2014-12-22, 04:17
Medlem
"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden." Sinnesrobönen är skriven av prästen Reinhold Niebuhr år1926.

Denna bön läser ju alkolister upp i anonyma alkolister.

Men jag fattar inte, varför då?

"ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra"

Detta är ju motsägelsefullt. Skall en alkis få sinnesro att acceptera det han/hon inte kan förändra.

- jaha jag är en alkis och jag kan inte förändra det....

"förstånd att inse skillnaden" är ju också kontraproduktiv - jaha du är en alkis och du vill förändra dig men du måste ha förståndet att inse VAD du kan förändra.

Hade jag varit alkis så hade ju denna bön inte uppmuntrat mig, den hade ju deppat ner mig totalt.
Citera
2014-12-22, 04:25
Medlem
Man kanske inte kan förändra allt om sig själv eller hur man tänker om något särskillt.
Så då ska man vara glad över det man lyckas förändra. Och inte må dåligt och känna skuld för det man inte lyckas med.
Sedan har man varit en alkis så är man alltid en alkis även om man är nykterist.
Citera
2014-12-22, 04:27
Medlem
Zaco666s avatar
Det handlar nog om att acceptera att man har en sjukdom/beroende. När man accepterat detta handlar det om att lära sig att leva med detta. Det klassiska 12-stegs programmet avhandlar allt ifrån acceptans till förlåtelse. Visst har det sina brister men det viktigaste är att inse som alkoholist är att man faktiskt har ett beroende och sedan anpassa sitt liv efter det.
Citera
2014-12-22, 04:29
Medlem
garnierfructiss avatar
Du kan inte förändra att du är en alkis det är du hela livet när du väl blivit det. Däremot kan du ändra på din alkoholkonsumtion du kan bli en nykter alkoholist.
Citera
2014-12-22, 04:38
Medlem
ok tack för svaren, fattar nu.

men varför säger ni att man inte kan förända att man är en alkis?
varför säger människor att detta är en sjukdom.

på vilja grunder?
Citera
2014-12-22, 05:58
Avslutad
det handlar mest om att man inte ska lura sig att tro att man kommer kunna börja dricka på mer lagom nivå. risken är stor att när man väl hamnat i missbruk och beroende en gång, så hamnar man där väldigt snabbt igen om man ger avkall på nykterheten.
Citera
2014-12-22, 11:15
Medlem
Underdarks avatar
Folk som känner att dom måste vara med i AA/NA tror jag mest är för att dom egentligen inte vågar stå för all skit som har orsakat sig själva och sin omgivning under perioden när dom varit packade/påtända.
Då är det lättare att gå med i en församling och börja be och "förstå" att det inte är man själv som är ansvarig för det hela, utan man överlåter det till en högre kraft istället.
Citera
2014-12-22, 11:23
Medlem
Diamondgrits avatar
Bönen handlar om att inse att man kan välja att inte dricka. Att förstå att man mår visserligen dåligt över X men behöver inte dricka för det. "Mod" ska läsas som "förmåga".
Citera
2014-12-22, 11:27
Medlem
IIIDraculs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garnierfructis
Du kan inte förändra att du är en alkis det är du hela livet när du väl blivit det. Däremot kan du ändra på din alkoholkonsumtion du kan bli en nykter alkoholist.

Det här.

Sinnesrobönen läser man på fängelser också
Citera
2014-12-22, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljuvsommarnatt

på vilja grunder?

En alkoholist som inte dricker är en nykter alkoholist. Fortfarande alkis. Det är inte enkelt att acceptera.
Citera
2014-12-22, 12:27
Medlem
IIIDraculs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljuvsommarnatt

på vilja grunder?

För att en gång alkis alltid alkis. Nykter alkis eller inte.
Citera
2014-12-22, 14:21
Medlem
Blanda inte ihop 12-stegsprogrammet med sinnesrobönen.
De har inte med varandra att göra över huvud taget förutom att de förekommer på AA-möten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in