2014-12-22, 13:07
Medlem
Under hela min uppväxt så hörde jag tyskan var det språket man var tvungen att kunna.

Har knappt haft med Tyskan att göra.
Så det kan beror på att jag jobbat i Skandinavien.

Kan det vara så att det är skillnad av att jobba utomlands? Vilka språk är det där som talas förutom Engelskan.

Beror det på kanske vilken bransch man jobbar i ?

Känns som Kina är på uppgång och investera i massa länder`? Är det kanske nyttigt att kunna Kinesiska?

På fritiden så känns det som Ryska och Arabiska kanske skulle kunna vara nyttig och kunna i Sverige.

Ryssar reser mycket och även baltiska länderna kan oftast Ryska men ingen Engelska och vi har ex många ifrån dessa länder på besök i Sverige.
Ryssar hotar ju Sverige så det kan bli extremt värdefullt kunnande.

Arabiska hör jag varje dag i Sverige och Sveriges massinvandring så kan det vara nyttigt att kunna.
Känns redan som vi har blivit ett muslimskt land. Alla muslimer läser koranen på Arabiska och det finns 1 miljard muslimer. Här tror jag även att Sverige kommer bli Muslimskt i framtiden.
2014-12-22, 13:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalvationArmy
Text

Räcker inte befintlig tråd?

(FB) Vilket/vilka språk? kommer att vara eftertraktade på arbetsmarknaden?
2014-12-22, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Räcker inte befintlig tråd?

(FB) Vilket/vilka språk? kommer att vara eftertraktade på arbetsmarknaden?

Nej för jag efterfrågar även fritid också.
2014-12-22, 17:16
Medlem
franges avatar
"Där utomlands?" Det beror ju helt och hållet på i vilken del av världen du tänker på, spanska/portugisiska i Sydamerika, engelska eller franska i Nordamerika beroende på land, engelska går ju för det mesta bra i Europa, osv...
2014-12-22, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
"Där utomlands?" Det beror ju helt och hållet på i vilken del av världen du tänker på, spanska/portugisiska i Sydamerika, engelska eller franska i Nordamerika beroende på land, engelska går ju för det mesta bra i Europa, osv...

Jag tänker rent allmänt.

Kan inte läsa alla språk. Men jag skulle vilja kunna 2st till.

Vilka turister reser mest ?? Vilket språk sker mest affärer i ? Vilket språk har jag mest nytt av i Sverige.

Nu menar jag inte engelska bara för att förtydliga.
2014-12-22, 18:27
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalvationArmy
Jag tänker rent allmänt.

Kan inte läsa alla språk. Men jag skulle vilja kunna 2st till.

Vilka turister reser mest ?? Vilket språk sker mest affärer i ? Vilket språk har jag mest nytt av i Sverige.

Nu menar jag inte engelska bara för att förtydliga.

Spanska och kinesiska är väl de största språken i världen, alltså de som flest talar (med engelskan borträknad).

Här i Sverige är det väl arabiskan som kommer ta över inom något tjogtal år som mest flest talar, om utvecklingen fortsätter som den gjort sen millenieskiftet...
2014-12-22, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Spanska och kinesiska är väl de största språken i världen, alltså de som flest talar (med engelskan borträknad).

Här i Sverige är det väl arabiskan som kommer ta över inom något tjogtal år som mest flest talar, om utvecklingen fortsätter som den gjort sen millenieskiftet...

Jag syftade inte på största språken utan det ska vara största språken jag har nytta av när jag befinner mig utomlands.

Mandarin tror jag hårt på. Kineser reser mycket nu för tiden. Dom investerar överallt i världen.
Dom snackar urdålig engelska om man nu har tur att dom snackar överhuvud taget.
Så det är absolut nånting jag absolut sugen att göra.

Spanska vet jag inte men det hade vart nice att kunna.
Kan väl kanske 50-100 ord spanska redan.

Arabiska är också intressant då jag precis som du tror att det blir största språket här om kanske 30-100år.
2014-12-30, 02:37
Medlem
Spanska, franska och tyska?
2015-01-01, 13:16
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetalSlayer99
Spanska, franska och tyska?

Ja, kinesiska kommer aldrig bli lika gångbart och viktigt för svenskar att kunna som de stora europeiska språken som spanska, franska och tyska om man nu ska lära sig ett annat språk än engelska. Sedan blir kineserna bättre på engelska också. Tiden man måste lägga ned på att lära sig kinesiska går inte motivera bara för att man ska ha nytta av det i arbetslivet och fritid. För ha en gångbar kinesiska i arbetslivet bör man nog bo I Kina i två år och studera på heltid. Inte ens då är man flytande, skulle väl anta att man når samma nivå som om man skulle bo i Tyskland ett halvår och studera på heltid.
2015-02-04, 11:52
Moderator
Hamilkars avatar
Några fritidsaspekter har inte uppkommit. Då är tråden rätt meningslös, och vi låser den, och hänvisar till den tidigare apostroferade (FB) Vilket/vilka språk? kommer att vara eftertraktade på arbetsmarknaden?.

/Mod.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in