Citat:
Ursprungligen postat av
Lars.svaxon
Hälften vetemjöl och hälften grahamsmjöl, vanligt rumsvarmt smör, ungefär 2 msk vatten till att börja med men har blivit nära 1 dl vätska då jag inte får den att gå ihop men blir som lera och väldigt klabbigt, allt sätter sig på händerna och får fylla på mer mjöl, blir inte bra alls. Använder först kniv att hacka i smöret med och sen knådar jag. När jag ska trycka ut den i formen blir det bara bitar som lossnar.
Använder man för mycket annat mjöl än vetemjöl blir det lätt smuligt, kan tänka mig att det kanske beror på att mjölpartiklarna blir för grova. Sedan ska du använda kylskåpskallt smör och iskallt vatten för att göra degen lättarbetad så den inte så lätt kletar fast sig på bänken när du kavlar ut den. Det kan hända att smöret inte tillräckligt finfördelat i mjölet, dvs att det finns mycket "löst" mjöl som inte har något att binda med. Matberedare funkar superbra.
Man ska också undvika att knåda för mycket då det utvecklas för mycket gluten i mjölet och gör pajskalet segt istället för frasigt. Du ska alltså ta alla smulor och tillsammans med precis så mycket vatten som behövs för att kunna trycka ihop den och den håller formen.
Brukar kavla ut på ett silikonbakpapper och sedan bara vända och lägga över pajformen. Under kavlingen brukar jag behöva putta ihop kanterna lite annars blir de för spretiga. Viktigt är också att man inte trycker för hårt med kaveln på en gång utan tar det pö om pö för jämnast resultat.