2014-12-23, 09:28
Medlem
Som rubriken lyder, har vi i Sverige någon neutral julhälsning att använda när en pratar med människor som inte nödvändigtvis firar jul?

I USA har de eftersom många firar Hanukkah/annat eller inte firar jul alls till stor del slutat att säga "Merry Christmas" till människor som de inte känner, exempelvis i arbetslivet. Nu när Sverige har blivit mer mångkulturellt och många runtomkring i landet inte firar jul är det hög tid att vi slutar önska "God Jul". Detsamma gäller egentligen även nyår eftersom många svenskar inte firar nyår den 31 december.

Finns det någon vedertagen hälsning? Annars är det hög tid att lansera en, eller bara köra på "Trevlig helg"?
Citera
2014-12-23, 09:41
Medlem
trippelkexs avatar
God helg kan vara mer högtidligt.
Citera
2014-12-23, 09:49
Medlem
Perriss avatar
Jag brukar helt enkelt köra på trevlig helg när jag känner mig osäker på ifall mottagaren av min artighetskrumbuktning firar jul eller icke. Tycker inte man behöver krångla till det mer än så.

/perris
Citera
2014-12-23, 10:20
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
Jag brukar helt enkelt köra på trevlig helg när jag känner mig osäker på ifall mottagaren av min artighetskrumbuktning firar jul eller icke. Tycker inte man behöver krångla till det mer än så.

/perris

Eller så kan man ju säga God jul i vilket fall som helst.

Att allt ska vara så skitnödigt nuförtiden. Om någon önskar mig en glad hannukah, ramadan, eller kwanzaa så tar jag väl för fan inte illa upp även om jag inte firar dom högtiderna.

Men för att svara på frågan, glad högtid/god helg, går väl att säga, även om det låter lite tillkrystat i min mening.
Citera
2014-12-23, 10:22
Medlem
egon2bs avatar
Här är förra årets tråd i ämnet:
(FB) Finns det något mer lämpligt uttryck än "God Jul"?

Väl att märka, jul är ett mycket gammalt koncept från förkristen tid. Midvintersolståndet har varit ett evenemang av stort intresse i många kulturer.

Ordet »helg« kommer av »helig« och är inte religiöst neutralt, i varje fall inte om man börjar diskutera vem som är allra mest helig. Engelska “holidays” är bara en stavningsvariant av danska «helligdage». Så “Happy Holidays” är inte alls religiöst neutralt.

God Jul!
Citera
2014-12-23, 10:41
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes

Att allt ska vara så skitnödigt nuförtiden. Om någon önskar mig en glad hannukah, ramadan, eller kwanzaa så tar jag väl för fan inte illa upp även om jag inte firar dom högtiderna.

Men för att svara på frågan, glad högtid/god helg, går väl att säga, även om det låter lite tillkrystat i min mening.
Hohoho den glider in! Tänkte väl att någon skulle smacka till den där pucken jag så fint la upp rätt framför kassen, det är ju faktiskt Flashback vi befinner oss på

Jag håller egentligen med dig, och ska jag vara helt seriös så är det nog så att om jag någon gång använder dylika skitnödigheter så är det snarast för min egen skull, då jag själv för tillfället känner mig sådär pubertalt trött på allt vad julmys heter.

Ska man vara helt PK och säkerställa att man inte kränker någon stackare (lagom till jul också ) så är det ju dessutom hemskt rasistiskt att förutsätta att någon mer färgglad person icke firar jul. Det är svårt att leva!

/perris
Senast redigerad av Perris 2014-12-23 kl. 11:08.
Citera
2014-12-23, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes

Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Här är förra årets tråd i ämnet:
(FB) Finns det något mer lämpligt uttryck än "God Jul"?

Väl att märka, jul är ett mycket gammalt koncept från förkristen tid. Midvintersolståndet har varit ett evenemang av stort intresse i många kulturer.

Ordet »helg« kommer av »helig« och är inte religiöst neutralt, i varje fall inte om man börjar diskutera vem som är allra mest helig. Engelska “holidays” är bara en stavningsvariant av danska «helligdage». Så “Happy Holidays” är inte alls religiöst neutralt.

God Jul!

God Jul!

Citera
2014-12-23, 11:11
Medlem
Sebzors avatar
Klart vi ska säga God Jul oavsett. Jag har varit med om att folk tagit illa upp, men passar det inte så behöver man inte vara här överhuvudtaget, det är en svensk högtid och tradition och så skall det förbli.
Citera
2014-12-23, 12:56
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jweidz
Annars är det hög tid att lansera en, eller bara köra på "Trevlig helg"?
Varför skriver du "bara"?

Helg(dag) och Holiday är ju både etymologiskt och betydelsemässigt så nära varandra man kan komma. Varför behövs nåt utöver det? Eller menar du att helg kan misstas för veckoslut?
Citera
2014-12-23, 13:00
Medlem
carlpetersen73s avatar
Ha en fin helg, ha ett trivsamt veckoslut, heil hitler eller helt enkelt god jul - skit samma då det inte ligger så djup värdering i frasen.
Citera
2014-12-23, 13:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Varför skriver du "bara"?

Helg(dag) och Holiday är ju både etymologiskt och betydelsemässigt så nära varandra man kan komma. Varför behövs nåt utöver det? Eller menar du att helg kan misstas för veckoslut?

Jag tror att postaren med "bara" menar "helt enkelt".

För övrigt brukar jag skilja på begreppen "trevlig helg" (som bäst används inför ett vanligt veckoslut) och "trevliga helger" (som jag säger före jul och innefattar alla de stundande helgerna inom knappt två veckor). Men det är ju min egen högst personliga tolkning.
Citera
2014-12-23, 13:21
Medlem
Nu har ordet jul inget med kristendomen att göra. Önska någon god jul är inte religiöst betingat. Vill man ändå ha en neutral hälsning bör trevlig helg funka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in