2014-12-22, 12:34
Medlem
Hej! Jag går på en hel del läkemedel för tillfället, samtliga utskrivna av olika läkare, jag orkar inte förklara varför, det är en lång historia. Hur som haver - för tillfället går jag på följande:
Hermolepsin 200mg, 2ggr/dag
Stesolid 10mg, 2ggr/dag
Sertralin 100mg, 1ggr/dag
Campral 900mg, 2ggr/dag
Saroten 20mg, 2ggr/dag.

Kan detta på något sätt vara en farlig kombination som leder till kramper eller liknande? Av någon anledning oroar jag mig mest över mixen mellan stesolid, hermolepsin och saroten. Påbörjade min behandling med saroten idag, så jag vet inte hur den kommer att fungera med resten av medicinerna. Har läst att den ska vara sedativ, men det är ju också hermolepsinen och stesoliden. Kommer respektive läkemedel att påverka varandra, månne?
Citera
2014-12-22, 13:25
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Pratar du inte med din läkare ??
eller du förväntar att jag har bredare medicinskt kunskap ?

Skärpning nu.

Jag är förvisso sköterska och kan svara dig. Men jag blir riktigt irriterad på dig faktiskt.. ring din jävla läkare nu.
Senast redigerad av jabbadabbadoo 2014-12-22 kl. 13:28.
Citera
2014-12-22, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jabbadabbadoo
Pratar du inte med din läkare ??
eller du förväntar att jag har bredare medicinskt kunskap ?

Skärpning nu.

Jag är förvisso sköterska och kan svara dig. Men jag blir riktigt irriterad på dig faktiskt.. ring din jävla läkare nu.
Jag förväntade mig inte att just du ska ha bredare medicinsk kunskap, nej. Men när du nu ändå är här och är sköterska så kan du väl lika gärna svara eller lämna över det till någon annan. Mina läkare är på semester och därmed onåbara.
Citera
2014-12-22, 14:56
Medlem
Starobrnos avatar
Strunta i sister Ratched ...

Janus var tidigare en öppen sida, nu måste du logga in, men som inloggad kan du antagligen kolla hur dina läkemedel funkar tillsammans.
http://www.janusinfo.se/Beslutsstod/...ktioner-Sfinx/
Citera
2014-12-22, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Strunta i sister Ratched ...

Janus var tidigare en öppen sida, nu måste du logga in, men som inloggad kan du antagligen kolla hur dina läkemedel funkar tillsammans.
http://www.janusinfo.se/Beslutsstod/...ktioner-Sfinx/
Tackar ödmjukast för tipset, men jag blir tyvärr inget klokare av den sidan..

Edit: Lyckades lösa det, även om det var en hel del medicinska termer jag långt ifrån förstår mig på. Kanske någon med större insikt inom området kan förklara följande?

" Skriv ut

D0
diazepam - karbamazepin
diazepam, Enteral (peroral)
karbamazepin, Enteral eller Parenteral
Medicinsk konsekvens
Interaktionen kan leda till en markant minskning av diazepamkoncentrationen.

Rekommendation
Kombinationen bör undvikas. Om samtidig administrering anses nödvändig bör en ökning av diazepamdosen övervägas och parenteral behandling är att föredra. Användning av oxazepam/temazepam i stället för diazepam kan vara ett sätt att undvika interaktionen.

Läs mer»
Kommentera»

C4
karbamazepin - amitriptylin
amitriptylin, Enteral eller Parenteral
Medicinsk konsekvens
Plasmakoncentrationen av tricykliska antidepressiva (amitriptylin, nortriptylin, imipramin och desipramin) kan minska vid samtidig administrering av karbamazepin. Effekten kan därmed minska. Tricykliska antidepressiva kan sänka kramptröskeln.

Rekommendation
Var uppmärksam på minskad effekt samt monitorera plasmakoncentrationen av tricykliska antidepressiva vid samtidig administrering av karbamazepin. Dosen antidepressiva kan behöva justeras. Överväg användning av oxkarbazepin, lamotrigin eller gabapentin i stället för karbamazepin.

Läs mer»
Kommentera»

C3
diazepam - karbamazepin
diazepam, Parenteral
Medicinsk konsekvens

Rekommendation
Kombinationen bör undvikas. Om samtidig administrering anses nödvändig bör en ökning av diazepamdosen övervägas och parenteral behandling är att föredra. Användning av oxazepam/temazepam i stället för diazepam kan vara ett sätt att undvika interaktionen.

