2014-12-22, 17:42
Medlem
Accentifys avatar
Religion är som bekant den största faran för ett utvecklat, sekulärt samhälle.
För att begränsa dessa stenåldersfablers framfart så måste vi komma på ett sätt som hindrar lättlurade att gå på dessa myter.
Så vitt jag vet blir de allra flesta religiösa med modersmjölken, dvs att fanatiska föräldrar tuttar i småbarn med outvecklade hjärnor att sagor som Noas Ark och Korsfästelsen är sanna. Ingen normalt funtad, vuxen människa skulle gå på dessa myter.

Alltså borde det mest framgångsrika sättet att utrota religion och skrock på vara att sätta en tydlig åldersgräns på religiösa samfund, lokaler samt religiös litteratur.

Jag föreslår en åldersgräns på 18 fyllda år, då detta är åldersgränsen vi har på andra "skadliga" saker såsom cigaretter, alkohol och porr
Citera
2014-12-22, 17:46
Avslutad
Lär väl inte hindra fanatiska föräldrar i deras indoktrinering dessvärre. Forskning, bildning och upplysning är nog enda sättet att komma till bukt med den farligaste av farsoter, organiserad religion.
Citera
2014-12-22, 17:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accentify
Jag föreslår en åldersgräns på 18 fyllda år, då detta är åldersgränsen vi har på andra "skadliga" saker såsom cigaretter, alkohol och porr

Fånigt förslag.
Citera
2014-12-22, 17:50
Medlem
Accentifys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Lär väl inte hindra fanatiska föräldrar i deras indoktrinering dessvärre. Forskning, bildning och upplysning är nog enda sättet att komma till bukt med den farligaste av farsoter, organiserad religion.
Självfallet inte, men jag tror fortfarande att det skulle få en väldigt positiv effekt till svenskens inställning till religion.
Citera
2014-12-22, 17:50
Medlem
Accentifys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Fånigt förslag.
Utveckla gärna varför
Citera
2014-12-22, 17:54
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Och åldersgränsen för ateismen?
Ateismen är del av utgångsläget. Man utgår inte ifrån obestyrkta påståenden som motsäger vetenskap och verklighet, åtminstone inte i det sekulära rummet (vilket TS ju åsyftar).

Om det på något sätt överhuvudtaget var möjligt så hade det kanske varit att föredra. Det är dock ett fullkomligt omöjligt scenario med tanke på att majoriteten - förmodligen närmare 95% - av religiositeten som genomsyrar världen härstammar från indoktrinering och andra socialpsykologiska aspekter, för att inte nämna ren idioti.
Citera
2014-12-22, 17:55
Medlem
Reguluss avatar
Finns redan en åldersgräns, i vart fall i de katolska och protestantiska kyrkorna:

http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation
Citera
2014-12-22, 17:57
Medlem
Citat:
För att begränsa dessa stenåldersfablers framfart så måste vi komma på ett sätt som hindrar lättlurade att gå på dessa myter.
Så vitt jag vet blir de allra flesta religiösa med modersmjölken, dvs att fanatiska föräldrar tuttar i småbarn med outvecklade hjärnor att sagor som Noas Ark och Korsfästelsen är sanna. Ingen normalt funtad, vuxen människa skulle gå på dessa myter.

Alltså borde det mest framgångsrika sättet att utrota religion och skrock på vara att sätta en tydlig åldersgräns på religiösa samfund, lokaler samt religiös litteratur.

JA. - därför att religionerna innehåller mycket liknelser och konstiga saker som barn inte förstår.
det kan inte ta ställning till dopet eller nattvarden. eller omskärelse eller vad man ska äta och inte äta. Gud går inte att omfamna. ( begripa )

NEJ - föräldrarna tutar in barnen religionen och påverkas av deras åsikter.
Föräldrar går till det kyrkan / moske och då måste barnen vara någonstans.
föräldrar läser bön / heliga böcker eller jobbar i heliga lokaler så vad ska då en präst eller imam göra ?
Citera
2014-12-22, 18:01
Medlem
Ja, 18 år borde det vara på religion. Man får inte köpa GTA om man är under 18 så varför ska man då få köpa Koranen eller bibeln som är så våldsälskande? jag tycker att all religös text borde komma med varningstext. typ parental advisory
Citera
2014-12-22, 18:02
Medlem
RoaldDahls avatar
Avsaknaden av Gudsmedvetenhet är som bekant den största faran för ett utvecklat, sekulärt samhälle.
Så vitt jag vet blir de allra flesta Gudsförnekare med modersmjölken, dvs att fanatiska föräldrar tuttar i småbarn med outvecklade hjärnor att sagan om alltings slump och att alla celler genom ett tärningskast hamnat på rätt plats i allt levande automatiskt, är sanna. Ingen normalt funtad, vuxen människa skulle gå på dessa myter.

Alltså borde det mest framgångsrika sättet att utrota Gudsförnekelse och skrock på vara att sätta en tydlig åldersgräns på Gudsförnekande sammanslutningar, lokaler samt dito litteratur.

Jag föreslår en åldersgräns på 150 fyllda år, då detta är den åldersgränsen vi borde ha på andra "skadliga" saker såsom cigaretter, alkohol och porr.
Citera
2014-12-22, 18:04
Medlem
Accentifys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Finns redan en åldersgräns, i vart fall i de katolska och protestantiska kyrkorna:

http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation
Hur förklarar du dopet?
I Sverige fungerar dopet som en inskrivning i svenska kyrkan, jämför med om ett politisk samfund skulle registrera spädbarn som medlemmar
Citera
2014-12-22, 18:06
Medlem
Citat:

Åldersgräns är fel. Men föräldrar borde låta barn växa upp utan att religion har för stor plats. Barn ska vara barn med allt vad det innebär. Om barn ställer frågor ska man naturligtvis svara,men utan att "tvinga" på dom sin egen tro.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in