2014-12-23, 19:11
Medlem
Traditioner är inte tråkiga -de är kulturarv. Mina bägge barn tycker att jul utan Kalle är ingen jul.
De är bägge runt 20 år.
Citera
2014-12-23, 19:54
Medlem
MasterBaits avatar
Nä, det är inte bara en svensk tradition. Startade hela två år tidigare i USA. Bättre urval filmer där oxå inget jävla husvagnssemester tjafs.
Citera
2014-12-23, 20:31
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Traditioner är inte tråkiga -de är kulturarv. Mina bägge barn tycker att jul utan Kalle är ingen jul.
De är bägge runt 20 år.

Kalle må vara en tradition som många inte vill vara utan på julafton men jag skulle inte gå så långt som att kalla det ett kulturarv.
Citera
2014-12-23, 21:37
Medlem
Bret-Harts avatar
Det är ju en tradition det ska finnas där men om jag tittar på det fortfarande,nja....jag kommer ihåg att jag spelade in det när jag var yngre i fall Arne Weise skulle försvinna som programledare och det har han ju gjort så jag kan kolla på det med honom nu om jag vill,hatade i början att det var en annan istället för Arne men nu bryr jag mig inte så mycket men tycker det är fånigt med all censur men det finns ju att se på annat sätt om man vill ha det ocensurerat
Citera
2014-12-24, 17:00
Medlem
Wermlands avatar
Jag som är en bra bit över 40 har tittat på Kalle nästan varenda jul. För mig handlar det om en känsla av nostalgi; när jag tittar kommer jag på något sätt tillbaka till barndomens jular när hela familjen bänkade sig framför TV:n för att se Arne Weise tända ljuset och presentera Kalle Anka och hans vänner. Men i år tror jag att jag såg för sista gången. Det var så sönderklippt att nostalgikänslan försvann. Bagateller? Ja, förmodligen, men jag tycker att censorer och "antirasister" tittar med för stort allvar på programmet. Det är ju för djävulen en tecknad film, inte Dokument utifrån/inifrån, ingen politisk propaganda. Bara en tecknad film.
Citera
2014-12-24, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Traditioner är inte tråkiga -de är kulturarv.

Stulna från andra länder, ja.
Citera
2014-12-24, 21:45
Medlem
Elementarts avatar
Jag hade Kalle Anka inspelat på VHS förut så när jag var yngre så hade jag i princip memorerat allt som sändes i programmet och slutade att titta på det på julaftonen av den anledningen. Men nu när jag har inte har tittat på det inspelade programmet på många år så brukar jag se det på julafton igen. Det som slår mig mest är hur mycket bättre klass gamla tecknade filmer höll än nya.
Citera
2014-12-25, 15:10
Medlem
jamesdeans avatar
För mig är Kalle Anka en självklarhet på julafton, jag kan inte tänka mig en julafton utan Kalle. För några år sen bodde jag utomlands över vintern, då laddade jag ner förra årets Kalle Anka från Pirate Bay och satte på det prick klockan 15.

Självklart handlar det huvudsakligen om sentimentalitet och tradition. De som klagar på att det är "samma skit varje år" eller att det finns andra tecknade filmer som är bättre har inte förstått vad det handlar om. Man kollar inte på det för att filmerna är så jävla bra, man kollar för att det är tradition och det känns mysigt att och bra att följa en tradition. Men vissa människor är helt enkelt mindre sentimentala än andra, och osentimentala människor brukar som regel inte "fatta" traditioner.
Citera
2014-12-25, 15:41
Medlem
Ördögs avatar
Hur svenskt är det med Kalle Anka på julafton?
http://blog.svd.se/historia/2014/12/24/hur-svenskt-ar-det-med-kalle-anka-pa-julafton/

Citat:
Skälet till programmets popularitet utgörs av en kombination av (1) att det sänds på julafton, då flertalet familjer befinner sig hemma i vardagsrummet och alltså kan se på TV tillsammans och (2) att det var ytterst lite tecknad film, och extremt lite Disney, i svensk TV på 1960-, 1970- och 1980-talen, varför programmet hade en exklusiv karaktär.
Senast redigerad av Ördög 2014-12-25 kl. 15:46.
Citera
2014-12-25, 16:38
Bannlyst
nej, för det första så är det ett gammalt amerikanskt program som är dubbat till svenska, för det andra så kollar jag inte på barnprogram längre, för det tredje så är det så förbannat tjatigt med samma skit varje år. tar en grogg och kollar på en film hellre
Citera
2014-12-25, 20:43
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
nej, för det första så är det ett gammalt amerikanskt program som är dubbat till svenska, för det andra så kollar jag inte på barnprogram längre, för det tredje så är det så förbannat tjatigt med samma skit varje år. tar en grogg och kollar på en film hellre

Men det är ju det en tradition går ut på - att man gör en viss grej likadant varje år. Det är som att säga "Nej, jag gillar inte mjölk, för det smakar likadant varje gång man dricker det"
Citera
2014-12-25, 21:10
Medlem
psaks avatar
Jag erkänner villigt att min familj sitter där krampaktigt ihopträngda i soffan varje jul MEN det är ju minst lika mycket pga julvärden och det kära gamla ljuset...Troligen en starkt bidragande orsak till den stadiga 3.5 miljon-siffran, att man vill se årets julvärd göra entré och har man en halvtråkig familj som inte har skitlätt att umgås en hel julafton så sitter många säkerligen kvar under ankkavalkaden i brist på annat, om inte annat Min teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in