Läs mer»
Kommentera»

C3
karbamazepin - sertralin
sertralin, Enteral eller Parenteral
Medicinsk konsekvens
Plasmakoncentrationen av sertralin kan minska vid samtidig administrering av karbamazepin och karbamazepinkoncentrationen kan öka. Effekten av både sertralin och karbamazepin kan påverkas av interaktionen.

Rekommendation
Plasmakoncentrationen av både sertralin och karbamazepin bör monitoreras. Dosen sertralin kan behöva ökas och dosen karbamazepin reduceras.

Läs mer»
Kommentera»

C0
diazepam - karbamazepin
diazepam, Enteral (icke peroral)
Medicinsk konsekvens

Rekommendation
Kombinationen bör undvikas. Om samtidig administrering anses nödvändig bör en ökning av diazepamdosen övervägas och parenteral behandling är att föredra. Användning av oxazepam/temazepam i stället för diazepam kan vara ett sätt att undvika interaktionen."
Senast redigerad av The-Lix 2014-12-22 kl. 15:35.
Citera
2014-12-22, 16:12
Medlem
Underdarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Lix
Hej! Jag går på en hel del läkemedel för tillfället, samtliga utskrivna av olika läkare, jag orkar inte förklara varför, det är en lång historia. Hur som haver - för tillfället går jag på följande:
Hermolepsin 200mg, 2ggr/dag
Stesolid 10mg, 2ggr/dag
Sertralin 100mg, 1ggr/dag
Campral 900mg, 2ggr/dag
Saroten 20mg, 2ggr/dag.

Kan detta på något sätt vara en farlig kombination som leder till kramper eller liknande? Av någon anledning oroar jag mig mest över mixen mellan stesolid, hermolepsin och saroten. Påbörjade min behandling med saroten idag, så jag vet inte hur den kommer att fungera med resten av medicinerna. Har läst att den ska vara sedativ, men det är ju också hermolepsinen och stesoliden. Kommer respektive läkemedel att påverka varandra, månne?

TS, du har haft problem med alkohol tidigare antar jag eftersom du äter Campral, stämmer det?

Stesolid slår ju på samma receptorer(GABA) som alkohol. och då kan man lätt byta ett beroende till ett annat. Är det något du har tänkt på eller pratat med läkare om?
Du käkar två st Antidepp-mediciner så jag antar att du är/har varit deprimerad över något.

Saroten är en s.k Tricyklisk antidepressiv som både har kraftiga biverkningar och kan vara farligt att blanda med alkohol och andra mediciner.

Prata med läkaren om det här och dina farhågor, det finns mycket bättre och mindre farliga antidepp än Saroten
Senast redigerad av Underdark 2014-12-22 kl. 16:14.
Citera
2014-12-22, 16:26
Medlem
Starobrnos avatar
Kvacksalvarna har ju sitt eget fikonspråk så att de ska framstå som smartare än oss övriga, men här får du hjälp att förstå tugget: http://medicinskordbok.se/

Du får en del varningsflagg från Janus, så jag hoppas du tar de rätta besluten.
Citera
2014-12-22, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Underdark
TS, du har haft problem med alkohol tidigare antar jag eftersom du äter Campral, stämmer det?

Stesolid slår ju på samma receptorer(GABA) som alkohol. och då kan man lätt byta ett beroende till ett annat. Är det något du har tänkt på eller pratat med läkare om?
Du käkar två st Antidepp-mediciner så jag antar att du är/har varit deprimerad över något.

Saroten är en s.k Tricyklisk antidepressiv som både har kraftiga biverkningar och kan vara farligt att blanda med alkohol och andra mediciner.

Prata med läkaren om det här och dina farhågor, det finns mycket bättre och mindre farliga antidepp än Saroten
Du satte huvudet på spiken ang. det mesta. Har haft problem med alkohol tidigare, får stesolid mot ångest, likaså med Sertralin. Saroten har jag själv bett om som sömnpreparat eftersom att inget annat biter, och läkarna är tuffa med benson. Han som skriver ut min stesolid idag gör det var 45 dag, och jag tar dem endast vid behov, alltså inte dagligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in