2014-12-23, 12:06
Bannlyst
Jag är inne på min tredje gång och även denna blev misslyckad. Det står 3 dl mjöl, lite vatten och 125 g smör. Jag får den ändå inte att gå ihop och blir mer smuldeg än en vanlig deg. Jag använder ingen matberedare men funderar på att investera i en sådan så man slipper stå och klabba med detta.

Hur gör ni en vanlig pajdeg och får den att hålla ihop utan maskin?
Citera
2014-12-23, 12:26
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars.svaxon
Jag är inne på min tredje gång och även denna blev misslyckad. Det står 3 dl mjöl, lite vatten och 125 g smör. Jag får den ändå inte att gå ihop och blir mer smuldeg än en vanlig deg. Jag använder ingen matberedare men funderar på att investera i en sådan så man slipper stå och klabba med detta.

Det låter som ett vettigt recept om du med lite vatten menar 2 msk.
Är det vanligt vetemjöl och riktigt smör som du använder? Och knådar du tillräckligt?
Citera
2014-12-23, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det låter som ett vettigt recept om du med lite vatten menar 2 msk.
Är det vanligt vetemjöl och riktigt smör som du använder? Och knådar du tillräckligt?
Hälften vetemjöl och hälften grahamsmjöl, vanligt rumsvarmt smör, ungefär 2 msk vatten till att börja med men har blivit nära 1 dl vätska då jag inte får den att gå ihop men blir som lera och väldigt klabbigt, allt sätter sig på händerna och får fylla på mer mjöl, blir inte bra alls. Använder först kniv att hacka i smöret med och sen knådar jag. När jag ska trycka ut den i formen blir det bara bitar som lossnar.
Citera
2014-12-23, 13:08
Medlem
Brokenbacks avatar
Vi gör mjölkfria pajer pga allergi så vi använder flytande milda cullines.

3 dl vetemjöl
Ca 1,5 dl flytande margarin
Nypa salt
Ca 1,5 msk vatten

Blandas med gaffel till en smuldeg. Häller på 1 msk vatten och börjar bearbeta till en boll. Fyller på med en halv msk vatten till om degen inte är klar. Degen är klar när den lossnar från kanterna på skålen och inte fastnar på fingrarna men ändå är lite klibbig. Trycks ut i formen tunt och naggas med gaffel.

Förgräddas i ugn i 10 minuter på 180 grader.
Citera
2014-12-23, 14:02
Medlem
Fegyvereks avatar
Knåda mer, och tillsätt mer vätska successivt, tills du har vad du önskar.
Citera
2014-12-23, 16:30
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Som Gordon ungefär, men jag byter vatten mot ett ägg.

https://www.youtube.com/watch?v=1siW_wm9TnA
Senast redigerad av Hfuhruhurr 2014-12-23 kl. 16:30. Anledning: Glömde länken
Citera
2014-12-23, 16:37
Medlem
Jag brukar använda olja, inte smör.
Citera
2014-12-23, 21:27
Medlem
Shintas avatar
Citat:
Hälften vetemjöl och hälften grahamsmjöl, vanligt rumsvarmt smör, ungefär 2 msk vatten till att börja med men har blivit nära 1 dl vätska då jag inte får den att gå ihop men blir som lera och väldigt klabbigt, allt sätter sig på händerna och får fylla på mer mjöl, blir inte bra alls. Använder först kniv att hacka i smöret med och sen knådar jag. När jag ska trycka ut den i formen blir det bara bitar som lossnar.

Använder man för mycket annat mjöl än vetemjöl blir det lätt smuligt, kan tänka mig att det kanske beror på att mjölpartiklarna blir för grova. Sedan ska du använda kylskåpskallt smör och iskallt vatten för att göra degen lättarbetad så den inte så lätt kletar fast sig på bänken när du kavlar ut den. Det kan hända att smöret inte tillräckligt finfördelat i mjölet, dvs att det finns mycket "löst" mjöl som inte har något att binda med. Matberedare funkar superbra.

Man ska också undvika att knåda för mycket då det utvecklas för mycket gluten i mjölet och gör pajskalet segt istället för frasigt. Du ska alltså ta alla smulor och tillsammans med precis så mycket vatten som behövs för att kunna trycka ihop den och den håller formen.

Brukar kavla ut på ett silikonbakpapper och sedan bara vända och lägga över pajformen. Under kavlingen brukar jag behöva putta ihop kanterna lite annars blir de för spretiga. Viktigt är också att man inte trycker för hårt med kaveln på en gång utan tar det pö om pö för jämnast resultat.
Citera
2015-01-24, 17:29
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:

Vete och grahamsmjöl tycker jag blir gott och är det för torrt o smuligt, så tar du bara i mer vatten. klart.
Citera
2015-02-05, 08:40
Medlem
Man skall inte jobba degen för mycket då blir skalet inte frasigt.
För mycket vatten gör att det blir mer deg än pajdeg och då blir det heller inte frasigt utan brödaktigare och segare.
Har du riktigt smör eller kör du på margarin av sämre kvalitet? Ditt recept är korrekt så det måste vara handhavandefel på något sätt.
Citera
2015-02-05, 10:31
Medlem
SashaFierces avatar
Ts, ett tips. Dela först smöret i små kuber. Sedan häller du i mjölet. Tillsätt INGET vatten än, utan blanda ihop mjölet med smöret, knåda med händerna ett tag tills inga smörklumpar finns kvar. Sen brukar jag ALDRIG följa vattenmåtten som står i recepten. Jag blöter bara händerna en gång, och sen knådar jag degen. Om det sen behövs mer vatten så blöter jag händerna igen.

Med "blöter" menar jag händerna under vasken så endast fingrarna blir blöta och sedan ner i degen. Var försiktig med vattnet. Om det blir för mycket blir det inte bra, utan en geggig konsistens. Om jag råkar få för mycket (och degen blir geggig) brukar jag hälla i mer vetemjöl.

Gå mer på din känsla ts, inte recept.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in