2014-12-23, 03:47
Medlem
Hej,

Jag upptäckte till min förtjusning att jag fått ett betalningskrav från Kronofogden. Jag har inte mottagit något brev från dem tidigare och har nu i full panik betalat in aktuell summa (förhållandevis ringa, lyckligtvis). Allt jag tänker på i skrivande stund är förstås huruvida jag kommer att få en betalningsanmärkning eller inte. Blir det så? Enligt google är svaret ja och nej. Någon kunnig får gärna bidra med input!
Citera
2014-12-23, 03:51
Medlem
Millediablos avatar
Ja när KFM är inblandad så är betalningsanmärkningen ett faktum.
Citera
2014-12-23, 03:52
Medlem
Ja, CSN går direkt till kronofogden. Dock kan du få en skyddad anmärkning om du inte varit i kronofogdens register förut.
Citera
2014-12-23, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A. Elkins
Ja, CSN går direkt till kronofogden. Dock kan du få en skyddad anmärkning om du inte varit i kronofogdens register förut.

Vad innebär det? Att anmärkningen inte "syns" och därmed inte har någon verkan i praktiken? Detta är första gången.

Skulder från stat eller kommun.
Står det "Betalningsanmaning" längst upp och finns det ett inbetalningskort längst ner? Då har du har fått ett krav från stat eller kommun. Det är något Kronofogden kallar för allmänna mål, t.ex. skatt, böter, offentliga avgifter, studieskulder, tv-avgifter och liknande. På kravet står sista betalningsdag. Försök att betala skulden eller kontakta Kronofogden senast den dagen. Om detta är det första och enda krav du fått från Kronofogden, kan du undvika att få en betalningsanmärkning genom att betala inom utsatt tid. Betalar du blir uppgifterna sekretessbelagda och uppgifterna ändras hos kreditupplysningsföretagen under förutsättning att du inte får någon ny skuld hos Kronofogen inom två år.

Blir ingen sömn i natt. Väntar på att få ringa KFM asap.
Senast redigerad av Lenk 2014-12-23 kl. 04:16.
Citera
2014-12-23, 04:28
Medlem
Betala din skuld på en gång för att slippa betalnings-
anmärkning.
En obetald skuld i ett allmänt mål*, t.ex. skatt,
registreras direkt i Kronofogdens register. Kredit-
upplysningsföretagen tar del av den registreringen
och du får en betalningsanmärkning.
Om du betalar inom den tid som står på vårt inbetal-
ningskort (normalt två veckor), sekretessbeläggs
den skuld du nu har betalat. Kreditupplysnings-
företagen måste då ta bort betalningsanmärkningen
från sina register. Men det gäller bara om du inte
har någon gammal skuld registrerad hos Krono-
fogden.

Sekretessen finns kvar i två år om du inte får någon
mer skuld under den tiden. Om du får det så tas
sekretessen bort och du kan få en betalnings
-anmärkning

- http://www.kronofogden.se/download/1.../911-11_03.pdf

Låter bra, tror jag.
Citera
2014-12-23, 07:29
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Vad innebär det? Att anmärkningen inte "syns" och därmed inte har någon verkan i praktiken? Detta är första gången.

Skulder från stat eller kommun.
Står det "Betalningsanmaning" längst upp och finns det ett inbetalningskort längst ner? Då har du har fått ett krav från stat eller kommun. Det är något Kronofogden kallar för allmänna mål, t.ex. skatt, böter, offentliga avgifter, studieskulder, tv-avgifter och liknande. På kravet står sista betalningsdag. Försök att betala skulden eller kontakta Kronofogden senast den dagen. Om detta är det första och enda krav du fått från Kronofogden, kan du undvika att få en betalningsanmärkning genom att betala inom utsatt tid. Betalar du blir uppgifterna sekretessbelagda och uppgifterna ändras hos kreditupplysningsföretagen under förutsättning att du inte får någon ny skuld hos Kronofogen inom två år.

Blir ingen sömn i natt. Väntar på att få ringa KFM asap.

Ja det betyder att den som gör ett utdrag på dig ser att du finns i kfm´s register men de ser inte vad det gäller.
Banker osv nekar lån pga detta då det är en risk för dem (vet av erfarenhet). Du får dock inga problem med saker som att ta mindre avbetalningar och mobil abonnemang och liknande.
Citera
2014-12-23, 07:34
Medlem
Okej, bra. Banklån är ingen risk i nuläget. Borde dock kontakta CSN och förklara att jag är arbetslös.
Citera
2014-12-23, 09:47
Medlem
Är du arbetslös kan du söka anstånd med betalning till CSN. Man får ett år beviljat i taget.
Citera
2014-12-23, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A. Elkins
Är du arbetslös kan du söka anstånd med betalning till CSN. Man får ett år beviljat i taget.

Nej - utan de tar sina % av A-kassa eller Aktivitetsstöd.
Citera
2014-12-25, 22:24
Medlem
Det hela beror lite på om det var det vanliga årsbeloppet du missade att betala, eller om du fått ett återkrav från CSN, dvs, fått för mycket utbetalt under viss period och ska betala tillbaka det utöver årsbeloppet

Förstnämnda kan smälla till som "anmärkning" om den inte sekretessbeläggs.
Den andra, då är det ett föreläggande du fått, ingen anmärkning, såvida du inte är enskild näringsidkare.

LG
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in