2014-12-23, 01:08
Medlem
TheGamers avatar
Hej.

Många idag drömmer om att ha mycket ledigt samt leva i överflöd, och jag förstår, men varför jobba för överflöd i artiklar ( jobba fler timmar, jobba obekväma tider, mindre fritid, ingen ork o.s.v ), när man istället kan sänka sina utgifter och samtidigt ha mycket ledighet och ork för annat?

Många söker lyckan att öka sin inkomst, för att kunna konsumera och leva fint men samtidigt slippa jobba, varför? Chansen att bli en utav dessa, som blir ekonomiskt oberoende, men samtidigt kunna leva i överflöd och vara mycket ledig är minimal, i jämförelse mot de som söker lyckan i mindre artiklar, mindre hus, en äldre bil o.s.v, men samtidigt ha mycket ledigt.

För att ge ett exempel så förklarar jag min plan;

Min plan är att de närmaste 5 - 7 åren jobba minst cirka ca 170 timmar/månad ( heltid ), som resulterar i en lön mellan 18.000 - 24.000 :- netto ( OB, tillägg o.s.v ). Om jag sparar mellan 8000 - 14000 :- per månad så blir det;

8000x12x5 = 480.000 :-
14000x12x7 = 1.176000 :-

Nu tog jag det lägsta, samt det högsta jag kan få in - exklusivt 10.000 :-/per månad för leverne ( med marginal t o m ). Om jag siktar från höften, så kommer min lön ( lätt ) ligga runt cirka 20.000 :-/månad netto i snitt under alla år, det blir i slutändan mellan 600.000 - 840.000 :- beroende på hur många år jag sparar.

Det kräver så klart en del offrande, samt leva billigt, men ibland kan man unna sig, så inget är hugget i sten, men planen är den, att jobba hårt nu, spara och ta igen det senare. De flesta jobbar ju ändå minst lika mycket, om inte mer, men istället kastar iväg pengar utan kontroll, så mycket mer slit blir det ju i alla fall inte.

I slutändan blir det en del pengar ( som troligen investeras/legat i ett högräntekonto under dessa år ) som jag sedan använder för att köpa mig ett torp/mindre gård, kollat runt lite och funnit många passande boenden mellan 450.000 - 600.000 :-, kanske med ett lån ( om jag skulle vilja ha lite över ). Planen med detta torp är att bli så ekonomiskt oberoende som möjligt, odla egen mat ( aquaponics/hydroponics ), få den mesta ström via solceller/vindturbin ( olagligt dock, för att slippa skatta för överflödet ), bygga det mesta själv ( är händig ) o.s.v.

Jag har nu, i å för sig, intressen som relaterar till ovan, att bygga, snickra, odla o.s.v, så min ledighet kommer spenderas mycket där, men också med framtida familj, vänner och släkt ( jag kan fylla upp tiden simpelt, inga problem ).

Jag siktar lite från höften och kommer ligga på mellan 4000 - 5000 :- /per månad i fasta utgifter under ett år ( reparationer, avgifter o.s.v ), det blir ca 48.000 - 60.000 :- per år. Målet är att hålla fasta utgifter så lågt som möjligt, för att istället kunna spara så mycket som möjligt och ha så mycket ledig tid som jag önskar ( att man blir ekonomiskt oberoende till viss mån ).

Jag räknar på att kanske jobba heltid 6 - 8 månader per år, för att därefter vara ledig - hur mycket jag jobbar tar jag när jag väl är där, beroende på utgifterna ( reparationer, nöjen, barn o.s.v ).

Min plan är mer utstuderad, men är inte själva trådens syfte, utan var mest för att ge ett exempel; för att visa att om man klarar sig billigt, så kan man därefter spara så mycket som möjligt, för att kunna använda dessa pengar för att vara ledig så mycket som man önskar.

Samma sak appliceras på lägenhet ( om man inte vill odla, bygga, bo i hus o.s.v ), att spara upp en större summa, köpa en bostadsrätt med så låga fasta utgifter som möjligt ( el, vatten, bredband, reparationer ) och jobba för att täcka det grundläggande samt välja hur mycket man vill jobba utöver. En vän till mig lever på cirka 5500 :-/månad inklusive bil och i praktiken skulle han kunna gå ner och jobba ca 35 - 40% och klara sig med allt det grundläggande, vill han inte jobba mer än så, så har han allt han behöver samt mer än varannan dag ledig.

