2014-12-26, 06:16
Bannlyst
Vem var tjockast av alla kungar Sverige haft? Och vem av dem åt/drack/festade mest? Mitt kort går till Karl X
Citera
2014-12-26, 10:23
Medlem
misslovers avatar
Adolf fredrik kanske? Dog ju av semlor.
Citera
2014-12-26, 10:35
Medlem
Snuskklubbans avatar
Gustav Vasa ser rejält lönnfet ut i målningarna, om man ska fråga mig.
Citera
2014-12-26, 12:40
Medlem
DXmans avatar
karl den 10e? vasa, och gustav den II adolf ligger nog rätt högt upp på listan
Citera
2014-12-26, 23:19
Medlem
Gustav I, Gustav II adolf och Karl X borde ligga högt upp
Citera
2014-12-26, 23:30
Medlem
Paatiences avatar
Karl X ser riktigt tjock ut när man kollar målningarna, hade inte han problem med hälsan pga hans vikt? Annars håller jag med om föregående poster att Adolf Fredrik måste ha haft en rejäl mage.
Citera
2014-12-28, 12:58
Medlem
CarolynHaxs avatar
Jag lutar också åt Karl X Gustav. Han var 37 år när han dog, bara en sån sak.
Citera
2014-12-28, 13:24
Medlem
Gustav II Adolf blev väl skjuten på plats i Lützen 1632 för att för att han var så tung att fienden inte orkade ta med honom, för att kunna utkräva lösensumma? Vet inte om det gör honom till tjockast dock.
Citera
2014-12-28, 16:32
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Gustav II Adolf blev väl skjuten på plats i Lützen 1632 för att för att han var så tung att fienden inte orkade ta med honom, för att kunna utkräva lösensumma? Vet inte om det gör honom till tjockast dock.
Han blev ju skjuten i dimman, ridande rakt mot fienden. Vad snackar du om?

Även min röst faller på Karl X.
Citera
2014-12-28, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Han blev ju skjuten i dimman, ridande rakt mot fienden. Vad snackar du om?
Det kanske bara var något jag fått för mig. Kollade wikipedia för säkerhets skull, där står:

Citat:
Kungen hade just, tillsammans med några tyskfödda officerare i svensk tjänst, nått fram till den svenska centern då de stötte ihop med Götz kyrassiärer och kejserliga officeren Moritz von Falkenberg träffade honom med ett skott genom lungan.

Frans Albrekt av Sachsen-Lauenberg och de andra officerarna valde i detta läge att försöka fly undan den stora övermakten. Gustav II Adolf föll av Streiff, släpades med en bit och blev sedan liggande. Han fick flera värjstick, plundrades (bevittnat av Ottavio Piccolomini som fick hans kyller), och sköts till slut genom tinningen. Agerandet tyder på att de som dödade kungen antingen inte hade en aning om vem han var eller också var läget så kaotiskt och händelseförloppet så snabbt att ingen hann tänka någon vettig tanke överhuvudtaget. Antagandet att de kejserliga medvetet skulle ha undvikit att försöka tillfångata den svenske kungen levande faller på sin egen orimlighet

Jag hade för mig att de ville tillfångata kungen, men att de inte hade tid och att kungens vikt spelade roll, vet dock ej var jag läst det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_L%C3%BCtzen
Citera
2014-12-28, 20:48
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Det kanske bara var något jag fått för mig. Kollade wikipedia för säkerhets skull, där står:

Jag hade för mig att de ville tillfångata kungen, men att de inte hade tid och att kungens vikt spelade roll, vet dock ej var jag läst det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_L%C3%BCtzen
Ok, jag drog mig bara till minnes vad jag fått lära mig i skolan. Det var ju ett tag sen i.o.f.s.

Jag tolkar wikitexten som att de misstog kungen för vilken ordinär svensk officer som helst och inte hejdade sig för att kolla.
Citera
2014-12-29, 01:10
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskklubban
Gustav Vasa ser rejält lönnfet ut i målningarna, om man ska fråga mig.
Gustav Vasa var enligt osteologiska studier av hans ben vid en gravöppning på 40-talet en tämligen grovt byggd och bredaxlad man, så han var snarare muskulös än fläskig.

Fetast var utan tvekan Karl X Gustav. Bara kolla målningar på honom. Rena fläskberget.
https://c2.staticflickr.com/8/7021/6798267021_bc9712c167_z.jpg

Han ser ut som Butthurt Dweller.
http://i2.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/003/445/untitled.jpeg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in