2014-12-24, 05:00
Medlem
Jag har slitit ihop några tusenlappar och börjar känna mig orolig över det ekonomiska läget. Vad är det mest stabila att investera i för att mina pengar inte skall tappa värde i händelse av en bostadsbubbla/börskrash.

Nu menar jag inte att föra pengarna utomlands eller så, utan investera i något som kommer hålla sitt värde även vid en krasch.

Kan mark och guld vara något at investera i?

Tacksam för svar
Citera
2014-12-24, 05:40
Medlem
Land eller fastighet går alltid upp på lång sikt, kan väl dippa under en krasch men ja..
Citera
2014-12-24, 06:29
Medlem
knut_1s avatar
Penningmarknadsfonder i dollar.
Citera
2014-12-24, 06:39
Medlem
Isnatts avatar
En krasch måste väl inte innebära att alla aktier rasar? Varför skulle exempelvis företag som tillverkar sånt som man alltid handlar sjunka i värde? Jag tänker mig tandkräm, medicin, el, alkohol. Jag är inte näbbig, jag är bara undrande och dåligt insatt

Jag kan förstå att exklusivare klädmärken, sportbilar och kanske resebolag drabbas om det är oroligt i folks portmonnäer.
Citera
2014-12-24, 08:33
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
En krasch måste väl inte innebära att alla aktier rasar? Varför skulle exempelvis företag som tillverkar sånt som man alltid handlar sjunka i värde? Jag tänker mig tandkräm, medicin, el, alkohol. Jag är inte näbbig, jag är bara undrande och dåligt insatt

Jag kan förstå att exklusivare klädmärken, sportbilar och kanske resebolag drabbas om det är oroligt i folks portmonnäer.

En svensk skulle kanske inte handla mindre tandkräm och alkohol, det är rätt stabila marknader. Tillväxtpotentialen för bolag som PernodRicard, ProcterGamble och liknande bolag ligger i utvecklingsländerna, och blir det kris och vi köper mindre kläder och elektronik så blir det mindre inkomster för arbetarklassen i länder som Indien och Kina vilket då kan drabba företagen ovan, allt hänger samman
Citera
2014-12-24, 12:28
Medlem
Astra Zeneca som säljer magsårsmedicinen Losec gick strålande under 2008 men rent allmänt så kraschar allting utom korta räntefonder stundtals.

Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt

Därför att även dessa företag rycks med i både uppgångar och fall. En del företag som är inriktade på budgetsegment och lågpris kan gå bra vid krascher då folk måste ha produkterna och tvingas styra om konsumtionen till dessa eftersom de har dåligt med pengar i plånboken.
Senast redigerad av BallaRune 2014-12-24 kl. 12:35.
Citera
2015-01-05, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Penningmarknadsfonder i dollar.

Vad innebär det och vart köper man sånna?
Är det som vanliga fonder eller?
Är ganska okunnig när det gäller fonder och aktier etc.
Citera
2015-01-05, 01:30
Medlem
ShlahLkhas avatar
Kort räntefond (t.ex. Spiltan Räntefond Sverige) eller bankkonto med insättningsgaranti. Alternativt kan du köpa en bra hedgefond (i Sverige är det Brummer som gäller).
Senast redigerad av ShlahLkha 2015-01-05 kl. 01:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in