2014-12-25, 22:45
Medlem
AlbusDumbledores avatar
FIS har gett klartecken för att den nionde upplagan av Tour de Ski ska kunna genomföras trots snöbristen. Minusgrader förväntas i Oberstdorf, Val Mustair är nästintill klara med sin sprintbana, Toblach kommer få ihop en slinga på 5 km och det blir heller inga problem i Val di Fiemme. Står inget om den långa etappen mellan Cortina och Toblach, men jag antar att det är en omöjlighet att genomföra med tanke på snöbristen. Därmed är risken stor att även herrarna tvingas snurra runt på 5 km-slingan, precis som damerna.

Förra året blev det norsk storslam och oddsen är låga för ett liknande scenario denna gång. Therese Johaug får anses vara den stora favoriten på damsidan med sina enorma kapacitet i Alpe Cermis och nu när hon dessutom gått så mycket framåt i de korta loppen, samt att många sprinters stanna hemma, blir det svårt för Marit Björgen att bygga upp ett tillräckligt stort avstånd. Heidi Weng, Justyna Kowalczyk och några finskor slåss om 3:e platsen.

Mycket norskt även på herrsidan förstås. Regerande mästaren Martin Johnsrund Sundby och Dario Cologna får bli mina favoriter inför tävlingen med en del utmanare. Sjur Röthe, Chris Andre Jespersen och Petter Northug är andra norrmän som bli farliga. Återstår att se om ryssarna med Alexander Legkov i spetsen lyckas hitta formen och Calle Halfvarsson har alla möjligheter att vara med i täten inför sista dagen, men där kommer problemet att han har usla resultat i monsterbacken.

Tidigare mästare:

Program:
Citat:
3 januari: Prolog 3/4 km F (Oberstdorf)
4 januari: Jaktstart 10/15 km C (Oberstdorf)

6 januari: Sprint F (Val Mustair)

7 januari: Intervallstart 5/10 km C (Toblach)
8 januari: Jaktstart 15/35 km F (Toblach)

10 januari: Masstart 10/15 km C (Val di Fiemme)
11 januari: Jakstart 9 km F (Val di Fiemme, Alpe Cermis)
2014-12-25, 22:51
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Klistra in några trupper från längdtråden.

Finland:

Norge:

Frankrike:

Schweiz:
2014-12-25, 22:55
Medlem
Chris Jespersen blir mitt skrällbud för pallen. Eller skräll och skräll, han var det enligt spelbolagen när oddsen "återsläpptes" iaf. Annars blir det spännande att se om ryssarna tänkte börja röra på sig. Gissar att de gör det.
2014-12-26, 10:52
Medlem
Ezzelinos avatar
Synd om inte Cortina-Toblach-sträckan kan köras förstås. Men klättringen blir av, Northug vinner inte. Jag är iofs rätt kluven vad gäller Northug, tycker inte illa om honom, det är mer så att jag tycker lite synd om honom samtidigt som jag inte har några problem att erkänna hans många goda prestationer och meriterande vinster genom åren. Och den infantila arrogansen döljer svår osäkerhet, och korrigeras av livets ödesslag. Men TdS är inte TdS utan den avslutande backen, kan man inte ta sig uppför den tillräckligt snabbt ska man inte ha något med segern att göra.

Kollade nu oddsen och jämförde med mina skisser för topp-sex. På herrsidan kommer inte åkare som Belov och Bauer att vinna, men oddsen är jämfört med en del andra åkare kanske lite väl höga (drygt 60 resp. drygt 50). Bauer har flera gånger varit topp-sex i TdS, och Belov är i en helt annan form än i förra säsongens TdS, mångsidig också. Om Sundby misslyckas någonstans på vägen tror jag Jespersen kan vinna, även om Cologna är oddsmässig andrahandsfavorit.

På damsidan ska det bli intressant att se 2012 och 2013 års TdS-vinnare Kowalczyk mot Johaug och Björgen. Samma segermarginal de två gångerna, 28 sekunder, först mot Björgen, i förfjol mot Johaug. Inte mycket som tyder på att polskan kan göra något liknande nu, men hon lär kämpa.
2014-12-26, 13:56
Medlem
Kan inte begripa varför i helvete man inte släpper den svenska truppen. Svar på mail får man inte heller. Alltid samma seghet från SSF.

-----

Ja, man undrar ju vad som döljer sig bakom den Northugska fasaden. Kan vara att han är ogynnsamt utrustad i mellanregionen. En kliché visserligen, men inte omöjligt. Alla vinnartyper har säkerligen också ett bekräftelsebehov över medel, men det behöver inte vara negativt om man kanaliserar krafterna rätt. Annars bjuder han på stor underhållning som sportsman, han behöver inte arrogansen, egentligen.

På damsidan håller jag en tumme för Niskanen som spelades till vansinnesoddset 30 (pallen...) inför säsongen.
2014-12-26, 19:25
Medlem
Alkibiadess avatar
Hittade några preliminära anmälningslistor till touren med bla Rysslands och Tysklands lag men vet inte om de stämmer (Saapunki fanns med hos Finland exempelvis) men inga för Sverige.

