2015-09-14, 23:59
Medlem
rotfrukts avatar
För mig handlar det inte om vad som visas på teverutan. Alla vet att Kalle Anka börjar klockan 15.00. Då ska släkten vara samlad. Programet ger en obeskrivlig, magiskt känsla av att det faktiskt är julafton. Det småpratas båda innan och efter om Kalle Anka, om än i ironiskt stämma. Men likväl står tvn på vid tresnåret.

När det väl är dags sitter enbart ett litet gäng vid tvn medans alla andra är i full fart med alla förberedelser. Framför tvn sitter någon ungdom, någon medelålders och den obligatoriska tanten som är släktens helgon.

Om inte Kalle Anka gått vid tretiden hade inte släkten samlats förens senare. Nu är hela släkten med varandra hela dagen, hjälper till. Julen handlar om att lägga tid till sina nära och kära. Inte bry sig om något förutom att bara slappna av och uppskatta det som man allt för ofta tar som en självklarhet.

Detta gör enligt mig inte Kalle Anka till en jultradition, utan något ännu bättre i sammanhanget. Ett underbart verktyg för att bevara jultraditionen.
Citera
2015-09-15, 02:11
Medlem
zammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ttoclaw
Hördu. N-ordet säger vi inte längre! Men kan hålla med om att lite av känslan försvinner när dom plockar bort klassiska klipp!
vilka "vi" du talar för dig.
Citera
2015-09-15, 02:23
Medlem
lirareflashbacks avatar
Kalle ar given.
Synd att allt mer censureras for att vara politiskt korrekt.
Citera
2015-09-15, 02:28
Medlem
lirareflashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ttoclaw
Hördu. N-ordet säger vi inte längre! Men kan hålla med om att lite av känslan försvinner när dom plockar bort klassiska klipp!

Javisst var det roligare nar negerdockan visades och juden med sin kroknasa.
Nasta att forsvinna ar lady och lyfsen, for italienarna kanner angest.
Citera
2015-10-21, 10:58
Medlem
Kalle blev populärt när i hade ett samhälle som vars ideologi kom från CCCP. Det fick helt enkelt inte visas Disneyfilmer annat än på jul. Där emellan var det tecknade- och dockfilmer från Östtyskland och andra kommunistiska länder.
Partiet var då som nu socialdemokraterna.
Så det gäller att se det i ett historiskt perspektiv. Jag har för mig att någon gång på 80- talet släpptes förbudet och då kom programmet Disneytajm.
Citera
2015-10-21, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Kalle blev populärt när i hade ett samhälle som vars ideologi kom från CCCP. Det fick helt enkelt inte visas Disneyfilmer annat än på jul. Där emellan var det tecknade- och dockfilmer från Östtyskland och andra kommunistiska länder.
Så det gäller att se det i ett historiskt perspektiv. Jag har för mig att någon gång på 80- talet släpptes förbudet och då kom programmet Disneytajm.

Ja, utom Scooby Doo, Rosa Pantern, Gråben och Hjulben och tio till. Som dök upp om och om igen under 70-80-talen och absolut inte bara på jul. Jullovsmorgonprogram som Trazan och Banarne t ex hade rejäla doser Scooby Doo inbakade under rubriken Filmtajm.

En del av problemet var säkert att Disney är dyra att visa, de vet att ta ut rejäla pengar för tv-visningar och det gäller än idag. Dessutom är de flesta av de här kortisarna gamla - flertalet är från 30-50-talen. Undantag för Robin Hood och andra som har kommit in efterhand som puffar för årets nya Disney-långfilm och sedan blivit kvar.

Men stommen, det mesta i programmet är ju 40-50-tal. Husvagnssemestern, Snövit och Tjuren Ferdinand är sent 30-tal alla tre och med rätta beundrade av filmbitna personer jorden runt. Visar man tecknad film för barn till vardags vill man ha litet nyare, mer samtida saker och det gällde även på 70-talet - dagens barnkanaler sitter inte och fyller tablåerna med Tom och Jerry från 60-talet.
Citera
2015-10-21, 11:45
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack

Nej, det där är i hög grad en myt - skälet till att svensk TV inte visade så mycket tecknad film var framför allt att den tecknade film som producerades för TV fortfarande var ganska dålig medan den högklassiga tecknade filmen (Disneys) inte var tillgänglig för TV-visning. Se vidare resonemang i flera gamla inlägg, t.ex. detta: (FB) Artikel: Kalle Anka på julafton censureras - uppfattas som rasistisk (flashback.se)
Citera
2015-10-21, 13:49
Medlem
Girlsbuttcheekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotfrukt
Julen handlar om att lägga tid till sina nära och kära.
Nej,julen handlar om presenter!
Citera
2015-10-21, 18:09
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Att Kalle Anka är en viktig tradition för många svenskar är väl ganska uppenbart när minsta ändring utlöser en folkstorm. I år verkar det dock inte bli några PK-ändringar. Konstigt nog har man tydligen inte hittat något att störa sig på. SVT verkar dock väldigt nöjda och självgoda över att kunna utlova detta.

www.expressen.se/noje/svts-lofte-om-arets-kalle-anka-pa-julafton/
Citera
2015-12-21, 15:09
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Snart dags igen då. Än en gång förvånas nån utlänning över vår något udda tradition och skriver en artikel:

http://www.slate.com/articles/arts/culturebox/2009/12/nordic_quack.html
Citera
2015-12-22, 21:58
Medlem
Jag vägrar att se det. Jag tycker att SVT har blivit en slags PK-propagandakanal, dessutom visas den där jävla marxistsmörjan med Karl Bertil Jonsson så nej, jag vill fira jul,men inte med en massa pk-propaganda. Av samma anledning bojkottar jag även Luciafirande då det också utvecklats till nån PK-skit. Lussekatter bakade som swastikor kan jag väl unna mig en på Lucia iofs.
Citera
2015-12-22, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Snart dags igen då. Än en gång förvånas nån utlänning över vår något udda tradition och skriver en artikel:

http://www.slate.com/articles/arts/culturebox/2009/12/nordic_quack.html

Varför står det 2009 i urlen, är det gammal skåpmat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in