2015-12-22, 22:38
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Varför står det 2009 i urlen, är det gammal skåpmat?

Verkar så, då det senaste årtal som nämns i själva artikeln är 2008.

Nu orkade jag ändå inte läsa hela artikeln, men titeln Sweden’s bizarre tradition of watching Donald Duck cartoons on Christmas Eve säger nog det mesta. Genant.

Nej bort med skiten, kan ju inte varit aktuellt sen VHS slog igenom på 80-talet. Alla ungar såg sig spyless för 30 år sen. Som med precis all annan form av nostalgi är detta inget mer än just nostalgi, och därmed fullständigt värdelöst. Det förklarar lite varför man kramar sig kvar vid detta - med glöggflaskan i ett stadigt grepp.

Däremot har denna tråd varit mycket intressant att läsa, och jag kommer säkert själv se Kalle Ankas Jul någon gång till innan jag dör.

Frågan jag ställer mig är om denna tradition kommer att ersättas av något annat eller bara dö ut, med följden av ett större fokus på julklappar, mat och pimpade granar?

Traditioner i sig är viktiga, men då tycker jag även att det ska finnas rimliga anledningar till varför de är så också.
Senast redigerad av BallaKlava 2015-12-22 kl. 22:40.
Citera
2015-12-22, 23:29
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava

Frågan jag ställer mig är om denna tradition kommer att ersättas av något annat eller bara dö ut, med följden av ett större fokus på julklappar, mat och pimpade granar?
.

Den kommer dö ut. Redan för typ 15 år sedan var mina yngre kusiner måttligt intresserade av att se programmet. Populariteten kommer sig ju mycket av att SVT i princip aldrig körde något tecknat annars. När jag var barn på 80-talet fick vi nöja oss med 5 minuter med Tom & Jerry i slutet av Lilla sportspegeln och kanske ett avsnitt av Linus på linjen.
Citera
2015-12-22, 23:39
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Varför står det 2009 i urlen, är det gammal skåpmat?

Tydligen. Missade det då det stod ett annat datum i början på artikeln. Fast Kalle Ankas Jul är ju också gammal skåpmat så de gör väl detsamma.
Citera
2015-12-22, 23:46
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Jag vägrar att se det. Jag tycker att SVT har blivit en slags PK-propagandakanal, dessutom visas den där jävla marxistsmörjan med Karl Bertil Jonsson så nej, jag vill fira jul,men inte med en massa pk-propaganda. Av samma anledning bojkottar jag även Luciafirande då det också utvecklats till nån PK-skit. Lussekatter bakade som swastikor kan jag väl unna mig en på Lucia iofs.

Fast Kalle måste väl ändå sägas vara raka motsatsen till kommunistpropagandan Karl-Bertil, eller..? Att de sedan envisats med att köra Disney varje jul i alla dessa år på vänstervridna SVT är ju egentligen smått obegripligt.
Citera
2015-12-23, 00:21
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Fast Kalle måste väl ändå sägas vara raka motsatsen till kommunistpropagandan Karl-Bertil, eller..? Att de sedan envisats med att köra Disney varje jul i alla dessa år på vänstervridna SVT är ju egentligen smått obegripligt.

Där har vi i alla fall en koppling till Sverige och svenskt kulturarv.
Jag tror att det är mer sannolikt att SVT fortfarande visar Karl-Bertil efter att Kalle är historia. Här kan du höra vad Tage Danielsson hade att säga om sannolikhet.

https://www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI
Citera
2015-12-23, 22:40
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Där har vi i alla fall en koppling till Sverige och svenskt kulturarv.
Jag tror att det är mer sannolikt att SVT fortfarande visar Karl-Bertil efter att Kalle är historia. Här kan du höra vad Tage Danielsson hade att säga om sannolikhet.

https://www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI

Tveksamt. Är det något de yngre generationerna tycks vara än mer uttråkade av än Kalle Anka så är det väl gammalt mög som Karl-Bertil Jonssons jul, fast det är klart, så länge rödvinsvänstern lyckas klamra sig fast vid den förlegade statliga televisionen så är det kanske ändå inte omöjligt att du får rätt.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in