På damsidan låter Tyskland den ungdomliga sextetten Schichio, Schaber, Gimmler, Carl, Winkler och Belger få chansen (vid sidan om de mer etablerade Herrmann, Fessel, Nystad, Böhler, Kolb och Anger). Carl har ju ambitionen att åka skid-VM i Falun men frågan är om hon inte då måste börja visa lite bättre resultat än vad hon gjort hittills i världscupen.

I det ryska laget finns Anastasia Vlasova med. Jag vet inte om jag missat henne tidigare eller om det är helt nytt ryskt namn i internationella sammanhang. Mer välkända namn som Tchekaleva, Zhukova och Soboleva saknas i det ryska laget.
Senast redigerad av Alkibiades 2014-12-26 kl. 19:28.
2014-12-27, 02:00
Medlem
Känner mig inte alls särskilt taggad på touren faktiskt.

Fast är det inte dags för en uppsträckning av Hellner och en topp5-placering? Men det är klart, då kan man inte åka klassiskt och/eller sprint som han gjort här hittills i år.
2014-12-27, 08:57
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Glodde igenom fjolårets två trådar (vi bör nöja oss med en i år) för att skapa mig en uppfattning om vad som hände för i ärlighetens namn så mindes jag inte särskilt mycket av tävlingen ifjol. Det började med snöfiaskot i Oberhof, som slutade med att Kowalczyk ställade sig till skaran av åkare som Kalla, Tchekaleva och Randall som avstod tävlingen. Allt låg öppet för Björgen vars mage dock ville annat. Istället tog Johaug Norges första seger, den helt klart billigaste toursegern på damerna genom tiderna. Jacobsen var stabil hela vägen och blev tvåa före Weng som vann en dramatisk slutstrid mot Krista LP som produktionen helt missade.

På herrsidan var det exärkemuppen Sundby som var argast av alla mot parodin i Oberhof och som sedan vann hela skiten före tre norrbaggar. Dürr blev först helt okritiskt helgonförklarad för sina insatser i långa jaktstarten och final climb där han rundade Northug, för att sedan bli avslöjad som EPO-dopad.

För svensk del blev det tre (typ) etappsegrar, Eriksson och Halfvarsson i Oberhofs nyinsatta fristilssprint, där vi alla för en sekund glömde allt hat mot snöbrist, samt Lindborgs mycket överraskande seger, eller åtminstone snabbaste åktid, i Toblach långa fristilsjaktstart. I övrigt fanns inte mycket att hurra över, även om distansdamerna som inlett säsongen svagt så smått började visa lite OS-form som senare skulle ge guld. Likaså Richardsson i Lenzerheide och Jens Eriksson som gjorde karriärens kanske två bästa lopp i Oberhofs dimma.

Fjolåret var också genombrottens tour, hela 6 åkare vann sina första lopp. Erikson, Halfvarsson, Östberg, Hamilton, Lindborg och Jespersen. Även polskan Jaskowiec med en tredjeplats i Oberhofs prolog förtjänar att nämnas här.

Annars är jag rätt less på touren numera, men den ena hittepådistansen efter den andra. Frön början var det åtminstone 15/30 km klassiskt näst sista dagen, men det gav för stora tidsavstånd. Hade varit ett utmärkt test för Henriksson att visa om hon har i en tremil att göra på VM, nu får vi mest gissa. Samma sak med Södergren. Vem som vinner bryr jag mig inte om, möjligen om det är en svensk. Vilka som visar form och kapacitet på enskilda distanser är av större intresse för mig, oavsett om det är svenskar eller andra.
2014-12-27, 09:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Och jag kan avslöja Sveriges trupp till touren

Damer
Stina Nilsson
Emma Wikén
Anna Haag
Sara Lindborg
Helene Söderlund
Maria Rydqvist
Maria Gräfnings

Herrar
Calle Halfvarsson
Daniel Richardsson
Emil Jönsson
Martin Johansson
Marcus Hellner
Simon Andersson
Anders Svanebo

Skall man gissa på att Stina och Emil hoppar av efter tredje etappen. På damsidan hade jag gärna sett några eller alla av Maja Dahlqvist, Jennie Öberg och Evelina Settlin. Tycker de har gjort sig förtjänta av att få åka touren.

Vi får se om detta stämmer, när nu förbundet släpper truppen (som man aldrig vet när det sker).
2014-12-27, 11:10
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Stina kanske är rädd om U23-cupen? Novakova kör väl hela och kommer få mycket poäng. Annars förstår jag inte varför hon ska vara med där.
2014-12-27, 12:01
Medlem
Är väl inte helt 100% att alla de som Alkibiaides nämner kommer åka. Är som jag förstår preliminära anmälningar.
2014-12-27, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H.
Fjolåret var också genombrottens tour, hela 6 åkare vann sina första lopp. Erikson, Halfvarsson, Östberg, Hamilton, Lindborg och Jespersen. Även polskan Jaskowiec med en tredjeplats i Oberhofs prolog förtjänar att nämnas här.
Kerttu Niskanen tog också sin första seger på VC nivå i fjolårets tour.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in