2014-12-25, 19:34
Medlem
Hur kan tiggare ha råd att varje dag köpa mat, godis och läsk mm när svenska studenter med studielån lever på nudlar och inte har råd med godis osv. Jag har aldrig sett en smal kvinnlig rumänsk tiggare. Hade tiggarna haft det svårt skulle de vara undernärda men det är de inte
2014-12-25, 19:39
Medlem
Granit84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Hur kan tiggare ha råd att varje dag köpa mat, godis och läsk mm när svenska studenter med studielån lever på nudlar och inte har råd med godis osv. Jag har aldrig sett en smal kvinnlig rumänsk tiggare. Hade tiggarna haft det svårt skulle de vara undernärda men det är de inte

Sitter du hellre på gatan hela ditt liv och äter godis eller lånar du hellre pengar, har tak över huvudet, äter nudlar och har chans till en god inkomst resten av ditt liv?

Kom igen...
2014-12-25, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granit84
Sitter du hellre på gatan hela ditt liv och äter godis eller lånar du hellre pengar, har tak över huvudet, äter nudlar och har chans till en god inkomst resten av ditt liv?

Kom igen...

Hahahahahaha tycker du att det är bättre att ha varit tvungen till att låna en halv miljon för att kunna studera (utan garanti för jobb) än att driva omkring och få pengar av andra utan att behöva jobba. Det finns massa svenskar som har stora studieskulder och som trots studier är arbetslösa.
2014-12-25, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christofferfan
Förstår inte riktigt vad du vill ha ut med det du skriver.
De som har det svårt i andra länder och svälter är smala och undernärda, och dessa folk som är undernärda behöver vår hjälp. Men svenskar hjälper inte de som är så undernärda att de riskerar att dör i morgon. Istället hjälper svenskar tiggare som har det ganska bra och som inte riskerar att svälta ihjäl i första taget
2014-12-25, 19:47
Medlem
Granit84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Hahahahahaha tycker du att det är bättre att ha varit tvungen till att låna en halv miljon för att kunna studera (utan garanti för jobb) än att driva omkring och få pengar av andra utan att behöva jobba. Det finns massa svenskar som har stora studieskulder och som trots studier är arbetslösa.

Tittar man friskt på det tror jag studenten har en större chans att lyckas rent ekonomiskt, det tror jag.

Tvivlar du på ett dåligt liv efter studierna kanske du ska sätta dig och tigga själv samt äta godis och sen fråga dig : Kan jag skapa mig ett framtida levene på detta?

Tycker för överigt att Mod borde låsa tråden då den saknar underlag för att disskutera
2014-12-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granit84

Kom igen...

Det ingår ju i deras kultur. Svenskar står över sådant och skulle skämmas ihjäl.
2014-12-25, 19:49
Medlem
roggeees avatar
Du tror alltså personer som kommer till ett annat land enbart för att tigga har det bra ställt? Säger inte att man ska ge till dom, det är ingen lösning, men att påstå att dessa har det bättre än svenska studenter är fan magstarkt. Studenterna behöver inte heller sitta ute i minusgrader och be andra människor om pengar dagarna i ända.

Sen är studenter fan inte särskilt fattiga heller. Många bor hemma och då är 2800 en ganska rejäl slant att leva på i månaden. Jag är student själv.
2014-12-25, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roggeee
Du tror alltså personer som kommer till ett annat land enbart för att tigga har det bra ställt? Säger inte att man ska ge till dom, det är ingen lösning, men att påstå att dessa har det bättre än svenska studenter är fan magstarkt. Studenterna behöver inte heller sitta ute i minusgrader och be andra människor om pengar dagarna i ända.

Sen är studenter fan inte särskilt fattiga heller. Många bor hemma och då är 2800 en ganska rejäl slant att leva på i månaden. Jag är student själv.

Tror du seriöst att tiggarna behöver bete sig som de gör? Fara till kalla norden och tigga? Knappast.
Ifall de deltog i t.ex. volontärverksamhet och gjorde något skulle många rätteligen ge dem en slant. Men de vill inte göra rätt för sig tyvärr.
2014-12-25, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yegori
Tror du seriöst att tiggarna behöver bete sig som de gör? Fara till kalla norden och tigga? Knappast.
Ifall de deltog i t.ex. volontärverksamhet och gjorde något skulle många rätteligen ge dem en slant. Men de vill inte göra rätt för sig tyvärr.
Tiggarna sitter ute flera timmar varje dag, de bara sitter där och får säkert mer pengar än vad du har i timlön.
Sitter man på en plats där många går förbi så kan man lätt komma upp i 200:- i timmen.

Finns ju även flertalet tiggare som har blivit påkomna på olika sätt, antingen sitter de med en iPhone 6+ under filten, eller så finns det fina bilar i deras namn.
2014-12-25, 20:32
Medlem
Jag ogillar starkt tiggeriet - men nog fan ogillar jag än mer dumma människor. Vad fan tror du ärligt att någon sätter sig o tigger och sover i ett skjul vintertid för att det är fett?

För övrigt var fan stoppar dig och sitta där? Jag gissar att du inte har något jobb utan blir försörjd av dina föräldrar - så, gå och sätt dig och tigg du också, får du säkert 200 kr i timmen!
2014-12-25, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tardsowhat
Jag ogillar starkt tiggeriet - men nog fan ogillar jag än mer dumma människor. Vad fan tror du ärligt att någon sätter sig o tigger och sover i ett skjul vintertid för att det är fett?

För övrigt var fan stoppar dig och sitta där? Jag gissar att du inte har något jobb utan blir försörjd av dina föräldrar - så, gå och sätt dig och tigg du också, får du säkert 200 kr i timmen!
Tiggarna bor inte i skjul, de bor i lägenheter
2014-12-25, 20:39
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roggeee

Den där "verkligheten" måste jag dock slå ett slag för inte är lika verklig hos alla längre. Tänk på hur stor majoriten av ungdomar och studenter som bor i Sthlm, orkar inte ens kolla upp siffror, men det är logiskt tänkande. Och i sthlm är det i dagsläget princip omöjligt att få tag på ett hyresnormalt förstahandskontrakt.

Majoriteten av de ungdomar som måste flytta hemifrån i huvudstaden (och lika så Göteborg och Malmö) måste förlika sig med osäkra andrahandskontrakt där hyrorna ligger på runt 6000-10.000 kr för en bostad per månad. Räkna hur ekonomin ska fungera då med csn på 9000 kr/månad.

Det är sjuka tider vi lever i, hoppas det sovande folket vaknar snart.
Senast redigerad av elgecy 2014-12-25 kl. 20:41.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in