2014-12-22, 23:28
Medlem
eatsleepraves avatar
Tjena!

Jag vet att jag överansträngt mina höftböjare eftersom jag är helt fixerad vid att skaffa mig en muskulös röv. Saken är att jag i min iver köttade järnet med squatsen. Alldeles för ofta och för snabb ökning. Jag tyckte ändå jag skyndade långsamt och var noggrann med stretch. Jag fick extremt ont i mina höftböjare - kunde inte ens ligga och sova på sidan i sängen. Så jag skippade squats i några veckor. Sen började jag försiktigt - utan vikter och med mycket stetch för att sedan våga squata med enbart skivstång utan vikter med fem reps och tre set. Och nu har jag känningar i höjtböjarna igen(squatade för 2 dar sen). Jag stretchar och har börjat gå på yoga men det ger liksom inte med sig.

Jag har läst på en del om foam roller. Kan det vara nåt att testa?
Vad kan jag mer göra?
Hur länge ska jag egentligen vila från squatsen?
Och framförallt - vilka andra övningar kan jag göra för att träna ben och rumpa nu som är ungefär lika effektiva som squats? Marklyft funkar (än sålänge) och utfall är i nån gråzon. Får smärta men inte lika extrem som squatsen.
Och jag är så rädd för att börja på ruta noll igen, hur lång tid kommer det ta innan mina muskler minskar?
Citera
2014-12-23, 00:15
Medlem
Jeppeboypros avatar
Stretching ger faktisk ingen effekt mot överbelastning eller träningsverk.
Citera
2014-12-29, 19:31
Medlem
Är det ATG böj? Alltså ända ner.
Citera
2014-12-29, 23:23
Medlem
Slackoffs avatar
Hur vet du att det är höftböjarna som gör ont?
Citera
2015-01-09, 12:43
Medlem
eatsleepraves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Hur vet du att det är höftböjarna som gör ont?

Det vet jag ju såklart inte till 100%. Men det är där smärtan sitter. Jag har börjat rulla med foam roller och tennisboll. Och det känns bättre efteråt.
Citera
2015-01-09, 12:50
Medlem
Höftböjaren är den muskeln som sitter på framsidan höften va?

Att man får ont där vid knäböj brukar oftast bara överbelastning på ena sidan för att man inte har rätt balans i knäböjen.

Det är ofta väldigt lätt att vara i samma vinkel med axlarna och fötterna men att höften är lite sned i jämnförelse.

Tar du och spänner ut knäna så mycket det går eller brukar något av benen vika sig lite mer?
Citera
2015-07-28, 21:18
Bannlyst
Jag har haft problem med höftböjaren förut och har fått otroligt många tips och knep för att få den att bli bättre, jag skulle först förslå att du går till en kiropraktor och kollar om det verkligen är höftböjaren som krånglar. Väldigt ofta är det inte höftböjaren det är fel på, utan musklerna runt omkring som är svaga. Somsagt gå och få hjälp i tid så att du kan göra något åt det på en gång och inte dras med det för länge, det var det misstaget jag gjorde
Lycka till!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in