2014-12-22, 21:20
Medlem
Under första världskriget på julafton träffades Brittiska, Franska samt Tyska soldater i ingenmansland för att spela fotboll , byta material, helt enkelt för att fira jul. Vad tror ni att generaler och andra överordnade tyckte om detta?
Citera
2014-12-22, 21:22
Medlem
NovaOculuss avatar
Enligt uppgifter var de inte glada över det, de hetsade till krig. I alla fall övre befäl och sånt
Citera
2014-12-23, 01:32
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalimaa
Under första världskriget på julafton träffades Brittiska, Franska samt Tyska soldater i ingenmansland för att spela fotboll , byta material, helt enkelt för att fira jul. Vad tror ni att generaler och andra överordnade tyckte om detta?
Det var inte uppskattat. Gemensamma julfiranden inträffade bara första året, senare år var bitterheten över det vidriga skyttegravskriget för hög och befälens vakande ögon för skarpa.

Jag kommer inte ihåg om det var just för det här, men det hände att förband som misskötte sig upplöstes och dess personal spreds ut på andra förband.
Citera
2014-12-23, 10:19
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Det var inte uppskattat. Gemensamma julfiranden inträffade bara första året, senare år var bitterheten över det vidriga skyttegravskriget för hög och befälens vakande ögon för skarpa.

Jag kommer inte ihåg om det var just för det här, men det hände att förband som misskötte sig upplöstes och dess personal spreds ut på andra förband.
Jag har för mig att Thomas Weber i Hitlers första krig (hittar inte boken i bokhyllan nu) lägger fram bevis på att det på vissa platser även skedde följande år, men att dessa enstaka händelser inte var i närheten av det som skedde 1914. Och precis som som du beskriver så var befälen väldigt angelägna om att det inte skulle ske igen.
Citera
2014-12-23, 11:38
Medlem
CarlXIIs avatar
det sägs att korpral hitler var rasande över det.. det löstes visst genom att befälen byttes ut så att det blev mer opersonligt igen och kriget fortsatte.
Citera
2014-12-23, 21:45
Bannlyst
http://www.history.com/topics/christmas/history-of-christmas/videos/the-christmas-truce
Citera
2014-12-25, 09:29
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Jag har för mig att Thomas Weber i Hitlers första krig (hittar inte boken i bokhyllan nu) lägger fram bevis på att det på vissa platser även skedde följande år, men att dessa enstaka händelser inte var i närheten av det som skedde 1914. Och precis som som du beskriver så var befälen väldigt angelägna om att det inte skulle ske igen.

Det byggde nog på att det var ett ställningskrig där man levde nära sina motståndare på samma (dåliga) villkor .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in