten( Guds tal).
De sju församlingarna i uppenbarelseboken, sju skapelsedagar med mera.
Citera
2014-12-27, 13:12
Medlem
goran744s avatar
Andegåva= förmedla vishet, förmedla kunskap, skilja mellan andar, tala profetiskt, styra, tjäna, vara apostel, visa barmhärtighet, förbönens gåva och trons gåva. Finns mer också!
Citera
2014-12-27, 15:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Julljusstaken har sitt ursprung ända från Moses tid ( Menorah) den sjuarmade ljusstaken.

Som i sin tur är en förvrängning av ännu äldre triad (trijad) spekulationer om matematisk/"sacred-geometry" kosmologi/kosmogoni.
Citera
2014-12-27, 15:27
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Som i sin tur är en förvrängning av ännu äldre triad (trijad) spekulationer om matematisk/"sacred-geometry" kosmologi/kosmogoni.
Kan hända hörru men nu var det inte frågan om dig och din kosmologiska förklaring, utan vad julljusstaken symboliserade.
Och du kunde ha skrivit det frisstående och till TS utan att gå via mig.
Citera
2014-12-27, 15:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kan hända hörru men nu var det inte frågan om dig och din kosmologiska förklaring, utan vad julljusstaken symboliserade.

Julljuststaken är som sagt en (förvrängd) manifestation av pre-abrahamisk matematisk/"sacred-geometry" kosmologi/kosmogoni.

Citat:
Och du kunde ha skrivit det frisstående och till TS utan att gå via mig.

Ditt inlägg var en bra platform för att regrediera TS-frågan ytterligare.
Citera
2014-12-27, 15:39
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Julljuststaken är som sagt en (förvrängd) manifestation av pre-abrahamisk matematisk/"sacred-geometry" kosmologi/kosmogoni.

Ja visst var den bra! och dessutom ett svar på trådstartarens fråga. Vad du sedan har för PRE-tida upplevelser eller kosmologisk tro, har inget med mitt fakta underlag att göra.
Vill du tugga med mig i varenda tråd. Skriv pm istället så att alla andra deltagare här inne får svara på trådarna, utan att behöva se oss två munhuggas hela tiden.
Lämna getskägget under julgranen nu, tack!
Citera
2014-12-27, 15:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ja visst var den bra! och dessutom ett svar på trådstartarens fråga.

Liksom min vidare-utveckling av det var ett svar på TSs fråga.

Citat:
Vad du sedan har för PRE-tida upplevelser eller kosmologisk tro, har inget med mitt fakta underlag att göra.

Jo.

Citat:
Vill du tugga med mig i varenda tråd. Skriv pm istället så att alla andra deltagare här inne får svara på trådarna, utan att behöva se oss två munhuggas hela tiden.

Din kritik-allergi och paranoia är irrelevant här.
Citera
2014-12-27, 15:50
Medlem
goran744s avatar
För att återgå till din fråga nu då TS så hoppas jag att du blev lite klokare av informationen du fick av mig.
Vad gäller LJUSSTAKENS symbolik.
Det var därför jag svarade dig för att försöka förklara det du ville ha svar på.
Citera
2014-12-27, 16:46
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Den information har jag haft i decennier, sen jag på 1960-talet började engagera mig djupt i "trigunismen" (~triad-kosmologi/kosmogoni).

Som är ett "lån" från triad-kosmologin/kosmogonin.

Vänligt av dig att vilja "förklara" för mig, men som sagt onödvändigt.

Ärligt talat Bogomil så fanns människan INNAN metafysiken föddes. Så din ljusstake kom lite senare än MOSES. Bra mycket senare
Citera
2014-12-27, 17:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Den information har jag haft i decennier, sen jag på 1960-talet började engagera mig djupt i "trigunismen" (~triad-kosmologi/kosmogoni).

Som är ett "lån" från triad-kosmologin/kosmogonin.

Vänligt av dig att vilja "förklara" för mig, men som sagt onödvändigt.

Citat:
Varför delgav du inte den informationen till trådstartaren direkt då?

För tidigt. (1)

Citat:
Då hade du sluppit ta genväg via mig.

Du fungerar fint som "stepping-stone".

Citat:
Jaha och du tror att du är den enda fornlämningen från 60-talet här inne?

Ingen aning ... och irrelevant.

Citat:
Nu var det frågan om julljusstaken och dess symbol och inte triadkosmologi och det hade du väl kunnat svara då

Se (1).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in