Jag satsar troligen lite högre än de flesta med liknande planer, men grundprincipen är densamma - jo mer du "bantar" av utgifterna, desto mer kan du utnyttja de arbetande timmarna till ledighet/simplare nöjen ( de finns i överflöd, endast fantasin sätter gränserna i de flesta fall ).

Min plan är OT, om någon är intresserad hur jag planerar i djupare detalj eller hur vissa saker fungerar ( vindturbin, hydroponics o.s.v ) tas i PM - inte här.

Så syftet med tråden är..

..varför denna hetsjakt för att leva ekonomiskt oberoende, i överflöd, när man istället kan "banta" av det onödiga och istället vara så gott som ekonomiskt oberoende, med mycket ledig tid för annat?

Chansen är ju ändå större att lyckas på så vis, än att vinna på lotto eller hamna såpass högt i kedjan att man jobbar minimalt och samtidigt lever med dyra, nya och stora artiklar.
Senast redigerad av TheGamer 2014-12-23 kl. 01:14.
Citera
2014-12-23, 02:22
Medlem
Celenos avatar
Jag har skrivit en hel del om att sänka sina utgifter. Räkna med att bli idiotförklarad.

Givetvis måste man bränna minst 20000 i månaden för att "leva", till och med i Thailand enligt vissa.

Sparar man 75% av sin lön är man ekonomiskt oberoende efter 7 år. Svårare än så är det inte.
Citera
2014-12-23, 02:37
Medlem
Prioritera och investera väl så är du miljonär på nolltid. Det är mycket lättare än vad du tror.
Citera
2014-12-23, 02:48
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Sparar man 75% av sin lön är man ekonomiskt oberoende efter 7 år. Svårare än så är det inte.

Har du någonstans där du förklarar detta i djupare text? Så man kan se hur du beräknar detta.
Citera
2014-12-23, 02:52
Medlem
Med liten risk för att outa mig här så när jag var liten hade jag till mina föräldrars förtret en liten skylt som löd "den som spar han har, men inte så roligt". Jag vet inte varför jag hade den uppe. Jag älskar mina föräldrar och gjorde det då också, men det kanske var en tonårsrevolt, vem vet. Konstigt när jag tänker efter, för jag var sparsam som liten.

Min pappa däremot sa att det är inte de stora inkomsterna du blir rik på utan de små utgifterna. Min mamma sa att hon brukar ställa frågan klarar jag mig utan den här och inte behöver jag den här.
Citera
2014-12-23, 03:07
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Har du någonstans där du förklarar detta i djupare text? Så man kan se hur du beräknar detta.
Skrivit massor och sitter nu med telefon på skakigt nät nånstans i Karibien men börja här:

http://networthify.com/calculator/earlyretirement?income=50000&initialBalance=0&expe nses=20000&annualPct=5&withdrawalRate=4

http://www.mrmoneymustache.com/2012/05/29/how-much-do-i-need-for-retirement/
Citera
2014-12-23, 14:45
Medlem
Hur lyckas du spara 8000 kronor/månad med en nettolön på 18 000 kr? Bor du hemma?
Citera
2014-12-23, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Hur lyckas du spara 8000 kronor/månad med en nettolön på 18 000 kr? Bor du hemma?

Antagligen så lever han ett väldigt tråkigt liv.

Köper mycket eldorado,euroshopper varor.

Jobbar hellre livet ur mig själv än leva som en råtta.
Citera
2014-12-23, 14:58
Bannlyst
Jag äter enbart ekologiskt, jag har fasta utgifter på ca 3700 i månaden och jag bor i Stockholm. Jag får in ca 19k netto och sparar 10.000 i månaden. Jag är väldigt nöjd med mitt liv.
Citera
2014-12-23, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll

Ja troligtvis...

Citat:
Ursprungligen postat av Newynsa
Jag äter enbart ekologiskt, jag har fasta utgifter på ca 3700 i månaden och jag bor i Stockholm. Jag får in ca 19k netto och sparar 10.000 i månaden. Jag är väldigt nöjd med mitt liv.

3700? Köpt en lägenhet kontant?

Du lever alltså på 5300 kr/månad? Äter du aldrig mat? Gör du aldrig någonting?
Citera
2014-12-23, 15:18
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll

Vad var det jag sa?

Citera
2014-12-23, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Vad var det jag sa?

Han har ju rätt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera